Forhatt Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Hvordan kunne man gått frem for å lage spill i Java? Snakker sjakk, feks... hvordan lager simulerer man intelligens som klarer å spille sjakk? Emnetittel redigert. "Spill i java" er et lite beskrivende emnefelt. Ta en titt på hva nettiketten sier om dette. PoleCat Endret 2. februar 2005 av PoleCat Lenke til kommentar
berzerker Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Å lage AI'en for et sjakk spill er ikke bare enkelt (hvis du vil ha litt utfordring ihvertfall). Først og fremst må du legge grunnlaget. Glem at som heter GUI for øyeblikket, og konsentrer deg om å få den grunnleggende funksjonaliteten på plass. Hvis du skal lage et sjakkspill bør du begynne med å få definert de ulike brikkene og hva deres funksjoner og spesialiteter er på et brett. Bygg videre rundt dette, test hele tiden ved å bruke kommando vindu for å sikre at du faktisk lager noe. Når det gjelder AI'en, må jo den beregne hva brukeren gjorde, og gå gjennom de ulike mulighetene den har, hvor stor sannsynligheten er for at trekkene i etterkant lykkes osv. Jeg ville begynt med noe enklere enn sjakk, minesweeper eller noe kanskje Det finnes mange gode online tutorials om spillprogrammering i Java, noe med OpenGL/DirectX, mens andre er mer basis 2D/konsollspill. Et kjapt søk på google vil gi deg et par tutorials å starte med. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Du kan gå frem som følger: 1. Finn alle mulige situasjoner fremover med et visst antall trekk og organiser dem i et tree (den nåværende situasjonen blir roten etc.) 2. Beregn verdiene (hvor gunstig situasjonen er) på alle løvbladene. 3. Velg den grenen hvis dårligste løvblad har størst verdi. Trinn 2 avgjør hvor bra AI du lager. Det finnes sikkert bedre måter, f.eks. kan du sjekke om ikke noen noder i treet er like, og slik spare operasjoner. Jeg prøvde å lage et sjakkspill en gang, men kjørte meg fast i datastrukturene mine (dårlig planlegging, brukte ikke det over). Men nå har jeg skjønt at arbeidet må gjøres før man begynner på kodingen, og prøver snart igjen. Endret 4. februar 2005 av anderlin Lenke til kommentar
berzerker Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Men nå har jeg skjønt at arbeidet må gjøres før man begynner på kodingen, og prøver snart igjen. Beste rådet du noen gang kommer til å få Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå