Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Vi har eit lite hjemmenettverk heime no, som består av 3 maskiner, ein router og adsl frå enivest. Alle 3 pcane har internett.

Problemet er med denne pcen her som kun kan joine lokale spel med ip og den finne bere andre maskiner med å skrive inn ip-addressa.

Dei andre pcane finner heller ikkje denne dataen.

Har sp2 men brannmuren er av. Bruker norton antivirus 2005.

2 av maskinene har xp, den tredje har 98. Denne her har xp.

Alle står og på motta ip-addresse automatisk.

Det er ikkje so lenge siden eg formaterte denne her, men det skal vel ikkje ha noke å sei..

Ein ting til.. før eg formaterte funka alt som det skal.

No har eg og mange andre prøvd å finne ut kva som er gale uten å finne ut av det.

Håper derfor at det er noken her som veit kva som er problemet og komme forslag til løysninger. Visst dåke treng meir informasjon bere spør i vei so skal eg svare etter beste evne.

Endret av scorpion87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du sier at den ikke "finner" andre maskiner regner jeg med at du mener i microsoft-nettverket...

prøv å installer IPX/SPX/NetBIOS kompatibel protokoll på alle maskinene...

alt funker igjen :D:D

Tusen tusen takk!

eller ein ting funker ikkje då :cry:

eg kan fortsatt ikkje joine andre spel lokalt.. er dette pga ipx? å joine med ip funker som vanlig..

Endret av scorpion87
Lenke til kommentar

Måten å sette opp server på er ganske proprietær fra spill til spill. Noen spill tar alt hensyn til protokoll osv bort fra brukeren, og alt blir "enklere" med bare en "Start server" knapp og en "join" knapp... Andre spill derimot lar deg velge om spillet skal settes opp over IPX, over TCP(IP-adresse), eller over TCP/IP(IP-adresse). Et spill som er satt opp over tcp lokalt, kan ikke joines ved at man sier på en klientmaskin at man skal joine via IPX...

jeg regner med at dette ikke er nytt for deg, men dersom maskinen det er prob med ikke kan joine (via IPX) et spill startet over IPX, så kan det sikkert være mange grunner til det. Jeg ville først sjekket at alle maskinene var satt opp med det samme interne nettverksnummeret. Dette gjøres i egenskaper for IPX/SPX-protokollen under den tilkoblingsenheten som er i bruk (LAN-tilkolbing, eller Trådløs-tilkobling)

men ellers: er ikke helt sikker på hvordan IPX funker i praksis, men hvis noen vred armen bak ryggen min og tvang meg til å gjette, ville jeg tippet at TCP gir større sjanse for høyere QoS (tjenestekvalitet mhp ventetid, feilfrihet, forsinking, og pålitelighet) enn IPX kan gi... M.a.o. jeg tror det er heldigere å bruke TCP til å host'e spill enn IPX...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...