Furiouz Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Skal oppgradere en gammal data. Bestilt hovekort, ram og prossesor. Er det noe som er veldig viktig å gjøre når man setter sammen dette? Evt tips. Er vel lurest å sette på prossesor og ram før jeg setter inn hk. Ellers er det vel bare å feste på strøm og alle IDE kablene osv, eller? Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 KAN være viktig å passe på statisk elektrisitet, eventuelt kjøpe et antistatisk armbånd som du b.l.a. finner på www.komplett.no Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Med mindre du har et kabinett med uttagbart hovedkort skuff så er det lettere å feste cpu kjøler på hovedkortet før du putter det inn i kabinettet. Fordi det kan bli litt trangt inni der. Og ja statisk elektrisitet er noe du burde passe deg for. Prøv å være forsiktig med alle kortene. PS: Forsiktig med skrutrekkeren. Hvis du skulle bruke mye kraft på den så kan det hende at den "sklir" og du treffer noen kort, det er ikke morro. Endret 2. februar 2005 av SweeeTMaN Lenke til kommentar
HAG Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Eg setter CPU, kjøler og minne på kortet (oppå ei gammel avis) før eg setter hovedkortet inn i kassen, prøver først med "nakent" hovedkort for å få spacerne mellom hovedkortet og kassen (hovedkortskuffa) på rett plass - ellers kommer trøbbel... Får ikke håpe det er en "steingammel" PC du bruker kabinett og powersupply fra, har enda en K6-2 maskin fra høsten 98 liggende, den har AT power som ikke passer ATX som er dagens "standard". - Den har og dukket opp i to varianter 20 og 24 pin og som min "sære" K8N Diamond: 24 pin som må ha -5V som ikke følger 24 pin normen. Ellers pleier en PC å være "gammel" rett etter den er satt sammen. Lenke til kommentar
Furiouz Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 er et ganske gammelt kabinett ja og er 20 pin tror jeg? Er 20 tagger på strømkabelen til hk ihvertfall?! Hvis det er 20 pin og 24 pins hk må jeg kjøpe ny strømforsyning da eller funker 20 pin`? Lenke til kommentar
HAG Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Kan funke - bruke adapterkabel 20 til 24 , er det AT - som det ikke er? de er lett å kjenne igjen den har en elektrisk bryter på frontplata som går direkte til forsyninga for å slå av/på 230V direkte. Spørsmålet er effekten og hvor krevende den nye innmaten er, blir det 775 (Intel) eller S754 / 939 (AMD) er det "store" krav til strøm, helst over 18A på 12V, her er link til "strømkalkulator": http://www.jscustompcs.com/power_supply/ , ligger PSU på grensa eller under kan det gi ustabil maskin - prøv om det ikke er for ulikt. Blir det ei maskin med restarter i hytt og pine og power er på grensa kan det være syndebukken. Lenke til kommentar
Furiouz Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Strømforyningen er på 12v 8a. Men tror ikke dette krever så stort heller da? https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122499 Vet ikke om det er AT, er socket A Endret 3. februar 2005 av Furiouz Lenke til kommentar
Furiouz Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Og andre metoder får å forhindre statisk elektisitet? Hehe har ikke aviser her, bor på en bitte liten hybel... er det en ulempe å bruke skrujern med magnet? Bør jeg bruke uten? Pakken har kommet men skal på jobb i dag, gleder meg til å bygge i morra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå