Polarbastard Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Hei Er det noen her som kjenner til en måleenhet som benevnes som M (stor M) ? Jeg fikk et spørsmål fra noen som hadde sett at avstanden fra sola til jorda ble betegnet som 0,38M, og de lurte på hva M betyr. Det eneste jeg vet er at avstanden fra sola til jorda normalt blir benevnt som 1AU (Astronomical Unit), 1.astronomisk enhet. Men dette med "M" har jeg aldri vært borti. Noen her som vet svaret? Endret 2. februar 2005 av Polarbastard Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 http://en.wikipedia.org/wiki/M under "Meanings for M" finner du sikkert hva du leter etter Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Vet ikke hva M i i fysikk er for noe, men M i kjemi er molar. Det er en forkortelse for g/mol, dvs. gram per mol. Gram og mol er SI standarder. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 M - molar - er da aldeles ikke noen målenhet for g/mol. Det er målenheten for mol/dm^3, altså konsentrasjon. Gram er dessuten ikke en SI-enhet, det er en utledet enhet av kg, som er den offisielle enheten for masse. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 M - molar - er da aldeles ikke noen målenhet for g/mol. Det er målenheten for mol/dm^3, altså konsentrasjon. Gram er dessuten ikke en SI-enhet, det er en utledet enhet av kg, som er den offisielle enheten for masse. #1 #2: Ja, hvorfor er det slik?? Det er upraktisk... =/ Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Det er fordi svært mange målenheter er kommet fra den praktiske bruken av kg. Tenk på f.eks. Newton - N - den er jo bl.a. definert ut fra kgms^-2, eller produktet av masse og akserlerasjon. Det villle blitt veldig upraktisk å begynne å endre hele formelapparatet vårt for å kunne bruke gram. Endret 2. februar 2005 av bfisk Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Nå sykler dere kraftig off-topic da..fyren lurer jo på hvilken lengdeenhet denne M'en er ift avstanden til Sola. Ikkeno vits å begynne med flisespikkeri angående kjemi-måleenheter da vel? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Han har vel forsåvidt fått et svar allerede på omtrent alt 'M' står for... Det aller første under 'Meanings of M' ser ut til å være ganske relevant. Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 M - molar - er da aldeles ikke noen målenhet for g/mol. Det er målenheten for mol/dm^3, altså konsentrasjon. Gram er dessuten ikke en SI-enhet, det er en utledet enhet av kg, som er den offisielle enheten for masse. <--- Idiot Selvfølgelig. Før jeg skylde på at jeg sov lite i natt? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hei Jeg fikk et spørsmål fra noen som hadde sett at avstanden fra sola til jorda ble betegnet som 0,38M, og de lurte på hva M betyr. Det eneste jeg vet er at avstanden fra sola til jorda normalt blir benevnt som 1AU (Astronomical Unit), 1.astronomisk enhet. Men dette med "M" har jeg aldri vært borti. Noen her som vet svaret? M i ditt tillfelle står for Mega, som er betegnelsen for 10^6 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Du syns ikke det virker litt kort da? 0,36 Megameter er ikke mange kilometrene. 360000 for å være nøyaktig. Tror det er LITT lengre til Sola enn det. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 #2: Ja, hvorfor er det slik?? Det er upraktisk... =/ Det er ganske grøss, indeed. Til og med i den nylig oppdaterte matteboken jeg sitter med nå (Erwin Kreyszig - Advanced Engineering Mathmatics) opereres det med arkaiske enheter som pounds, inches, o.l. Nå kan det "unnskyldes" med at boken simpelthen er amerikansk, men innenfor matematikken og andre vitenskaper burde da hele verden for lengst vært enig om SI? Og hvorfor får jeg et inntrykk av at kjemikere er spesielt bad guys når det gjelder å la være å bruke SI-enheter? My car gets forty rods to the hogshead, and that’s the way I like it! Slik føles det virkelig når jeg leser oppgaver i de amerikanske matte- og kjemibøkene. Fysikkbøkene fra samme land virker langt flinkere til å holde seg til SI. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Kjemikere holder seg stort sett til SI-enheter. Mol, f.eks. er en av de syv SI-enhetene alle andre enheter i systemet bygger på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå