fredde Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Har en Compaq Armada M700 med en 12 GB IBM harddisk. Problemet er at den støyer noe så grenseløst. Har noen et tips på hvordan vi kan få bort dette ? Sette ned omdreiningene kanskje ? Lenke til kommentar
bidz Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 hehe.. nå er det ikke slik at en kan bare "gire" om i en HDD, og få lavere RPM :smile: - den er nok låst til den RPM'en som produsenten har satt for den. Lenke til kommentar
fredde Skrevet 18. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2002 Jeg tror i alle fall ikke du har helt peil på dette. Jeg har en annen IBM 40 GB som jeg har gira ned slik at den ikke støyer så mye. 5400 og 7200 omdr. på en disk er som regel max omdreininger det forstår du. Ingen sier at disken ikke kan gå på lavere turtall. Selvfølgelig går det litt utover prestasjonen til disken med det er underordnet i dette tilfellet. [ Denne Melding var redigert av: fredde på 2002-06-18 14:51 ] Lenke til kommentar
jevel Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 14:50, fredde skrev:Jeg tror i alle fall ikke du har helt peil på dette. Jeg har en annen IBM 40 GB som jeg har gira ned slik at den ikke støyer så mye. 5400 og 7200 omdr. på en disk er som regel max omdreininger det forstår du. Ingen sier at disken ikke kan gå på lavere turtall. Selvfølgelig går det litt utover prestasjonen til disken med det er underordnet i dette tilfellet. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: fredde på 2002-06-18 14:51 ]</font> Tror nok ikke at du skal blafre så alt for mye med leppa angående hvem som vet hva her, jeg... En disk som er laget for å yte 7200RPM går på dette hele tiden. Hvis du skal få ned støy fra en slik disk modifiserer du kun måten den leser og skriver data på, ikke hastigheten den spinner med. Nå kan det hende at enkelte disker for bærbare har denne teknologien, men da dreier det seg om å spare batteri. Har imidlertid ikke sett noe omtale om det. -KJ Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Har aldri hørt om at man kan justere hastigheten på harddisker. Tviler på at det er mulig. Strømsparing for harddisker går stort sett ut på å slå den helt av når den ikke er i bruk. Harddisker i bærbare går vanligvis på 4200 omdreininger så jeg vet ikke om det er så mye å tjene på å senke hastigheten enda mer. Jeg har selv brukt M700 ganske mye og har aldri lagt merke til spesielt mye støy. Er du sikker på at det ikke er noe feil med harddisken? Det kan jo også være prosessorvifta du hører. [ Denne Melding var redigert av: simfan på 2002-06-18 17:29 ] Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 "Jeg har en annen IBM 40 GB som jeg har gira ned" Fortell, fortell! Venter i spenning på hvordan du gjorde det. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå