Gå til innhold

Tråden for BenQ DW1620

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har BenQ DW1620.

Jeg er relativt ny når det gjelder brenning av DVDer.

2 av filmene jeg har brent har det kommet en svart stripe på nederst på skjermen. Filmen er ikke sånn, det har jeg sjekket, men når jeg har brent den så kommer det en svart stripe på skjermen..

Skjønner hva jeg mener?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
2 av filmene jeg har brent har det kommet en svart stripe på nederst på skjermen. Filmen er ikke sånn, det har jeg sjekket, men når jeg har brent den så kommer det en svart stripe på skjermen.

Har ingenting med brenneren din å gjøre, men hvordan du konverterer filmen. Du bruker muligens Nero Vision Express? Dette er derfor ikke hardware-relatert. Vil tro at dette hører til under Digitale bilder, foto og video-kategorien, alternativt Programvare. Anbefaler også HowToene og Guidene til VideoHelp og Doom9. Andre verktøy enn Vision Express til å konvertere filmer, er å anbefale. Se guider for anbefalinger.

Lenke til kommentar

Har fått problemer med min 1620.

Slo på PCen etter å ha vært bortreist i helga. Skulle brenne ut et image.

Brukte først en Verbatim 8x + plate. Den ble stående i lang tid på "lead in" før brenninga startet. Når den etter hvert kom i gang, ville den ikke brenne raskere enn ca 3,8x. Sjekket plata etterpå i CDSpeed, hvilket resulterte i 0 kvalitetspoeng.

Slo av PCen og testet brenning av samme image med ei 16x Verbatim + plate. Den ble stående i 4 - 5 minutter på "lead in", før Nero til slutt rapporterte feilbrenning. Jeg husker dessverre ikke feilmeldinga, men det var ett eller annet med "posisjonering". Legger ved feilloggen. Er det noen som kan tyde ett eller annet fornuftig ut av den?

Tok en ny restart og brenner akkurat nå et annet image på 16x Verbatim + plate. "Lead in" tok et par - tre minutter og brenninga går i "kjappe" 3,8x hastighet. Regner med at denne også vil gi 0 kvalitetspoeng.

Tyder alt dette på at min 1620 har tatt kvelden?

Log_01_red.txt

Endret av espenf
Lenke til kommentar

Det var nok brenneren som var defekt. Etter at jeg postet forrige melding, begynte skuffen å leve sitt eget liv. Brenneren holdt bare i to måneder.

Tok den med til Elkjøp hvor den var kjøpt. Jeg fikk så vidt fått nevnt for ekspeditøren at den var defekt, før han sprang bort i hylla og hentet en ny. Kjempeservice! Får håpe at det nye eksemplaret får leve litt lenger.

Har nettopp kjøpt meg 16x Verbatim + plater. Om jeg brenner dem på full hastighet, blir det en god del PI Errors på slutten. Legger ved en scan av en plate jeg har brent på 8x hastighet. Dette gir et mye bedre resultat.

Har mengden PIE og PIF noe å si for holdbarheten på plata?

post-62-1116814928_thumb.png

Lenke til kommentar

OK. Det høres bra ut.

Det skulle vel bety at man egentlig ikke trenger å stresse så mye for å oppnå lavest mulig verdier for PIE og PIF. Så lenge platene lar seg avspille greit i diverse DVD-spillere, betyr det ikke noe om disse feilverdiene ligger litt høyt. Er det en korrekt oppfatning?

Lenke til kommentar

Uenig med joho83 der - alle plater forringes med tiden - dvs feilnivået øker når du måler. Derfor er det en fordel å ha så lavt feilnivå som mulig etter at platen er brent.

Om det blir en del feil på slutten ville jeg ikke tatt for alvorlig då lenge som quality score er over 90.

Og på det resultatet du viser er kvalitetsscoren på 98 som er EKSTREMT bra.

Hvor fort platene forringes bestemmes i hovedsak av hvor stabil DYE det er i platene, her holder jeg Taiyo Yuden og maxell til å være best, med Mitsubishi hakk i hel.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det var nok brenneren som var defekt. Etter at jeg postet forrige melding, begynte skuffen å leve sitt eget liv. Brenneren holdt bare i to måneder.

Mye det samme skjedde med min. Men jeg kunne ikke bare bytte den på Elkjøp, har vel nå gått tre uker med diverse behandling hos mpx, og jeg har enda ikke fått tilsendt en ny.

Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som spesielt god service fra MPX sin side. :thumbdown:

Har jo hørt litt forskjellig om Elkjøp, så jeg var litt engstelig for at det ville ta tid hos dem også. Men som sagt fikk jeg ny brenner med en gang, nesten uten et eneste spørsmål fra deres side. De ville selvsagt ha en feilbeskrivelse. Ble faktisk stoppet før jeg var ferdig med å fortelle om alle problemene. "Det holder, det holder....." sa ekspeditøren.

Håper at det snart ordner seg for deg også!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
dette er mitt resultat etter å ha kopiert en film via nero recode 2, har brukt verbatim dvd+r pastel disc

hva synes dere om dette resultatet ? litt lavt ?

kvalitet.jpg

Helt greit.

Grunnen til at du fikk 91 er den ene "spiken" helt på slutten. Denne vil ikke gi noen problemer i praksis og totalt sett er resultatet meget bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Gode Gud, så treigt ting går. Det tok over 2 uker før jeg fikk godkjent returen min, og deretter gikk det nok en uke på å vente på at erstatningsenheten skulle ankomme mpx. Den skulle ha ankommet i dag, men den nye ankomstdatoen (som er markert som usikker på mpx) er den 14. Jeg begynner å bli lei av å vente, og har bedt om å få bytte BenQ-en ut med en annen modell (som de har på lager/har sikker leveringsdato). Hvilken DVD-brenner bør jeg be om?

Utvalget: http://www.mpx.no/aspx/produkter.aspx?l=2&...=7&g1=61&g2=269

Lenke til kommentar
Gode Gud, så treigt ting går. Det tok over 2 uker før jeg fikk godkjent returen min, og deretter gikk det nok en uke på å vente på at erstatningsenheten skulle ankomme mpx. Den skulle ha ankommet i dag, men den nye ankomstdatoen (som er markert som usikker på mpx) er den 14. Jeg begynner å bli lei av å vente, og har bedt om å få bytte BenQ-en ut med en annen modell (som de har på lager/har sikker leveringsdato). Hvilken DVD-brenner bør jeg be om?

Du kan heve kjøpet med henvisning til §§30 og 32 i forbrukerkjøpsloven, og kjøpe en ny brenner et annet sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Du kan heve kjøpet med henvisning til §§30 og 32 i forbrukerkjøpsloven, og kjøpe en ny brenner et annet sted.

Tja. Usikker på om jeg har rett på det, men her er historien: Kontaktet mpx første gang 26. april, fikk etter mye mas opprettet returnummer den 13. mai, mpx kvitterer for mottak av brenneren 20. mai, mpx godtar reklamasjonen 30.mai og får inn brenneren (usikkert) 14. juni. Tror du det har gått lang nok tid til at jeg kan kreve heving av kjøpet?

Lenke til kommentar
Tja. Usikker på om jeg har rett på det, men her er historien: Kontaktet mpx første gang 26. april, fikk etter mye mas opprettet returnummer den 13. mai, mpx kvitterer for mottak av brenneren 20. mai, mpx godtar reklamasjonen 30.mai og får inn brenneren (usikkert) 14. juni. Tror du det har gått lang nok tid til at jeg kan kreve heving av kjøpet?

Selger har en uke på seg etter at de mottar gjenstanden, til enten å reparere eller sende ut ny gjenstand. Hvis de ikke kan dette, skal de stille en erstatningsgjenstand til rådighet. Siden MPX ikke har gjort noen av tingene, og det vil gå minst tre uker fra de mottok gjenstanden de sender ut en ny gjenstand, så kan jeg ikke se annet enn at MPX har en dårlig sak hvis du krever heving.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Selger har en uke på seg etter at de mottar gjenstanden, til enten å reparere eller sende ut ny gjenstand. Hvis de ikke kan dette, skal de stille en erstatningsgjenstand til rådighet. Siden MPX ikke har gjort noen av tingene, og det vil gå minst tre uker fra de mottok gjenstanden de sender ut en ny gjenstand, så kan jeg ikke se annet enn at MPX har en dårlig sak hvis du krever heving.

Da har jeg gjort Mpx oppmerksom på at jeg vil heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Hei.

DvD brenneren fikk jeg tilbake fra Netshop grunnet feil. Nå klarer den å lese Cd rom da, men når jeg putter en dvd inn, klarer den verken å lese eller skrive på tomme dvd plater. Bruker Nero. Klarer heller ikke å se på dvd filmer da den ikke finner disse.

Hjelp Er litt noob. :dontgetit:

Endret av Drizt
Lenke til kommentar
Etter at jeg postet forrige melding, begynte skuffen å leve sitt eget liv. Brenneren holdt bare i to måneder.

I går tok min andre DW1620 Pro kvelden, med de samme symptomene som din, med samme levetid, og kun 15-20 brente plater. Lefdal hadde ikke disse inne lenger, og tilbydde meg Lite-On i stedet for. Nektet selvfølgelig, hevet kjøpet, og tok turen noen hundre meter til Elkjøp, og kjøpte en ny DW1620 Pro til hundre kroner lavere pris (495,-). Hadde det ikke vært for at jeg trengte den i dag, så skulle jeg kjøpt meg en Plextor i stedet for, selv om denne ikke har booktyping. Har en Plextor 12x SCSI-brenner som jeg har brent hundrevis av plater på opp gjennom årene, uten så mye som en hikke. To defekte Benq på fire måndeder er ikke akkurat tillitsvekkende. Virker nesten de har hatt en heidundranes lang nyttårsfest i Malaysia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...