Gå til innhold

Hvilket Linux til nybegynner?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har aldri prøvd meg på Linux før, men nysgjerrigheten tar over.

Jeg har en stasjonær pc med xp pro. Har planer om å installere Linux på den, bare på en egen harddisk.

*Hvordan går dette med å skifte hvilket os som skal startes osv?

*Og hvilket Linux anbefaler dere til en som kan litt om windows, men ingen ting om

Linux?

Endret av Halvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du, gutten, hvis du ser øverst på forumet for Linux / Unix ser du en tråd som heter "Les denne FØR du spør om noe. Den store FAQ-tråden", der, helt tilfeldigvis, siden vi bare får dette spørsmålet ti ganger daglig, står nettopp svar på en god del av det du lurer på.

Vil også anbefale http://linuxguiden.no/ som har mye god informasjon, og vil ha svar på mange av spørsmålene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hei!

Linux installerer automatisk en oppstartsmeny for deg som gjør at du kan velge win og linux. Det jeg ville gjort først var å partisjonere, installere windows og så installere linux og velge disken du har laget for den eller evnt. resize windows disken i installasjonen av linux og så lage en ny partisjon der.

Til nybegynnere vil jeg anbefale Fedora Core 3, SuSE eller Mandrake. Har du trådløst nettverk kan jeg anbefale SuSE, der er det ganske lett å få satt det opp.

Edit: noen kom før meg...

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
den siste.

edit: har du dvd-brenner da? ellers kan du ikke bruke dem.

Jepp :thumbup:

Da skal du velge i386 DVD-iso.

Pass på - en del nedlastings-ting klarer ikke så store filer... IE. f.eks,

Vil kansje annbefale å bruke bittorrent til å laste ned (de slipper bittorrent offisiellt). Det funker. Pluss at du har feilkoreksjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...