Lillelord Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg kjøpte en bærbar PC fra HP i august i fjor. PC'en fungerte bra i noen måndere, før den plutselig ikke ville starte - maskinen stod og hang på et blått skjermbilde med en liten Windows-logo. Etter å ha kontaktet HP-support fikk jeg beskjed om at jeg måtte reinstallere Windows. Jeg gjorde dette, men det samme problemet oppstod igjen etter noen måneder. Jeg fikk da beskjed om at jeg måtte formatere disken. Etter enda noen måneder oppstod problemet igjen, og jeg leverte da inn PC til service. Etter langt om lenge fikk jeg beskjed om at det var en lesefeil på harddisken, og HP/Expert mener at jeg må kjøpe ny harddisk. Selv mener jeg HP/Expert må dekke dette, ettersom det faller inn under reklamasjonsretten (evt. garanti også, den var på ett år men problemet med disken oppstod jo før ett år var gått). Det jeg lurer på er hva slags type feil er "lesefeil på harddisken". Hva skyldes denne feilen, hvorfor gjenoppstår problemet etter noen måneders bruk, og er det en feil som ligger "latent" i harddisken helt fra produksjonen? Kan denne feilen skyldes min egen bruk av maskinen? For ordens skyld: jeg har ikke overklokket eller for øvrig brukt maskinen på noen unormal måte. Og ettersom jeg er nyutdannet jurist trenger jeg ikke hjelp med det rettslige, men bare det faktiske dvs. hva slags type feil dette er. All hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Bare reklamer på pc'n du, den er men å holde mer en et år. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvis du har vært forsiktig med den (dvs. ikke kjørt den fram og tilbake over grusvei eller lignende) er det nok en produksjonsfeil fra fabrikken, uten at man på noen måte kan bevise det. Hvorfor ikke bare gå for reklamasjon? Feilen ligger vel godt utpå harddisk-plata og derfor merker ikke maskinen det før man bruker så mye plass at lesehodet må helt ut på plata (hd'en består av plater, ikke SÅ ulikt cd'er). Har hatt samme problemet selv. Det gjør hd'en ubrukelig for viktige dokumenter og nedlasting. Etter lang tids bruk legges filer lang ut på hd'en (tror jeg), slik at leserhodet i dette tilfellet ikke klarer lese det. Tror jeg... Lenke til kommentar
Lillelord Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Takk for svarene! Jo, jeg vil jo reklamere, men butikken påstår som sagt at jeg må betale. Det høres logisk ut at feilen ligger langt ute på disken, ettersom den har funket en stund etter hver formatering, og så har problemet oppstått igjen senere når jeg har lastet ned/installert mer. Jeg ville bare forsikre meg om at det ikke er jeg som tar feil når jeg mener at denne feilen ikke er min skyld... Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Bare tull at du skal betale noe..Du som er utdannet jurist..La meg opplyse deg om ett par ting i reklamasjonsretten..hehe..Eksempel: Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden. Og HVIS de nekter..Så kan du jo lage det litt j****** for de og kontakte bistand.. Klager Hvis du skal klage på en feil, må klagen rettes mot den eller de personer/firmaer du vil stille ansvarlig. Dette vil normalt være selgeren, men det er ikke noe i veien for at du også henvender deg til produsenten eller importøren. Får du problemer med en vare du har kjøpt, og selgeren ikke er behjelpelig, kan du kontakte Forbrukerrådet. Telefonnummeret er 815 58 200. Forbrukerrådet vil forsøke å mekle i saken. Hvis partene ikke blir enige, kan saken bringes inn for en bransjenemnd eller Forbrukertvistutvalget. Bransjenemnda kan anbefale en løsning i en sak, mens Forbrukertvistutvalget kan avsi bindende vedtak i saken. Mener du at en næringsdrivende markedsfører produktene sine på en tvilsom måte, f.eks. hvis en garanti ikke gir deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven, kan du klage til Forbrukerombudet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå