Gå til innhold

Slangedimensjoner // Hvilke yter best?

Anbefalte innlegg

Ser at det er en rekke forskjellige dimensjoner innen for slanger.

Utifra de fleste guidene jeg har lest, er den en gjennomgående holdning om at jo større slanger / pumpe, jo bedre kjøleeffekt.

Ved kjøp av komponenter som radiator, tank, pumpe og vannblokk; er det fornuftig (les: ..noen vits) å ha store slanger på enheter som kanskje ikke har samme dimensjon? Selvfølgelig forutsatt at en bruker overganger fra ledd til ledd?

For min egen del heller det skarpt for et egetkomponert sett med vannkjølingselementer primært fra AquaComputer, er det noe problem å trø til med heftigere slanger, og/eller er det et poeng i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du får bedre kjøling av store slanger på noen av blokkene, og små slanger på andre deler av oppsettet. si i fra om jeg er litt uklar.

Vanngjennomstrømningen vil begrense seg til den tynneste delen av slangen.

men etter det jeg har sett, og tror jeg har forstått yter 1/2"litt bedre enn andre, men 3/8" skal være godt nokk.

Lenke til kommentar

Mulig jeg forklarte meg litt krøkkete; -lang arbeidsdag... :nei:

Målet er å ha de beste slangene utifra den type vannkjølingshardware som blir kjøpt inn. (AC) Planen var å ha samme type slanger over hele settet.

Spørsmål(ene) er:

1. Er tjukke (romslige) slanger bedre enn de mindre?

2. Vil det være noe poeng med store slanger, hvis det andre utstyret må bruke overganger o.l. grunnet ukurante nipler/koblinger osv..?

3. Vil punkt 2 blir en form for flaskehals i systemet?

4. Krever større slanger mindre eller større pumper?

osv osv

Lenke til kommentar

De forskjellige blokkene er jo designet med tanke på hvilket system de skal brukes i. F. eks. DangerDen sine blokker er designet for høy flowrate, mens andre blokker kan være designet for lan flowrate.

Om du har mulighet til å skifte ut alle nipplene du har på vannkjølinga di til 1/2" ID så vil tempen den muligens synke 1-2C

Hvilken pumpe er det du har i oppsettet ditt nå?

Endret av clvn
Lenke til kommentar

Har ikke noe oppsett i det hele tatt, faktisk... Jeg er i ferd med å gå til innkjøp av en vannkjølingsløsning, men vil gjerne gjøre de smarteste valgene mtp ytelse.

Kommer mest sannsynlig til å bestille fra Microplex, og sugler klart mest over AquaComputer sine deler.

Kunne noen tatt seg bryet med å liste opp de mest brukte dimensjonene på slanger/nipler, og gjerne forklart litt om forskjellen?

Innrømmer gjerne at jeg er n00b på akkurat dette med vannkjøling, men vil gjerne ha det beste utgangspunktet for en skikkelig worklog når jeg skal trø til med Lian Li, dremel, lakk, vannkjøling, UV mm.

Jeg vil prioritere min rigg som følger;

1. Støynivå :whistle:

2. Ytelse :evil:

3. Pimp-faktor :cool:

Lenke til kommentar

Hva med dette oppsettet her:

Hydor Seltz L30 II vannsirkulasjonspumpe

-Nipler til pumpa*2

AC vannblokk, CPU, "cuplex PRO"

-NiplerAC vannblokk, CPU, "cuplex PRO" *2

HW Labs radiator, "BlackIce Extreme"

-Nipler til radiatoren*2

Vanntank må du nesten bestemme selv, men pass på at du får en der du kan skifte ut niplene på og sette inn 1/2" ID istedenfor :D

Annet du trenger:

Kuriyama, slange 1/2"ID - 5/8"OD

(Kjøp ihvertfall 2 meter, kanskje 3 meter også!)

Slageklemmer (*10?)

AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid"

eventuelt kan det være tøft med UV-reaktivt vann for å få opp "pimp-faktoren"

Med dette settet slipper du overganger og forskjellige slangetyper i systemet ditt.

Noe jeg har glemt nå?

Lenke til kommentar

Dette med small bore vs big bore er jo ganske vanlig rundt om kring..

De systemene som yter beste er stor sett big bore (1/2" id).

For en stund siden (tror det var på procool forumet) så var det en diskusjon mellom Cathar (ww og cascade blokk designerern) og Pug (en som importerer AC utstyr i usa) om dette, men jeg tror de ga opp da det ble mer dritt kasting en noe annet :p

Historisk sett så har det alit vært US style vs German stile.

US er mer fokusert på high-flow/high-preformance, med større pumper og større slanger (og litt mer støy), mens German style er en allarounder, grei ytelse, mindre støy og større radiatorer...

Skal du ha ytelse så ville jeg sett på 1/2" DD sett med dobbel BIX radiator, se gjerne om du får tak i de nye high-flow niplene til DD, og en kraftig pumpe, ala DD sin 12V (laget av lasing tror jeg, samme som Swiftech sin nye på Microplex)

\\Sp33D

Lenke til kommentar
Hva med dette oppsettet her:

Hydor Seltz L30 II vannsirkulasjonspumpe

-Nipler til pumpa*2

AC vannblokk, CPU, "cuplex PRO"

-NiplerAC vannblokk, CPU, "cuplex PRO" *2

HW Labs radiator, "BlackIce Extreme"

-Nipler til radiatoren*2

Vanntank må du nesten bestemme selv, men pass på at du får en der du kan skifte ut niplene på og sette inn 1/2" ID istedenfor :D

Annet du trenger:

Kuriyama, slange 1/2"ID - 5/8"OD

(Kjøp ihvertfall 2 meter, kanskje 3 meter også!)

Slageklemmer (*10?)

AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid"

eventuelt kan det være tøft med UV-reaktivt vann for å få opp "pimp-faktoren"

Med dette settet slipper du overganger og forskjellige slangetyper i systemet ditt.

Noe jeg har glemt nå?

Hva kan jeg si..? Tusen takk for god hjelp begge to!

Hydor pumpen var jo mildt sagt billig. Hvordan yter denne i forhold til en Eheim 1048? Er det kvalitetsforskjell på disse bortsett fra "de tekniske tallene"?

Og vil jeg merke noe vesentlig på ytelse ved en dobbel Black Ice Extreme i forhold til en enkel? (Tenkte jeg kunne bruke det jeg sparte på Hydor vs Eheim til å doble radiatoren...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...