Gå til innhold

CRT og ms

underground

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom CRT og LCD når det gjeld oppdateringsfrekvens/responstid så har CRT Oppdateringsferkvens, mens LCD har responstid.

I forenkla praksis kan ein ein at desse går ut på det same, men det er store forskjeller mellom dei:

Oppdateringsferkvens:

Kor mange ganger pr sekund eit bestemt punkt på skjermen blir oppdatert.

Dette er kva Hz innstillinga angir.

Responstid:

Kor raskt ein pixel kan endre frå farge X til farge Y.

På CRTer er responstid nesten lik null då fosforbelegget inne i skjermen stopper å lyse i det elektronstrålen går vidare (derfor flimringa i 60Hz)

LCDer blir ikkje oppdatert på same måte men held same farge til den får beskjed om å skifte til ein ny farge.

Derfor flimrer ikkje ein LCD slik ein CRT gjer i 60Hz.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Det Jankee sier her er helt korrekt. Skal man regne det om kan man si det på denne måten (selv om det ikke er helt korrekt):

CRT 100 Hz -> 1/100 sekund = 10 ms

CRT 85 Hz -> 1/85 sekund = 11,76 ms

CRT 75 Hz -> 1/75 = 13,33 ms

CRT 60 Hz -> 1/60 = 16,67 ms

Så hvis det er slik er dagens LCD skjermer raskere(oppdatering) enn hva en CRT er? Hvordan har det da seg at de som ikke vil ha "etterslep" kjøper CRT?

Lenke til kommentar

Hei.

Skal ha en LCD til kontorbruk , DVS skal IKKE brukes til DVD eller spill, forøvrig intet annet enn Ms Office, og internett, og kanskje en kabel når dagene blir lange.

Vil det i mitt tilfelle ha stor betydning om jeg velger en 25ms lcd, framfor en 16ms dvd, når 25 ms er billigere... ?

Takker for objektive svar

Lenke til kommentar

Forøvrig vil jeg illegge det at jeg har en HP1702 LCD. med 25 ms.

Merker ikke noe overhodet når jeg spiller Halflife2 / CS Sourse /FAR CRY. Eller ser DVD.

Så en 25ms skjerm kan fint brukes til det ved siden av Office internett om ønskelig.

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar
Hei.

Skal ha en LCD til kontorbruk , DVS skal IKKE brukes til DVD eller spill, forøvrig intet annet enn Ms Office, og internett, og kanskje en kabel når dagene blir lange.

Vil det i mitt tilfelle ha stor betydning om jeg velger en 25ms lcd, framfor en 16ms dvd, når 25 ms er billigere... ?

Takker for objektive svar

Du kan nok kjøpe 25ms skjermar utan å være redd for å bli missfornøyd då ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...