Simen1 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg har et hovedkort som støtter boot fra USB2 harddisk og lurer på hvordan man kan installere et OS på denne disken? Vil Windows-CD'n finne USB2-harddisken min og kunne installere seg på den? Jeg har også en rekke ISO-filer (Knoppix, Linspire, IBMtools, Seatools, Memtest etc) som jeg kunne tenke meg å starte uten å bruke den fysiske CD'n. Kan jeg "montere" disse ISO'ene som aktiv primær partisjon på USB2-disken min og så boote fra disse bare ved å velge USB2 som første boot-enhet i bios? (Om noen lurer på hvorfor jeg ikke liker CD/DVD som boot-enhet så er det fordi både enheten og platesamlinga tar for mye plass til at jeg gidder å drasse det med den bærbare PC'n min. Jeg vil heller ha alt på en USB2 harddisk) Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Tvilsomt. Det du evt. kan gjøre som kanskje kan funke er å dele opp usb2 disken i flere partisjoner og installere live-cd isoene på partisjonene. Deretter kjøper du deg en enkel usbnøkkel (minnepinne) og legger inn SYSLINUX og en bootloader på den som setter root til det device som kommer usb2 disken kommer opp som. Evt. bare installer lilo eller grub eller lignende på mbr på usb2 disken og gjør det på samme måten. En annen ting er om en livecd som er kopiert inn på harddisk vil funke. En 3. metode kan være å ha en usbnøkkel/liten partisjon på usb2 disken som starter opp en mikroskopisk versjon av linux og chroot'er til en av de større partisjonene også starter opp derfra... Christian... PS. Mine linuxkunnskaper kunne vært bedre, men etter det jeg har fått med meg skulle dette kunne være mulig. Christian... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg skulle gjerne hatt IBMtools, Seatools og Mentest86 til å fungere også. Er det ingen som vet noe mer om mulighet for å boote fra USB2-disk? Valget er i hvertfall i bios så jeg går ut i fra at det bare er å ha bootCD'ene som aktiv primær partisjon på USB2-disken. Eller er det ikke så enkelt? Det hadde jo vært utrolig kjekt om man skulle feilsøke en PC å bare be den starte fra USB2-disken som på forhånd er satt opp med f.eks Memtest86. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå