underground Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvor mange ms er det på en vanlig CRT skjerm? Lenke til kommentar
Schnickaschnicka Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 den har ikke siden det er bilderør og ikke lcd-krystaller Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Forskjellen mellom CRT og LCD når det gjeld oppdateringsfrekvens/responstid så har CRT Oppdateringsferkvens, mens LCD har responstid. I forenkla praksis kan ein ein at desse går ut på det same, men det er store forskjeller mellom dei: Oppdateringsferkvens: Kor mange ganger pr sekund eit bestemt punkt på skjermen blir oppdatert. Dette er kva Hz innstillinga angir. Responstid: Kor raskt ein pixel kan endre frå farge X til farge Y. På CRTer er responstid nesten lik null då fosforbelegget inne i skjermen stopper å lyse i det elektronstrålen går vidare (derfor flimringa i 60Hz) LCDer blir ikkje oppdatert på same måte men held same farge til den får beskjed om å skifte til ein ny farge. Derfor flimrer ikkje ein LCD slik ein CRT gjer i 60Hz. mvh JanEirik Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det Jankee sier her er helt korrekt. Skal man regne det om kan man si det på denne måten (selv om det ikke er helt korrekt): CRT 100 Hz -> 1/100 sekund = 10 ms CRT 85 Hz -> 1/85 sekund = 11,76 ms CRT 75 Hz -> 1/75 = 13,33 ms CRT 60 Hz -> 1/60 = 16,67 ms Lenke til kommentar
moesen Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det Jankee sier her er helt korrekt. Skal man regne det om kan man si det på denne måten (selv om det ikke er helt korrekt): CRT 100 Hz -> 1/100 sekund = 10 ms CRT 85 Hz -> 1/85 sekund = 11,76 ms CRT 75 Hz -> 1/75 = 13,33 ms CRT 60 Hz -> 1/60 = 16,67 ms Så hvis det er slik er dagens LCD skjermer raskere(oppdatering) enn hva en CRT er? Hvordan har det da seg at de som ikke vil ha "etterslep" kjøper CRT? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Er vel slik at de oppgitte spesifikasjonene på LCD-skjermer ikke alltid er korrekte, men kun gjelder for et lite spekter av fargene. Hvis en LCD-skjerm virkelig hadde hatt 10 ms responstid, så skulle det ikke hatt noe å si om man har LCD eller CRT. Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Dette er et ganske omfattende tema, og jeg tviler ikke på at jeg skulle kunne skrevet en masteroppgave om det dersom jeg hadde hatt muligheten (og en god del mer kunnskap). Vi skraper overflaten på det i denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=371428 1 Lenke til kommentar
Prosessoren Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hei. Skal ha en LCD til kontorbruk , DVS skal IKKE brukes til DVD eller spill, forøvrig intet annet enn Ms Office, og internett, og kanskje en kabel når dagene blir lange. Vil det i mitt tilfelle ha stor betydning om jeg velger en 25ms lcd, framfor en 16ms dvd, når 25 ms er billigere... ? Takker for objektive svar Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Så lenge du ikke skal bruke programmer med raske bevegelser vil du ikke legge merke til om det er 16 eller 25 ms. Lenke til kommentar
Prosessoren Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Forøvrig vil jeg illegge det at jeg har en HP1702 LCD. med 25 ms. Merker ikke noe overhodet når jeg spiller Halflife2 / CS Sourse /FAR CRY. Eller ser DVD. Så en 25ms skjerm kan fint brukes til det ved siden av Office internett om ønskelig. Endret 4. februar 2005 av Prosessoren Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Kanskje andre merker det under hodet, eller i hodet sjølv om du ikkje merker det overhodet. 25 ms blir for treigt for mange. Vi er ikkje like... Lenke til kommentar
GoldlaXiE Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Hei.Skal ha en LCD til kontorbruk , DVS skal IKKE brukes til DVD eller spill, forøvrig intet annet enn Ms Office, og internett, og kanskje en kabel når dagene blir lange. Vil det i mitt tilfelle ha stor betydning om jeg velger en 25ms lcd, framfor en 16ms dvd, når 25 ms er billigere... ? Takker for objektive svar Du kan nok kjøpe 25ms skjermar utan å være redd for å bli missfornøyd då ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå