Gå til innhold

Trenger tips til serverkonfigurasjon

Anbefalte innlegg

Det skal settes opp en server som skal hoste 2000+ e-post brukere. Hver bruker skal også få tilgang til hjemmesideområde.

Det må være mulig å lese mail via web og gjerne funksjonalitet som gir brukere mulighet til å opprette flere e-post adresser.

Ønsker gode tips om hvilke operativsystem som er godt til et slikt formål, gjerne noen sammenligninger.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skal settes opp en server som skal hoste 2000+ e-post brukere. Hver bruker skal også få tilgang til hjemmesideområde.

Det må være mulig å lese mail via web og gjerne funksjonalitet som gir brukere mulighet til å opprette flere e-post adresser.

Ønsker gode tips om hvilke operativsystem som er godt til et slikt formål, gjerne noen sammenligninger.

Takk!

Jeg har en lignende løsning gående på en FreeBSD baser server, det virker flott.

Kjører med følgende programvare:

mail:

exim for smtp

exiscan for integrering mot antivirus/spamassasin

clamav for antivirus

spamassasin for spam filter.

web:

apache 1.3.x

php 4.x

ftp:

pure-ftpd

Alt er nå knyttet sammen via ett selvutviklet admin panel.

Men om du skal ha så stort volum av brukere som 2000 så bør du velge en skikkelig server alla HP DL380 m/scsi disker. Eller eventuellt en DL360 om du klarer deg med totalt 2x146gig disker (du mister halvparten pga raid).

Lenke til kommentar

Hva med microsoft SBS? eller vanlig windows 2003 server med Exchange 2003? koster en del, men det funker godt.

Linux er vel like greit og gratis om du sitter med kompetansen. Gjør du ikke det er det enkelt å snekre opp en win2003 med exchange. Outlook webacess er også svært likt vanlig outlook. Tror ikke det finnes noen bedre webgrense snitt.

Og jeg har prøvd "mange" linux webmails. :)

Lenke til kommentar

Så ikke at det var snakk om 2000 epost brukere. :)

Om det er snakk om pop3 brukere hadde jeg gått for en Redhat AS server, på en HP DL380 som nevnt over.

Kjenner godt til HP dl380 og administrerer ca 10 stk i dag. 6 hotswap disker på 2U er bra!

Er det snakk om 2000 kontor brukere med MS office så hadde jeg gått for en clustret windows 2003 med exchange 2003. Basert på Hp DL585 4 veis opteron maskin. Da får du kraftig I/O samt høy oppetid. En slik løsnign kommer lett på 2-300K

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...