Gå til innhold

Kjøpte kamera og minne, fikk ikke angreskjema


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte kamera og minne fra en webshop, men fikk hverken angreskjema eller kvittering (leveringsbekreftelse) i pakken. Er det normalt?

 

Jeg kjøpte datadeler derfra flere ganger og disse papirer fulgte alltid sammen med kjøpte varer. Er det annerledes når man kjøper kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tror du i følge kjøpsloven har 14 dager angrefrist når du bestiller fra webbutikk og får med angreskjema. Når du blir opplyst om angrefristen men ikke får skjema har du tre måneder, mens hvis du ikke får skjema og ikke blir opplyst om angrefrist har du 1 år

 

Edit: se under :p

Endret av Stian87
Lenke til kommentar
Nei, tror du i følge kjøpsloven har 14 dager angrefrist når du bestiller fra webbutikk og får med angreskjema. Når du blir opplyst om angrefristen men ikke får skjema tror jeg du har en måned, mens hvis du ikke får skjema og ikke blir opplyst om angrefrist har du 3 måneder tror jeg.

:no:

 

Ikke helt riktig dessverre.

 

Det er en del regler som må utfylles før man kun får 14 dager angrerett, disse finner man i kap 3 i angrerettsloven.

 

§11 slår fast at hvis man ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt er det 1 års angrefrist. Har man ikke fått angreskjema eller et av punktene i kap. 13 ikke er oppfyllt så er det 3 måneder mens hvis alle punkter er oppfyllt er det kun 14 dager :cool:

 

Her er punktene i kap 13:

 

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over:

a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f

b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten

c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår

d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet

e) bekreftelse av bestillingen.

 

Ved avtaler om tjenester skal opplysningene gis snarest mulig etter avtaleinngåelsen. Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis først etter levering av varen. Opplysninger etter bokstav b-e skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på denne måten tidligere.

 

Der markedsføringen forut for avtaleinngåelsen er rettet direkte til norske forbrukere, eller der markedsføringen er på norsk, skal opplysningene gis på norsk.

 

Bestemmelsen her gjelder ikke for enkeltstående tjenester som ytes ved bruk av en fjernkommunikasjonsmetode og som faktureres av operatøren (for eksempel teletorgtjenester). Forbrukeren skal likevel kunne få opplyst den fysiske adressen til tjenesteyterens forretningssted der han eller hun kan inngi klager.

 

For avtaler om finansielle tjenester gjelder ikke bestemmelsen her, med unntak av første ledd bokstav b og annet og tredje ledd.

 

Loven her medfører ingen begrensninger i forhold til krav til opplysningsplikt eller krav til avtalen som følger av andre regler.

 

Her er paragrafen det henvises til:

 

Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:

a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper

b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen

c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) etter loven her eller ikke

d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser

e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse

f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i

g) kostnadene ved bruk av fjernkommunikasjonsmetoden, dersom de ikke beregnes etter normaltakst

h) hvilke språk informasjon og avtalevilkår er tilgjengelig på.

 

Opplysningene skal gis på en klar og forståelig måte. Der opplysningene gis ved fjernkommunikasjon skal det tilpasses det midlet som anvendes. Markedsføringen skal ta særskilt hensyn til behovet for beskyttelse av mindreårige.

 

Ved markedsføring som er rettet direkte til norske forbrukere, eller der markedsføringen er på norsk, skal opplysningene gis på norsk.

 

For avtaler om finansielle tjenester gjelder ikke bestemmelsen her, med unntak av første ledd bokstav c.

:dribble:

Enkelt og greit :w00t:

Lenke til kommentar
Nei, tror du i følge kjøpsloven har 14 dager angrefrist når du bestiller fra webbutikk og får med angreskjema. Når du blir opplyst om angrefristen men ikke får skjema tror jeg du har en måned, mens hvis du ikke får skjema og ikke blir opplyst om angrefrist har du 3 måneder tror jeg.

:no:

 

Ikke helt riktig dessverre.

 

Det er en del regler som må utfylles før man kun får 14 dager angrerett, disse finner man i kap 3 i angrerettsloven.

 

§11 slår fast at hvis man ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt er det 1 års angrefrist. Har man ikke fått angreskjema eller et av punktene i kap. 13 ikke er oppfyllt så er det 3 måneder mens hvis alle punkter er oppfyllt er det kun 14 dager :cool:

 

Her er punktene i kap 13:

 

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over:

a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f

b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten

c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår

d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet

e) bekreftelse av bestillingen.

 

Ved avtaler om tjenester skal opplysningene gis snarest mulig etter avtaleinngåelsen. Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis først etter levering av varen. Opplysninger etter bokstav b-e skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på denne måten tidligere.

 

Der markedsføringen forut for avtaleinngåelsen er rettet direkte til norske forbrukere, eller der markedsføringen er på norsk, skal opplysningene gis på norsk.

 

Bestemmelsen her gjelder ikke for enkeltstående tjenester som ytes ved bruk av en fjernkommunikasjonsmetode og som faktureres av operatøren (for eksempel teletorgtjenester). Forbrukeren skal likevel kunne få opplyst den fysiske adressen til tjenesteyterens forretningssted der han eller hun kan inngi klager.

 

For avtaler om finansielle tjenester gjelder ikke bestemmelsen her, med unntak av første ledd bokstav b og annet og tredje ledd.

 

Loven her medfører ingen begrensninger i forhold til krav til opplysningsplikt eller krav til avtalen som følger av andre regler.

 

Her er paragrafen det henvises til:

 

Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:

a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper

b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen

c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) etter loven her eller ikke

d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser

e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse

f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i

g) kostnadene ved bruk av fjernkommunikasjonsmetoden, dersom de ikke beregnes etter normaltakst

h) hvilke språk informasjon og avtalevilkår er tilgjengelig på.

 

Opplysningene skal gis på en klar og forståelig måte. Der opplysningene gis ved fjernkommunikasjon skal det tilpasses det midlet som anvendes. Markedsføringen skal ta særskilt hensyn til behovet for beskyttelse av mindreårige.

 

Ved markedsføring som er rettet direkte til norske forbrukere, eller der markedsføringen er på norsk, skal opplysningene gis på norsk.

 

For avtaler om finansielle tjenester gjelder ikke bestemmelsen her, med unntak av første ledd bokstav c.

:dribble:

Enkelt og greit :w00t:

Rettslære??

 

Uansett skal du motta all informasjon om angrefristen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...