Ostepølsa Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hei. Slik er saken: En venn av meg sin pc funker ikke lenger, så vi mistenkte skjermkortet hans (POV 6800GT) , så vi tok det med til meg og prøvde det i min maskin. Samme problemet, bare svart skjerm, og ingenting skjer. så da satt vi inn mitt eget skjermkort,men pcen starter ikke da heller, bare svart skjerm, etter en stund fikk jeg omsider startet pcen igjen, og kom meg inn i windows igjen, men så skulle jeg reboote PCen, og da fikk jeg denne meldingen helt i starten "CPU unworkable - Please check CPU Soft menu" men det hjalp ikke stort, siden jeg ikke kommer inn i bios, så jeg prøvde Reset CMOS, og det hjalp ikke veldig, da ble cpu unworkable meldingen bare byttet ut med "CMOS checksum error - Defaults loaded". Har prøvd alt mulig, men jeg får den ikke til å starte opp lenger.. også bruker den veeldig lang tid på å finne alle IDE enhetene når den starter opp, 2 min eller noe sånt, vanligvis tar det 1-3 sec.. så, noen ideer ? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvis du ikke kommer inn i BIOS har du et stort problem. Er nemlig ikke så vanskelig å fikse det "CPU unworkable" problemet, men hvis du ikke kommer inn i BIOS en gang, så er det nok noe annet enn bare det. Tipper at du ikke har prøvd å bytte CPU eller HK, men kan være smart å prøve. Kan jo alltids sende den inn til komplett eller lignende. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Hvis du ikke kommer inn i BIOS har du et stort problem. Er nemlig ikke så vanskelig å fikse det "CPU unworkable" problemet, men hvis du ikke kommer inn i BIOS en gang, så er det nok noe annet enn bare det. Tipper at du ikke har prøvd å bytte CPU eller HK, men kan være smart å prøve. Kan jo alltids sende den inn til komplett eller lignende. hmm, faen, da sliter jeg, har ikke tilgang verken til ny cpu eller hk men hvordan kan et skjermkort fucke opp resten av maskinen ? Lenke til kommentar
Geir72 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Har du prøvd å fysisk resette biosen? Dette kan du gjøre enten ved å ta ut batteriet, eller trikse litt med noen jumpere på hk. Det burde være beskrevet i hk manualen. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Har du prøvd å fysisk resette biosen? Dette kan du gjøre enten ved å ta ut batteriet, eller trikse litt med noen jumpere på hk. Det burde være beskrevet i hk manualen. jepp jeg har gjort det, både tatt ut batteriet og "trikset" med jumperne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå