ZerBox Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Er det ikke sånn at Compaq-maskiner trenger egen sort RAM? Har hørt noe sånn, men er ikke sikker. I så fall, hvilken type? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Nei, det er bull**** Finn ut hva hovedortet heter, så går du inn på produsentens hjemmeside. Der finner du hvilke type. Lenke til kommentar
ZerBox Skrevet 18. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2002 Tenkte meg det ja, men begynte å tvile da far har en compaq-pc som jeg kjøpte ram til. Jeg satte den i hans pc, men virket ikke. Da jeg prøvde den i min virket den... Det har sikkert med at det er feil type ram til hovedkortet. BAD! Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 15:48, Jimmy Pop skrev:Nei, det er bull****Finn ut hva hovedortet heter, så går du inn på produsentens hjemmeside.Der finner du hvilke type. Det er ikke bull****, man kan kjøpe compaq brikker hos en compaq leverandør! Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 16:00, ZerBox skrev:Det har sikkert med at det er feil type ram til hovedkortet. BAD! ...men Compaq-ram skal være svindyrt - finn heller Kingston-ram som passer modellen på http://www.a-d.no/ så kan du jo sjekke mot hva de tar hos Compaq. Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Grunnen til at "Compaq RAM" er dyrt er at det ofte selges som spareparts og ikke som option del. Kjøper man dem som option del er de ikke spesielt dyrere enn vanlig. Det som er verre er å finne noen som selger. Ring Compaq og spør. Ellers som det er sagt har Kingston brikker som passer til Compaq PC'er. Gå inn på deres hjemmesider og velg Compaq, så din type maskin, så får du et delenummer. Spør så i nærmeste sjappe som fører Kingston minne om akkurat det delenummeret. Vips, så har du ei brikke laget av Kingston på spesifikasjon fra Compaq :smile: Og en annen ting som en skrev her: "Finn ut hva hovedortet heter, så går du inn på produsentens hjemmeside." Produsenten av hovedkort til Compaq maskiner er COMPAQ og ingen andre. [ Denne Melding var redigert av: JonTj på 2002-06-18 19:08 ] Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Har en Compaq selv, og kjøpte helt vanlig ram som man får på komplett til den, og det virket. Tror ikke på at det skal være spesial ram til den, det er bare tull og oppspinn. Lenke til kommentar
alexio Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 16:00, ZerBox skrev:Tenkte meg det ja, men begynte å tvile da far har en compaq-pc som jeg kjøpte ram til. Jeg satte den i hans pc, men virket ikke. Da jeg prøvde den i min virket den...Det har sikkert med at det er feil type ram til hovedkortet. BAD! kanskje du kjøpte ddr/rd i stedenfor sd=??? :I jeg har i alle fall compaq, jeg sendte mail til de folka på compaq, jeg ga dem linken til rambrikken på komplett.no og fikk svar tilbake: "Vi på compaq anbefaler kjøp av produsentens minne, men den brikken du har linket til vil passe, men hvilken stabilitet og og ytelse brikken vil gi er usikkert.." eller noe i den dur.. Minnet funker fett det, ENDA! kunne ikke vært mer fornøyd, stabilitet og ytelse er på topp, så jeg tror nok mye av det du har hørt er bull, mens ram brikker fra compaq visstnok fungerer bedre..... Lenke til kommentar
zup Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Fylte opp en Compaq Presario 5686 med vanlig no name sdram, virket helt fint det. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 19:15, Space_Shoot skrev:Tror ikke på at det skal være spesial ram til den, det er bare tull og oppspinn. Tro holder ikke her, men 'tull og oppspinn' viser at du ikke har lest tråden + at du er helt på jordet - RAM & Compaq er avhengig av modellen. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Rammen på min compaq presatio 4810 (gammel)er ikke avhengig av compaq-ram, men går på standard sd100mhz ram. Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Ja, jeg har vært borti noen compaq maskiner oppigjennom tiden, ingen av dem ble ustabil eller noe når jeg satt i noe no-name ram. Som sagt, jeg er "nesten" sikker på at compaq kan bruke "no-name" ram.(PS det er MIN mening) Du bør i hvertfall finne ut om det er ddr eller sd ram maskinen din har bruk for. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 16:44, Killer_DT skrev:Det er ikke bull****, man kan kjøpe compaq brikker hos en compaq leverandør! Det var jo ikke det han sa. Lenke til kommentar
mammut Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Compaq har brukt ram brikker med simens brikker lenge og det er skikkelig kvalitet. Noen fungerer uten spesiell ram men ikke på langt nær alle. Stabilitetsproblemer. Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Bottom line er at de fleste Compaq maskiner vil funke helt utmerket med "vanlig" ram. Men det er klart at når du ringer Compaq support e.l. så vil de seff anbefale sine egne eventuelt andre godkjente minnebrikker. Dette er sikkert fordi: a) De ønsker å selge sine egne produkter. B) De anbefaler seff noe de vet fungerer på den maskinen. c) De kan ikke anbefale andres produkter når de ikke vet kvaliteten på dem. Kjøper du en Mazda, så vil neppe Mazda-"support"(?!) anbefale deg å putte inn Ford deler i bilen, selv om de på en eller annen måte skulle passe. (okay, kanskje litt dårlig sammenligning ) Særlig ikke hvis bilen fortsatt er på garanti. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Rundt på skoler ser en nok av eldre Compaqmaskiner, med hovedkort og lx-chip ( også eldre ) @ 66 MHz. Disse er kresne på kompatibel ram. De som er i ten-åra her, burde huske at dette er situasjonen ennå, dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå