Gå til innhold

Tråden for BenQ DW1620

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

BenQen min har sviktet helt, nå åpner ikke skuffen seg engang. Hvis mpx evner å gi meg et returnummer (har forsøkt 3 ganger i løpet av 1 uke) kan jeg få sendt den tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har oppdatert tråden min på side 26 nå Gerrard. Men foreløpig ser det ut som den teorien din er kraftig feil. Enten det eller så er Nec brenneren min gått heilt amok.

Skal jeg prøve å brenne Band Of Brothers DVD1 med Nec`en og kjekke quality med begge brenneren og se ka som skjer?

Lenke til kommentar

Hehehe.

Foreløpig kan jeg vel "til de grader" forkaste hypotesen min :!:

Vet ikke helt hvilken av resulatene man skal stole mest på.

Platene får nok best resultat på den brenneren de er brent på.

Så jeg tror vel mest på BenQen.

Det sies vel også at man ikke kan sammenligne resultater fra ulike brennere....

Prøv å brenn en plate med NECen og scan den med BenQ etterpå.

Mulig BenQen gir tilsvarende dårlig resultater på en Nec brent DVD....

Noen andre (F.eks OC-Freak) som har noen lure idéer om hvorfor resultatene er så forskjellige med DQT på BenQen og NECen?

Lenke til kommentar

Da har vi brent ut Band Of Brothers DVD1 igjen, bare nå på 8x i NEC Brenneren.

Her er bilde at brenning gikk bra, brukte 9.54 Min någe som er litt lengre enn med BenQ Brenneren.

Brenninginero3NEC.jpg

Så kommer bildene med quality test i Nero CD/DVD Speed.

Nec

QualitytestNec3.jpg

BenQ

QualitytestBenQ3.jpg

Virker som om den teorien din er feil Gerrard. Til og med når plata er brent i Nec brenneren så gir BenQ den bedre resultatet i Nero CD/DVD Speed. Men det viser to ting da, Nec er bedre til å brenne DVD-R plater enn BenQ, men BenQ brenner raskere enn Nec brenneren.

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar
Skal se bedre ut nå. Men jeg må ennå sei at jeg syntes der er rart at jeg fikk så dårligere resultater. Eller ka meiner dere?

Vil ha mer info:

Merke? (Verbatim?)

Kan du gi meg serienummeret som står skrevet rundt senterhullet - ofte trykket inn i plasten helt inntil senterhullet.

Jepp det er Verbatim.

Tallet rundt senterhullet er:

MAH6361101185043 - I alle fall det jeg klarer å lese.

Lenke til kommentar
Skal se bedre ut nå. Men jeg må ennå sei at jeg syntes der er rart at jeg fikk så dårligere resultater. Eller ka meiner dere?

Vil ha mer info:

Merke? (Verbatim?)

Kan du gi meg serienummeret som står skrevet rundt senterhullet - ofte trykket inn i plasten helt inntil senterhullet.

Jepp det er Verbatim.

Tallet rundt senterhullet er:

MAH6361101185043 - I alle fall det jeg klarer å lese.

Ok, da er den produsert av CMC Magnetics.

Lenke til kommentar

Takker for testen!

Her var det ikke så store avvik!

PIF ser ihvertfall ganske likt ut etter ca 3,1GB...

Men det er ikke sikkert teorien min er feil for min BenQ :ermm:

Jeg har i hvert fall slitt med høy PIE på DVD-R.

Spesielt på Prodisc F01, CMC MAG og TYG02, samt ikke uventet en del lavkvalitetsplater.

FujiFilm003 og MCC01RG20 er vel de eneste DVD-R platene jeg har brent med tilfredstillende PIE.

Vet ikke om du har hatt samme PIE problemet med DVD-R på din BenQ...

Dumt NECen ikke måler Jitter…

Får kjøre en test når jeg har fått meg ny brenner og se om jeg kan konkludere noe mer etter det…..

Endret av Gerrard
Lenke til kommentar

Jeg skal lese testen din jeg når du får ny brenner. Hadde vert kjekt å fått et skikkelig svar på dette. Jeg kan ikke svare det på om jeg har hatt store problemer med PIE verdier på min BenQ brenner med DVD-R plater.

Jeg ser rett og slett ikke vitsen med å brenne på DVD-R når jeg kan bruke bitesetting på DVD+R og brenne TY plater :)

Viss du vil så kan jeg brenne ut filmen på ein DVD+R plate og se om det er stor forskjell i PIE verdier på BenQ og Nec`en da, eller er det helst DVD-R plater du vil teste?

Endret av 2peewee
Lenke til kommentar
Jeg ser rett og slett ikke vitsen med å brenne på DVD-R når jeg kan bruke bitesetting på DVD+R og brenne TY plater :)

Hehehe....Det kan du si, men jeg syntes det er artig å teste.

Hvis brenneren er like pra på + og - har man jo mye mer å velge i da!

Noe av grunnen er nok at DVD-R generelt er litt dårligere enn

DVD+R.

Men jeg kommer nok å fortsette søken etter en bra burn med DVD-R.....

Lenke til kommentar
Viss du vil så kan jeg brenne ut filmen på ein DVD+R plate og se om det er stor forskjell i PIE verdier på BenQ og Nec`en da, eller er det helst DVD-R plater du vil teste?

Ved DVD+R er det ingen PIE problem her, så det er ikke så nøye!

Lenke til kommentar
Jeg forstod aldri hva den testen der skulle bevise?? :hmm:  Men det er jo alltid artig med noen sammenligninger av brennere! :thumbup:

Jeg har/hadde en teori om at BenQen (spesielt min) gir høyere PIE i DQT enn hva den gjør hos andre brennere.

Dvs at BenQen rapporterer at platen har mer PIE enn hva den egentlig har.

Dette kan skyldes f.eks at den leser DVD-R platen dårligere.

F.eks har jeg på Verbatim 8X DVD-R pastell platene (TYG02) konstant fått PIE mellom 200-300.

Siden jeg da ikke har flere brennere er dette vanskelig å teste med en annen brenner.

Derfor brant 2peewee først en Verbatim 8X DVD-R (MCC produsert av CMC MAG) med BenQen og scannet den med både BenQ og NEC etterpå.

Her syntes jeg det var rart at platen som var brent i BenQen gav så utrolig dårlig resultat i NECen og vi ville sjekke om en plate brent i NEC og scannet på BenQ ville gi tilsvarende dårligere resultat.

Men her ble resultatene en del bedre...

Siden platen som ble brent og scannet på BenQen ikke gav så konstant høye PIE verdier var det vanskelig å sjekke om teorien min holder stikk....

Derfor får jeg sjekke de platene jeg får høye PIE verdier på, med den neste brenneren jeg kjøper.

Det er jo mulig at bare min brenner gir høye PIE.....

Det ble vel kanskje litt inviklet, men jeg håper du skjønner mer nå :)

Lenke til kommentar
Jeg har/hadde en teori om at BenQen (spesielt min) gir høyere PIE i DQT enn hva den gjør hos andre brennere.

Dvs at BenQen rapporterer at platen har mer PIE enn hva den egentlig har.

Dette kan skyldes f.eks at den leser DVD-R platen dårligere.

F.eks har jeg på Verbatim 8X DVD-R pastell platene (TYG02) konstant fått PIE mellom 200-300.

Siden jeg da ikke har flere brennere er dette vanskelig å teste med en annen brenner.

Dette skjønte jeg... Det var jo nettop dette jeg fannt ut var feil på min brenner!

Derfor brant 2peewee først en Verbatim 8X DVD-R (MCC produsert av CMC MAG)  med BenQen og scannet den med både BenQ og NEC etterpå.

Her syntes jeg det var rart at platen som var brent i BenQen gav så utrolig dårlig resultat i NECen og vi ville sjekke om en plate brent i NEC og scannet på BenQ ville gi tilsvarende dårligere resultat.

Men her ble resultatene en del bedre...

Dette skjønte jeg ikke...Hvordan skal dette fortelle noe om din brenner?

(dessuten bør det scannes på 5x med Nec'en)

Siden platen som ble brent og scannet på BenQen ikke gav så konstant høye PIE verdier var det vanskelig å sjekke om teorien min holder stikk....

Derfor får jeg sjekke de platene jeg får høye PIE verdier på, med den neste brenneren jeg kjøper.

Det er jo mulig at bare min brenner gir høye PIE.....

Det er det jeg mener du må gjøre!

Lenke til kommentar

Du har rett Psh, jeg kan ikke kjekke om det er någe galt med hans sin brenner, men siden han bare har BenQ DW1620 så er det vanskelig får han å kjekke det, og siden jeg har begge to, (BenQ og Nec) så tenkte vi at det hadde vert løye å teste og se om det samme problemet gjelder meg, og kanskje flere BenQ brennere :)

Var bare for gøy egentlig.

Lenke til kommentar

Vett ikke kor eg skal spør om dette, men siden en del leser denne tråden her så spør eg her.

FOr ein liten stund siden leste jeg gjennom ein post som sa at Fujifilm platene de selgte på Clas Ohlson var TY plater. Men at det er forskjell på inpakkinga og dette avgjør om det var Optodisc eller TY plater. Så lurte på om någen kunne vise meg bilder over ka som er ka så jeg ikke går på et bom kjøpe.

Takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Ja da har vi herved kartlagt at min og Psh's brenner syntes å rapportere flere PIE enn hva tilfellet kanskje er, mens 2peewee's brenner ikke syntes å ha samme problemet :)

2peewee

Made in Japan = TY :)

Ellers er det er vel Ritek R03 som FujiFilm gikk over til.

Tester en spindel med FujiFilm 8X DVD+R (YudenT02) nå.

Disse er riktignok kjøpt i England, men ikke uventa er det suverene plater!

Kan godt legge ut bilde av spindelen om du trenger det......

Lenke til kommentar
Ja da har vi herved kartlagt at min og Psh's brenner syntes å rapportere flere PIE enn hva tilfellet kanskje er, mens 2peewee's brenner ikke syntes å ha samme problemet  :)

Merkelig nok tror jeg det bare gjelder på DVD-R plater!

Lurte på å bestille slike fra England selv, noen erfaringer med det?
Lenke til kommentar
Ja da har vi herved kartlagt at min og Psh's brenner syntes å rapportere flere PIE enn hva tilfellet kanskje er, mens 2peewee's brenner ikke syntes å ha samme problemet  :)

Merkelig nok tror jeg det bare gjelder på DVD-R plater!

Lurte på å bestille slike fra England selv, noen erfaringer med det?

Jepp! PIE problemet er bare på DVD-R!......

Har halvveis erfaring med å bestille fra utlandet...

Dvs gjennom søstra mi i Liverpool, som tok den med seg når hun kom hit ;)

Kosta £7,34 (ca90 k)r for Fuji spindelen på www.aprmedia.com

Men jeg tror at få engelske/ utenlandske webshopper sender til Norge :(...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...