H_Bozz Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Morn! Har akkurat fått hjem en Thermaltake SI-97 til socket A hovedkortet mitt (MSI nForce2). Men nå har jeg problemet at det sitter en transistor, kondensator eller noe lignende iveien (ett sånt stort "torn"). Vis jeg bare kan lodde den ut noen millimeter sånn at det går an å boeje den så sitter kjoelinga fint, men akkurat nå er den iveien. Kan jeg lodde på den på baksiden uten noen risiko for å få den ut littegrann? Noen som har noe erfaringer eller veit noe om det? Mvh H_Bozz Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det er ikke ufarlig å lodde på et hovedkort. Hvis du ikke har gode kunnskaper om slikt så er det f.eks fare for at du bruker for mye varme. Og når du ikke vet forskjell på en transistor og en kondensator så er det vel en viss sjangs for at du ikke har de nøvendige kunnskapene. Vil heller anbefale at du sjekker om det er mulig å file litt på kjøleribba. Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Det er ikke ufarlig å lodde på et hovedkort. Hvis du ikke har gode kunnskaper om slikt så er det f.eks fare for at du bruker for mye varme. Og når du ikke vet forskjell på en transistor og en kondensator så er det vel en viss sjangs for at du ikke har de nøvendige kunnskapene.Vil heller anbefale at du sjekker om det er mulig å file litt på kjøleribba. ok, dessverre går det ikke an å file på ribba, er bare noen tynne heatpipes som holder hele grejja. får vel ta risikoen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Husk og legg merke til at hovedkortet består av flere lag med PCB/baner, og det derfor er ytterst vanskelig å lodde på det. Dessuten er det fort gjort å bruke for mye varme på et HK, spesielt når du ser hvor små banene er. Om jeg ikke tar feil så "skyter" HK-produsentene delene ned i HK'et på en eller annen måte, så jeg tror ikke det er loddet på vanlig måte. Lenke til kommentar
warillion Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg advarer deg med å gjøre det. Grunnet flere baner i kortet og varme! Punkter som er nevnt over. Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 jeg ville ikke gjort det men vist jeg absolutt motte så hadde jeg gjort følgende vippet kondensatoren fram å tilbake helt til lodde punktene knekker så lodder du på 2 tynne ledninger, mulig ledninger ikke hadde vert så bra meg det får du avgjøre selv om hvordan du vil flytte den. det som er viktigst er at nor du lodder kondensatoren på igjen så MÅ den stå riktig\ samme vei som den er orginalt.¨ vis du setter den på feil vei å starter hovedkortet å spenning ankommer kondensatoren så vil den mest trolig ekslodere. dette eksprementerte vi på GK elektro leste en test en gang om en som Vmoddet ett grafikk kort da han skulle montere en en anne kjøle ribbe så motte an flytte en kondensator han loddet den av å skøtet den med ledninger funket fint det. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Eeeller så er det og like enkelt og bare flytte litt på transistoren (les:bøye) slikt at du får plass, enten vil alt funke etterpå eller så vil det ikke fungere særlig bra. Det aller beste er selvsagt å ikke røre det i det hele tatt. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 I ALLE fall så burde du gjøre plass i budsjettet for et nytt hovedkort. For sjansen for at du ødelegger noe er relativt stor... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå