Gå til innhold

Litt ibook hjelp

Anbefalte innlegg

Vurderer nå kjøpe meg i ibook til skolebruk. Vil bruke mye photoshop og indesign og lurer litt på hva jeg har bruk for i kapasitet? Hva er den billigste måten å skaffe seg en ibook på, lønner det seg å kjøpe i utlandet f.eks? håper noen med litt mer peil enn meg kan svare.....

Hilsen lillemeg :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til InDesign og Photoshop vil jeg anbefale at du pøser på så mye RAM som du har råd til, absolutt minimum er 512 MB. Jeg har selv brukt disse applikasjonene en del på 512 MB og det funker som en nødløsning, men ikke mer. Applestore kan putte i mer RAM for deg, eller du kan kjøpe RAM-en selv, noe som ofte er billigere og er raskere med tanke på leveringstider. Kjøper du iBooken i utlandet får du utenlandsk tastatur, noe som i hvert fall jeg ser på som negativt, men Applestore Norge med utdanningsrabatt (gå på Utdanning på http://www.apple.com/norwaystore) er det rimeligste av norske tilbud i min erfaring.

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal bruke det i forhold til å lage reklame på skolen. Så jeg vil at programmene skal fungere optimalt. Lønner det seg da kanskje å kjøpe en powebook med denn 20% rabatten istede? Jeg klarer ikke å sette inn ram selv, men det er vel noen jeg kjenner som kan dette. Men vil garantien da være den samme??

Lenke til kommentar

Tja, det spørs om en PowerBook er så mye bedre til ditt bruksområde. Litt, selvsagt, men jeg vil ikke påstå det er nok til å rettferdiggjøre prisøkningen. Hvordan det er med garantien om man setter inn RAM selv vet jeg faktisk ikke. :|

Endret av Zapchud
Lenke til kommentar
Vurderer nå kjøpe meg i ibook til skolebruk. Vil bruke mye photoshop og indesign og lurer litt på hva jeg har bruk for i kapasitet? Hva er den billigste måten å skaffe seg en ibook på, lønner det seg å kjøpe i utlandet f.eks? håper noen med litt mer peil enn meg kan svare.....

Hilsen lillemeg :dontgetit:

Kjøp det du har råd til. iBook er billigere enn PowerBook -- men det er det selvsagt sine grunner til.

Drit i 14" og 15", kjøp en 12" iBook eller PowerBook. Den er lett og tar liten plass i ryggsekken.

Hvor mye penger har du å sette av totalt?

Lenke til kommentar
Lønner det seg da kanskje å kjøpe en powebook med denn 20% rabatten istede?

Ser ut som jeg må påpeke at det er *to* forskjellige student-rabatter hos Apple.

Den ene er vanlig studentrabatt som vel er på ca. 5 - 10 prosent. Jeg fikk 8 prosent avslag på 12" PowerBook på mandag: vanlig pris er 14 990, jeg betalte 13 791.25.

Denne studentrabatten finner du her. Her kan du også sammenligne studentprisene med de vanlige prisene.

Den ANDRE typen rabatt er såkalt ADC -- Apple Developer Connection. Den er på 20% på Power-produkter og 10% på i-produkter. Med andre ord ser det i utgangspunktet bedre ut, rait?

Men:

* ADC-medlemsskap koster penger: 99$ i året -- ca. 600 kroner. Der spises en del av rabatten opp, spesielt om du skal ha iBook.

* Det er en del dill: du må melde deg inn og sende/faxe(!) inn kopi av studiebevis

* Du får tilsendt en del CD'er du har nytte for dersom du skal programmere, men som bare er søppel dersom du ikke trenger dem

* Man må bestille maskina over tlf og ikke web

* Rabatten gjelder kun én gang i livet

Så det lønner seg å regne på det. Jeg ville vel betalt ca. 700 - 800 mindre for en ADC-rabattert maskin kontra en med vanlig studierabatt -- men da måtte jeg stressa med innmelding og sånt, noe som igjen ville ført til at jeg sikkert ikke ville hatt maskina på samme tidspunkt som ved en vanlig web-bestilling. Jeg ville ha maskina så fort som mulig -- hvem vil vel egentlig ikke det.

Oppsummering: bestiller du iBook skal du glemme ADC-rabatten. Glem det. Det er ikke verdt det. Bruk heller student-web-sjappa. Det er teit å bruke 700 spenn på å få en rabatt på 700 spenn, når du heller kan få en rabatt på 500 -- 600 bare ved å velge en annen webstore.

Skal du kjøpe en PowerBook som koster litt -- 15" og oppover er ADC en bra deal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...