Gå til innhold

Lage en rund IDE kabel av en flat


Anbefalte innlegg

Sikkert mange som har sett og hørt mye rart om å lage runde IDE kabler, så jeg tenkte bare jeg skulle vise verdens enkleste metode som jeg bruker.

 

Grunnen til at mange vil ha runde kabler er fordi de ikke bremser luftgjennomstrømningen i kabinettet så mye som flate kan gjøre, og de kan legges opp litt finere.

 

Du trenger: Flat IDE kabel, Tapet eller gulvbelegg kniv, Strips eller tape. Underlag som kan få seg noen spor etter kniven.

 

 

Steg 1

Finn frem en kabel du vil gjøre rund, en gulvbelegg/tapet kniv og et underlag som er egnet så ikke knivspissen går i bordet.

 

Hvis det er en ATA 100/133 IDE kabel kan du telle opp ca 12 småledninger (Det bør bli ca 7-8 like brede deler) og skjære forsiktig gjennom kabelen mellom ledningene. Jeg bruker bare å gjøre dette på den lengste delen av kabelen.

post-132-1107305147_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steg 7

Sett en strips eller tape litt lengre inn men ikke bruk for mange for da blir kabelen veldig stiv. Å bunte den sammen 4-5 steder bruker å bli bra.

Har du brukt strips så skal det ligne litt på denne og da må endene klippes bort, helst med saks eller tang, en kniv kan glippe lettere og skade kabelen når den har kommet gjennom den litt harde stripsen.

post-132-1107305332_thumb.jpg

Lenke til kommentar

najs. har selv gjort dette men:

 

IDE kabler har en grunn til og være flate, rundt en vær strømførende ledning dannes et magnetfelt, og megnetfelt påvirker hverandre, og kan lage ortyrrelser i signalene, har selv laget noen runde men har ikke merket noe enda, men de runde du får kjøpt er bygget opp som en TP kabel, at alle magnetfeltene forsterker hverandre i stede for og motvirke hvarandre

 

edit: noe av teksten forsvant?

Endret av stidz
Lenke til kommentar

stidz - Ja vet det er magnetfelt og greier innblandet, men jeg har kjøpt ettpar vanlige runde og isolasjonen på de kablene er ikke tykkere enn på de flate, tror det har så minimalt å si at det er liten sjangse for at de ikke skal virke eller lage skurr for noe.

 

Jeg har enda ikke opplevd noen problemer med dette og jeg har brukt hjemmelagde rundkabler i lang tid.

Lenke til kommentar
stidz - Ja vet det er magnetfelt og greier innblandet, men jeg har kjøpt ettpar vanlige runde og isolasjonen på de kablene er ikke tykkere enn på de flate, tror det har så minimalt å si at det er liten sjangse for at de ikke skal virke eller lage skurr for noe.

 

Jeg har enda ikke opplevd noen problemer med dette og jeg har brukt hjemmelagde rundkabler i lang tid.

jeg har heller ingen problemer med mine, men de har ikke tykkere issolasjon, det hjelper uansett lite på magnetfelt, prøv og putt gummi rundt en magnet?. men de ligger vel ikke bare inni gummien men er twista eller no? jeg har aldri sett inne en vanlig rund :blush:

 

har hørt om tilfeller hvor hardisken plutselig har hengt seg og pcen plutselig har skrudd seg av og på,

Lenke til kommentar

stidz - Inni mine orginale runde kabler er det ikke noe fletting eller vri på ladningene, bare en haug med enkeltledninger som går fra kontakt til kontakt i isolasjonen som bunter dem sammen. Isolasjonen er ganske tykk, men sitter ikke stramt på og det gjør så kabelen blir fleksibel.

 

Som Musty sier, det blir levert orginale kabler som er lagd på "min måte" nå. Det var en eller to inni en Shuttle Barebone PC jeg kjøpte ny fra en webshop i fjor høst.

Lenke til kommentar

Det er smart det kabeltrikset der ja... :yes:

 

Det er nok riktig som de fleste sier; dette er ikke farlig. Man får nesten null influens på en leder med 5 volt, selv om frekvensen er veldig høy. I tillegg vil ikke dette ha noe å si når det er digitalt, da influensen ikke er på langt nær høy nok til å få et nullsignal på en annen leder over toleranseverdien...

Lenke til kommentar

Hvis man separerer alle lederne og vrir hele kabelen sammen så den ser ut som et tau, vil man få en litt bedre utslokking av støy. Dette er slik runde kabler man får kjøpt i butikken er laget. (I hvert fall mine Akasa). Dette tar litt ekstra tid, men skal teoretisk funke bra! For å holde sammen alle de løse lederne kan man bruke selvvulkaniserende tape. Funker som rakkern ;)

Lenke til kommentar

Det er forskjell påferdig-kabler man får kjøpt også. Noen er laget etter den enkle oppskriften mens andre er bygget opp skikkelig med tanke på støy/inteferens/e.l. Hadde en ferdig-kabel jeg brukte på en HD før. Det var KUL umulig å få HD'n til å holde seg i DMA-mode. Den gikk alltid tilbake til PIO-mode pga. feil i overføringene. Byttet til et dyrere/bedre merke og alt gikk helt fint.

 

Leste en test også av billi-rund-kabel og "skikkelig"-rund-kabel. Syns å huske at det var bare så vidt de fant noen forskjeller på de der men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...