Gå til innhold

Lage en rund IDE kabel av en flat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du får problemer med magnetfeltet er det bare å pakke trådene inn i alu-folie. Det skjermer vel magnetfeltet?

Det blir ikke større influens på kablene rundt selv om man lager en "rund" kabel av det. Det eneste som har noe å si for influens er spenning, frekvens, avstand og til en viss grad strømmen. Spenning, frekvens og strøm er alltid den samme, men avstanden blir jo mindre mellom lederne i IDE-kabelen. Avstanden mellom IDE-kabelen og de andre kablene blir ikke forskjellig. Legger du aluminiumsfolie mellom alle lederne i kabelen vil det hjelpe. Legger du aluminiumsfolie rundt kabelen vil det bli værre, fordi feltet sperres inne...

Lenke til kommentar

Har laget noen slike kabler opp gjennom tiden, og har ikke merket noe problem med dem. De første ble laget i 1998 (muligens Norges første runde IDE-kabler :D ) og fungerte fint i mange år før jeg gikk over til ATA66-kabler.

Lenke til kommentar

Så fint ut! Har gjort det der selv, men bare på floppy kabelen.

Det er helt klart en grunn til at IDE kabler blir laget slik de er, og det har nok

med elektromagnetisme og forstyrrelser å gjøre.

Jeg vet ikke hva som eventuellt kan ta skade av den lille "modden" der, men jeg vet i hvertfall at jeg blir å holde meg unna :p

S-ATA neste :D

Lenke til kommentar
Superlim ;) hehe

Hmm nei de sitter kanskje litt løst, kanskje en runde tape hadde holdt dem bedre på plass.

Hva med å ha kabelstrømer utenpå? da ser det MYE penere ut :) har ingen fungsjon bortsett fra utseende da :p

Hvorfor skulle en kabelstrømpe holde en seria-ata kabel bedre fast til harddisken? :roll:

Lenke til kommentar
Har blå UV SATA kabel, så jeg tror ikke det hadde sett bedre ut med kabelstrømper. Det skulle gått å klipse den på, og trykke inn en liten knapp for å få den av igjen.

Er det ikkje sån da? lenge siden jeg rørte inni pc'n min nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...