Gå til innhold

Tråden for BenQ DW1620


Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at Oc-Freak har klart å få kloa i en BenQ DW1625... missunelig er jeg  :grin:

Hatt den en uke i dag.

 

Nåja - den er ikke mye å hoppe i taket for. Hvis ikke du har et ekstremt behov for lightscribe.

 

Specs:

16x +R

8x -R :thumbdown:

4x DVD+/-RW :thumbdown:

2.4x DVD+R DL :thumbdown:

40x CD-R :thumbdown:

 

Støtter ikke kvalitetssjekking av platene slik DW1620A gjør :thumbdown::thumbdown::thumbdown:

 

Alt innformasjonen jeg har fått fra benq tidligere viser seg å være feil angående specs.

 

Alt i alt er jeg skuffet.

 

Men den har noe bedre brennekvalitet enn DW1620 i noen tilfeller og støtter lightscribe.

Hvordan er det nye programmet "Test Write" da? Er det noe nyttig? Vil det støtte vår kjære 1620?

 

Mange spørsmål som du kansje ikke kan svare på men... skitt au!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har problemer med DW1620 Pro.....

 

Kjøpte denne rett før jul, og den har funka bra helt til nå. Men i går begynte den å oppføre seg rart. Rett som det er spytter'n ut skuffen....ikke helt ut, men nesten. Trykker jeg på Open/Close, så skjer ingenting, må holde knappen inne en stund.

 

I tillegg, så nekter spillern rett og slett å lese noe som helst av plater. Dette gjelder alle typer.

 

Firmware er B7U9.

 

Noen som har opplevd det samme? Er det noe jeg kan gjøre, eller er det bare å bytte spiller?

 

 

mvh

Pantera

Endret av Pantera
Lenke til kommentar

Nå har jeg testet Universal 8X DVD+R platene fra Norwaydisc.

De er produsert av Prodisc og koster 75 kr for 25 stk.

 

Først brant jeg testplate.

 

DQT-Testplate-UniversalDVDR8X.png

En PIF=10 spike på starten gjør at platen får 94 kvalitetspoeng.

Ikke dårlig med tanke på at platene er i samme prisklasse som ”That`s wrong” :!:

 

DVDSpeedTestplate-UniversalDVDR8X.png

Lesekurven er det ingenting å si på :)

 

Så brant jeg en DVD-video på 8X- Brennetid 8.36

DQT-UniversalDVDR8Xp8XSeinfeldS3D1Brennetid8.png

Også her kom PIF opp i 10 helt i starten. Men den øker ikke og PIE er ikke høyere enn 10! Et godt resultat med tanke på pris :thumbup:

 

DVDSpeed-UniversalDVDR8Xp8XSeinfeldS3D1Brennetid8.png

Kan ikke klage på dette heller!

 

Så var det DVD-video på 12X- Brennetid 6:37(!)

DQT-UniversalDVDR8Xp12XSeinfeldS3D2Brennetid6.png

Samme PIF=10 på starten, men her er PIE noe høyere enn ved 8X.

Hvis en har god tid ville jeg heller brent på 8X, men man sparer 2 minutter på 12X!

 

 

DVDSpeed-UniversalDVDR8Xp12XSeinfeldS3D2Brennetid6.png

Lesekurven er fin her også.

 

Konklusjon:

Som vi ser er PIF=10 helt i starten en gjenganger

Dette hadde bekymret meg hvis det var over større områder, men den lille "streken" vil neppe gi problemer.

 

I motsetning til eProformance og de fleste andre merker øker ikke feilverdiene på slutten av plata.

Sammenlignet med optodisc platene i samme prisklasse er Universal milevis bedre.

Sammenlignet med eProformance DVD+R 8X (kjøpt på DI til 99kr) er de omtrent det samme.

 

Jeg vil være forsiktig med å mene at 3 plater er representativt for platens kvalitet i sin helhet.

Men ut fra de resultatene jeg har fått her vil jeg ihvertfall mene at platene er verdt 3 kroner stykk :thumbup:

Lenke til kommentar

Testet også Universal 8X DVD-R fra Norwaydisc.

Også disse er produsert av Prodisc og koster 75 kr for 25 stk.

 

Forventningene her var heller lave siden brenneren min er lite glad i DVD-R :hm:

 

Først brant jeg testplate

DQT-Testplate-UniversalDVD-R8X.png

Kan ikke klage over PIF, men håpløst høye PIE verdier hele veien.

 

DVDSpeedTestplate-UniversalDVD-R8X.png

Lesekurven er derimot fin

 

Så var det 8X DVD-video- Brennetid 8:54

DQT-UniversalDVD-R8Xp8XSeinfeldS3D3Brennetid8.png

Kan ikke klage på PIF, men PIE er langt over det akseptable

 

DVDSpeed-UniversalDVD-R8Xp8XSeinfeldS3D3Brennetid8.png

Men denne er ihvertfall fin..

 

Til slutt 12X DVD-video- Brennetid 7:19

DQT-UniversalDVD-R8Xp12XSeinfeldS3D4Brennetid7.png

Bedre enn på 8X(!), men fortsatt langt høyere PIE enn jeg setter pris på.

 

DVDSpeed-UniversalDVD-R8Xp12XSeinfeldS3D4Brennetid7.png

Jeg får trøste meg med lesekurvene :cry:

 

Konklusjon:

Når man har BenQ DW1620 er det ingen grunn til å brenne DVD-R når man kan brenne DVD+R!

Lurer på om jeg er ekstra uheldig med DVD-R brenning på min brenner :hmm:

Vet ikke hvor stor innvirkning firmwaren har her, men jeg håper at neste utgave vil gi lavere PIE!

Lenke til kommentar
Hadde prøvd den i en annen maskin først for sikkerhetsskyld - hvis ikke det gjør noen forskjell er det nok en feil på den.

 

Det var spiller'n som var gåen, ja....var på Elkjip og bytta'n til en ny en, og den virka fint. Litt bekymringsfullt at en DVD-brenner ikke holder lenger enn 3 mnd (kjøpt nyttårsaften). Hadde bare brent en 5-6 plater på den også. Tydeligvis en dårlig produksjon. Så hvis den nye ryker etter kort tid, så blir det et annet merke.

 

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Jeg synes kvaliteten på de Universal DVD-R platene så meget dårlige ut Gerrard...

 

Så jeg kikket litt rundt for å se om jeg kunne finne noen scans av plater med samme mediacode, brendt på vår kjære DW1620!

Den som leter finner, se her.

 

Som du ser så har Zevia brukt B7P9 firmwaren, du kan jo prøve den!

 

Mye mulig det en firmware bug?? Eller kanskje et dårlig parti plater??

 

Oc-Freak kan sikkert komme med noen scans(siden han har testet de før).

Lenke til kommentar
Jeg synes kvaliteten på de Universal DVD-R platene så meget dårlige ut Gerrard...

 

Så jeg kikket litt rundt for å se om jeg kunne finne noen scans av plater med samme mediacode, brendt på vår kjære DW1620!

Den som leter finner, se her.

 

Som du ser så har Zevia brukt B7P9 firmwaren, du kan jo prøve den!

 

Mye mulig det en firmware bug?? Eller kanskje et dårlig parti plater??

 

Oc-Freak kan sikkert komme med noen scans(siden han har testet de før).

Hmm...tror nok B7P9 ville gitt bedre resultat ja. Men jeg sliter med høy PIE på DVD-R selv på kvalitetsplater.

OC-Freak har posta en scan av platen på første side i denne tråden med PIE=22 og PIF=9 :)

 

Men det er nok bedre å holde seg til DVD+R platene uansett :D

Endret av Gerrard
Lenke til kommentar

Gerrard, du burde poste speed-scans fra en spiller som leser DVD-/+R til 16X for å gi et bedre inntrykk av hvor bra de leses under "høyeste" påkjenning.

 

At de leses greit når de kun når 8X sier egentlig ganske lite, da brente plater med selv høy rate av feilutslag leses enkelt på den hastigheten i forhold til 16X.

 

Trond

Lenke til kommentar

Jeg har en Plextor PX-712A. Er litt misunelig på dere Benq eiere som kan bruke Nero Cd-speed quality test. (plextools har de samme funkjonene,men testene må gjøres i mange operasjoner).

Så mitt spørsmål er : Hva er det som gjør att Plextor brennere (og mange andre) ikke kan bruke denne funksjonen i Nero ??

Kunne en modifisert firmware ordne dette ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...