PlastBox Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Ok, så det er ikke sååå fancy som tittelen tilsier, men jeg har tenkt på å lage dette. Jeg vet at i en nettverkskabel er det bare 2 lednings-par som er i bruk; det ene (+/-) for sending og det andre for mottak av data. Det hadde vært morsomt å klippe et av disse parrene og sette på en LED på den enden data kom fra, og en fototransistor på den andre siden. Tingen er at jeg godt kunne trent litt info om spenning/strøm nettverkskortet trygt kan levere og lys-styrke som trengs for å aktivere forskjellige fototransistore. Noen som vet noe, forslag til følsomme fototransistorer, om daglys-filter er noe poeng, om jeg evt. må ha noe ekstra elektronikk for å gjøre signalet digitalt (bare 0 eller 1) i.o.m. at transistorer er analoge. Apropo Laser-LAN... Tanken var å bytte ut LED'en (forutsatt at det første fungerte) med en moddet laser-pen der bryteren var byttet ut med en transistor. Dermed ville laser-pennen bli styrt av data-paret i nettverkskabelen og teoretisk sett kunne man siktet denne inn på fototransistoren i den andre enden og overført data. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 hørt om optisk kabel? eller fiber-optisk kabel? men morsomt prosjekt da Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Man bruker da alle parene for et gigabit nettverk, så langt jeg husker. Mulig det stemmer at man bare bruker 2 ved 10Mbit eller noe slikt. -Stigma Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Man bruker da alle parene for et gigabit nettverk, så langt jeg husker. Mulig det stemmer at man bare bruker 2 ved 10Mbit eller noe slikt. -Stigma Man bruker bare 2 av parene ved både 10 og 100Mbit. CAT6 kabel bruker såvidt jeg vet alle parene, og er i tillegg bedre skjermet så den støtter dataoverføringer ved opptil 600 MHz. (skal ikke si for sikkert, bare googlet litt i forbindelse med THVS-lan) http://www.makeitsimple.com/how-to/dyi_crossover.htm Nettverkskort sender på pinne 3 og 6 (+ og -) og mottar på 1 og 2 (+ og minus det også ) Er det ingen som vet ved hvilket punkt man drar for mye strøm og dermed fritérer nettverkskortet? Endret 2. februar 2005 av PlastBox Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Tror det er forskjellig fra kort til kort hvor mye strøm du kan trekke. Det er jo heller ikke noe stort tap å brenne et nettkort til 100 lappen... Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 sånnen du vil ha ? http://www.blackboxonline.co.uk/uk_lwu1000~tp-3214 den koster nok en god del mer en prosjektet ditt, og bruker nok mer strøm en det du får via nettverkskortet, men prosjektet ditt virker spennede sånn mtp på pris Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Veeel, det jeg vil lage vil bare være for morro, og for innebruk. Det er veldig lite som skal til for å bryte den tynne strålen til en laserpeker, mens den greia på den sida sikkert har en endel større diameter på strålen. Dóg, jeg fatter IKKE hvordan den kan koste 5500£! Det er jo bare helt vanvittig... Holder forresten på å sette inn en vanlig transistor i det ene paret i en kabel. Sannsynelighvis kommer det ikke til å fungere men må ha noe å drive med. =P Edit: ok, nå forstår jeg absolutt ingenting! Jeg laget en nettverkskabel og testet denne. Mens maskina som er koblet til står og pinger bryter jeg den ene lederen og setter inn en motstand. Dette fungerer. Så setter jeg inn en diode. Dette fungerer også, merkelig nok har det uansett hvilken vei jeg setter den. Så kobler jeg til en LED (light emitting diode, vet dere..). Dette fungerer IKKE, uansett hvilken vei jeg plasserer den. Jeg tester LED'en; jeppda, den fungerer. Har noen en forklaring...? Jeg er mer eller mindre speechless... Det bør vel legges til at den ledningen faktisk ér der for en grunn, for i det den ikke har noen kontakt dropper pakkene 100% av tida. Endret 2. februar 2005 av PlastBox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå