Halvorsen Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Hei. Jeg har aldri prøvd meg på Linux før, men nysgjerrigheten tar over. Jeg har en stasjonær pc med xp pro. Har planer om å installere Linux på den, bare på en egen harddisk. *Hvordan går dette med å skifte hvilket os som skal startes osv? *Og hvilket Linux anbefaler dere til en som kan litt om windows, men ingen ting om Linux? Endret 2. februar 2005 av Halvorsen Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 du, gutten, hvis du ser øverst på forumet for Linux / Unix ser du en tråd som heter "Les denne FØR du spør om noe. Den store FAQ-tråden", der, helt tilfeldigvis, siden vi bare får dette spørsmålet ti ganger daglig, står nettopp svar på en god del av det du lurer på. Vil også anbefale http://linuxguiden.no/ som har mye god informasjon, og vil ha svar på mange av spørsmålene. Lenke til kommentar
Halvorsen Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Ok Skal lese guiden først Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Hei! Linux installerer automatisk en oppstartsmeny for deg som gjør at du kan velge win og linux. Det jeg ville gjort først var å partisjonere, installere windows og så installere linux og velge disken du har laget for den eller evnt. resize windows disken i installasjonen av linux og så lage en ny partisjon der. Til nybegynnere vil jeg anbefale Fedora Core 3, SuSE eller Mandrake. Har du trådløst nettverk kan jeg anbefale SuSE, der er det ganske lett å få satt det opp. Edit: noen kom før meg... Endret 2. februar 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Halvorsen Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Fedora Core 3 DVD iso image for x86_64. Fedora Core 3 DVD iso image for i386. Hvilket? Jeg har en eldre AMD 32 bit prosessor hvis det er relevant Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) den siste. edit: har du dvd-brenner da? ellers kan du ikke bruke dem. Endret 2. februar 2005 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Fedora Core 3 DVD iso image for x86_64. Den er for 64-bit systemer. Lenke til kommentar
Halvorsen Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 den siste. edit: har du dvd-brenner da? ellers kan du ikke bruke dem. Jepp Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 den siste. edit: har du dvd-brenner da? ellers kan du ikke bruke dem. Jepp Da skal du velge i386 DVD-iso. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hvis du aldri har prøvd Linux før, så anbefaler jeg deg å prøve en LiveCD først. Da får du sett hva Linux er. Jeg begynte med Knoppix. Den funker fett. Bare et lite tips fra meg da Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Tja, er vel likegreit å legge det inn skikkelig på en egen partisjon først som sist. Får jo visse fordeler fremfor en LiveCD da. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg er enig i at Linux på hardisken har mange fordeler. Eneste er at hvis man aldri har prøvd Linux før, så mener, i alle fall jeg at en LiveCD som Knoppix er et godt sted å starte. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 den siste. edit: har du dvd-brenner da? ellers kan du ikke bruke dem. Jepp Da skal du velge i386 DVD-iso. Pass på - en del nedlastings-ting klarer ikke så store filer... IE. f.eks, Vil kansje annbefale å bruke bittorrent til å laste ned (de slipper bittorrent offisiellt). Det funker. Pluss at du har feilkoreksjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå