Gå til innhold

Gjengproblematikk og bekjempelse av dette

Anbefalte innlegg

Jeg så en interessant dokumentar på svensk tv (enten SVT1 eller SVT2) om gjengproblematikk og politiets erfaringer med bekjempelse av dette, både i USA og i Sverige.

I Sverige har politiet problemer med kriminelle gjenger i forstader og har dannet en egen styrke til bekjempelse av dette, styrkens taktikk er forstyrrelse og kontrollering av alle mistenksomme personer. Da for det meste innvandrerungdom med fine biler, i USA er samme taktikken utprøvd men fikk da motsatt effekt! Kriminaliteten økte og gjengene ble sterkere og større.

En amerikansk professor prøver å gi en forklaring på dette:

- Når folk i en gjeng blir trakassert og mistenkeliggjort av politiet vil følelsen av "oss og dem" økes, følgelig blir samholdet i gjengen styrket og politiet vil oppleve større motstand mot seg, også i den vanlige befolkningen

-Når gjengen får økt oppmerksomhet fra politi og media vil gjengen livnære seg på oppmerksomheten, samholdet øker og stigmatiseringen av dem som kriminelle vil bli "en selvoppfyllende profeti".

Så vidt jeg husker har Politiet i Norge også gjennomført denne forstyrrende og kontrollerende strategien på A- og B-gjengen, da med god effekt. Men hvordan ser situasjonen ut i dag, kan Politiet også skape seg en sterk fiende i gjengene i Norge med denne taktikken? Hvordan er gjengproblematikken i Norge idag? Hvorfor oppstår disse gjengene?

Programmet kan sees i sin helhet Her (fram til 1. mars)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare hyggelig Ludtbor.

En ting som slo meg var hvor "normal" Daniel Maiorana så ut til å være, ikke sånn typisk gjengmedlem som jeg forestiller at de er i Norge. (innvandrerungdom fra ikke-vestlige land som har slukt idealiseringen av gjengkulturen fra USA)

Jeg lurer veldig på hvilken måte det norske Politiet møter gjenger på, den sosiologiske måten eller på samme måte som det svenske politiet med kontroll og mistenkeligjøring.

Jeg frykter ut av det jeg har lest i media at vi i Norge også kan få hardbarkede kriminelle gjenger med sterke bånd innad som utfører vold og grov kriminalitet.

Håper noen med litt kjennskap til dette kan bidra.

Lenke til kommentar
En amerikansk professor prøver å gi en forklaring på dette:

- Når folk i en gjeng blir trakassert og mistenkeliggjort av politiet vil følelsen av "oss og dem" økes, følgelig blir samholdet i gjengen styrket og politiet vil oppleve større motstand mot seg, også i den vanlige befolkningen

-Når gjengen får økt oppmerksomhet fra politi og media vil gjengen livnære seg på oppmerksomheten, samholdet øker og stigmatiseringen av dem som kriminelle vil bli "en selvoppfyllende profeti".

Jeg er ikke en professor, men har sagt det samme tidligere. Undertrykkelse fører til lukket miljø og polarisering (oss vs. dem). Lukket miljø fører også til såkalt meningsinnavl. Det vil si at miljøet, fordi det er lukket, i mindre grad får saklige innvendinger utenfra. I stedet så får man mest påvirknming fra miljøet selv, og man får selvforsterkende idéer og tankemønste som kan gi utslag i ekstremisme.

Når noen sier 'rasister skal ikke diskuteres med, de skal latterliggjøres', da tenker jeg at de kun bidrar til å lukke miljøene, skape gruppepolarisering og ekstreme meninger som igjen kan gi utslag i ekstreme handlinger.

Skal selvsagt se dokumentaren. :yes:

Lenke til kommentar
Bare hyggelig Ludtbor.

En ting som slo meg var hvor "normal" Daniel Maiorana så ut til å være, ikke sånn typisk gjengmedlem som jeg forestiller at de er i Norge. (innvandrerungdom fra ikke-vestlige land som har slukt idealiseringen av gjengkulturen fra USA)

Problemet er å balansere behovet for hevn (alltså straff fra samfunnet) og det å hindre ny kriminalitet oppstå. Man kan ikke bare gjøre det ene og så glemme det andre.

Kun hevn fører til at kriminalitetens bakenliggende årsaker ikke blir gjort noe med. Mens den andre veien fører bare til at de som er lovlydige tar loven i sine egne hender.

En viktig men kanskje banal observasjon er at dette er i stor grad et byfenomen.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker har Politiet i Norge også gjennomført denne forstyrrende og kontrollerende strategien på A- og B-gjengen, da med god effekt.

A-/B-gjengen og Vigrid ihvertfall har fått denne behandlingen av PST, som etter sigende har vært vellykket. Iflg. PSTs terrorrapport for 2005 skal slikt arbeid trappes opp kraftig utover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...