Gå til innhold

Problemer med X og onboard Intel grafikk i Ubuntu.

Anbefalte innlegg

Ble så lysten på å teste ut Ubuntu at jeg lastet ned ISOen og fyrte i vei. Stor var da min skuffelse når jeg ikke får startet X. Den exiter uten noe særlig synlig feilmelding, og der blir jeg stående.

Prøver å kjøre XF86cfg, men denne tryner når jeg skal configge musa...

Noen som har erfaring med dette?

Maskina jeg prøver å installere på er en Dell Dimension 3000. (Fungerte 110% med Fedora Core 3....)

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ble så lysten på å teste ut Ubuntu at jeg lastet ned ISOen og fyrte i vei. Stor var da min skuffelse når jeg ikke får startet X. Den exiter uten noe særlig synlig feilmelding, og der blir jeg stående.

Prøver å kjøre XF86cfg, men denne tryner når jeg skal configge musa...

Noen som har erfaring med dette?

Maskina jeg prøver å installere på er en Dell Dimension 3000. (Fungerte 110% med Fedora Core 3....)

-KJ

Kjør "X" fra en konsoll og post outputet.

Lenke til kommentar

Nynorsken antar jeg skyldes at ingen har skrevet akkurat den biten på bokmål. Såvidt jeg har forstått er nynorsk default når bokmål mangler, deretter følger dansk og engelsk (hvis jeg husker riktig). Når det gjelder xfree86, så burde den gi feilmelding dersom det er musa. Uansett kan du sette følgende i XF86Config-4 fila di:

Section "ServerFlags"

Option "AllowMouseOpenFail" "true"

EndSection

for å sjekke om det er der problemet ditt er. Min erfaring er at det som oftest er skjermkortet som ikke er satt opp riktig når x ikke starter. Fedora er plug-and-play sammenlignet med mange andre distroer. Hvis du setter vesa som driver for skjermkortet ditt (i XF86Config-4) så funker den med det meste.

Lenke til kommentar

Etter å ha oppgradert fra Warty Warthog til Hoary Hedgehog fungerer faktisk ting som det skal i X.

Nå sliter jeg bare med at interfacet er en sann saus av Bokmål, Nynorsk og Dansk, men dette kommer vel av grunnen som er nevnt over.

Ellers må jeg bare si at Ubuntu overrasker hastighetsmessig. Den er veldig responsiv og bruker MYE mindre CPU enn Fedora.

I tillegg er den penere å se på rett ut av "boksen".

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...