Gå til innhold

Dream Theater - enda en diskusjons tråd

flodhest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hørte DT første gang da jeg var 15 (leeenge siden nå), jeg fikk awake på kassett av en kamerat. Jeg ble kjempefan med en gang, og den dag i dag syns jeg awake er en av de beste skivene jeg har. Også change of seasons-låta er hipp, syns jeg. Jeg kjøpte så alle platene som kom fram til scenes from a memory.

Jeg har hørt noe av det som de har gitt ut i det siste og, har bl a lånt den livedvden fra japan. Og spør dere meg, så er det store forskjeller på musikken nå og det man hører på awake. Derfor har jeg sluttet å høre på DT.

Grunnen til at jeg likte awake når jeg var 15, var at det var kjempevanskelig å spille. Vi hadde et band som gikk fra å spille punk, via metallica til DT. Så det skjedde en utvikling i ferdigheter hos oss alle. Men etterhvert skjønte jeg at det var noe dypere som gjorde at jeg likte awake. SOm sagt er det vanskelig å beskrive, men jeg tror det går på at det er en helhet på plata, man hører igjen de samme riffene flere ganger. Også tekstene er det sammenheng i. Samtidig hører man mange lyder som man ikke vet helt hva er, og jeg tror det kommer av Kevin Moore, som er en utrolig kreativ fyr, både npr det gjelder lyd og tonevalg. mange steder er det umulig å høre hva som er gitar og hva som er synt, og det liker jeg.

Tror dette med syntist har mye å gjøre med den retningen DT har tatt. Kevin Moore var flink til å bruke lyder på nye måter, Derek Sherinian var flink til å bruke orger med leslie, ordentlig EL-piano osv. Dagens keyboardist bruker mye mer rene synt lyder, mens de foregående hadde en mye skitnere tone. Også liker ikke jeg sånne fine hifi-lyder da.

Samtidig har Jordan Rudess en mye mer brifete måte å spille på, som er totalt unødvendig. Låta blir ikke bedre av å spille c-dur-treklang over 5 oktaver i løpet av et sekund. Samme tendensen i resten av bandet, spes hos mike portnoy og myoung, bare det settet til MP er totalt latterlig. Den eneste jeg liker i dagens DT er pertucci, syns han spiller tight og passende ting og groover fint. Noe som man ikke kan si om mp og jm(som har en høyrehånd/venstrehånd-koordinasjon som er helt på trynet, og en tone som ikke ligner grisen), det er ikke de gutta man leier for å spille i tower of power-coverband, for å si det sånn. Klart, dette er mest live, i studio funker det stort sett fint. (ja, har vært på mange DT-konserter) Skal ikke engang begynne å snakke om han som synger som ei jente. (MP synger kult da:))

Jeg tror denne skiftinga av fokus fra å lage kult musikk, til å tilfredstille alle 15-åringer der ute som syns det er imponerende å spille fort, har gjort at jeg ikke liker dagens DT noe særlig. Den brifinga har ingenting med musikk å gjøre. Ting er ikke bra bare fordi det er vanskelig. Musikk er bra hvis det rører ved noe inni en. Dette er vanskelig å skjønne når man er 17 (jeg skjønte det ikke), og noen skjønner det aldri...

Jepp dt-gutta, kvess knivene, jeg er klar:D

Lenke til kommentar

Ok, for det første, Awake er ikke noe mer teknisk enn de nyere platene.

Settet til Mike er overhodet ikke unødvendig, fler trommer = fler muligheter. Enkelt og greit.

Jordan og JohnM er også veldig gode, på de live dvd'ene jeg har sett synes jeg Jordan briefer for LITE.

15 åringer som syns det er kult å spille fort?

Det der skjønner jeg ikke, DT er da ikke kjent for å være raske.

Nei, du får gå til Slipknot med det argumentet der.

Greit, DT kan spille raskt, men de er ikke som Slipknot som bare vil spille fort, de gjør det på en teknisk og bra måte.

Jeg har ikke hørt noen sanger hvor jeg kan si at de briefer seg med å spille fort...

Lenke til kommentar

Gitaristen til DT spiller mange av gitarsoloene fort, jeg synes de har mange gode gitarsoloer, men også en del dårlige... Virker som han prøver å redde dem med å spille dem unødvendig fort. Speed er fett det, men det er ikke alltid det passer inn, gitaristen bør absolutt "begrense" seg selv litt her og der. Men ikke misforstå, jeg digger dream theater, riffene deres er noe av det beste jeg vet om, og de har mange knallgode soloer! :)

Slipknot's nyeste plate er forøvrig veldig variert med forskjellig takter, og helt klart spilt på en bra måte. (I sterk motsetning til de andre platene IMO)

Ang. tromming, man trenger ikke mange mange trommer for å ha flere muligheter. Portnoy har kanskje mange trommer, men har bruker dem ikke så variert som han kunne hatt gjort. Se fks. trommingen til Spiral Architect's tromiss Asgeir Mickelson, han gjør utrolig mye på på det "lille"(sammenlignet med DT's) trommesettet sitt. Men dette har vel mer med stil å gjøre og da, DT spiller typisk prog metal(de definerte den jo omtrent), og så kan ikke klage på at de holder stilen sin. Trommissen har vedig mange fills så helt klart _kan_ kalles briefing, men det funker jo bra i musikken.

JacobDW: Jeg kunne INGENTING om musikk når jeg begynte å høre på DT, jeg forstod rett og slett ikke at det var vanskelig å spille men tenkte "Hey, dette liker jeg!". (kan ørlite mer nå da :p)

Er enig i at det foregår en del wank i musikken deres, men det funker jo(for det meste, men noen soloer er elendige). Og de er forsatt knallgode på riff og sangstruktur spør du meg.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

google

jeg syntes at det hadde vært digg med en remake av "When Dream and day unite"! uten den dårlige lydkvaliteten :hmm:

konserten i september var digg! masse trøkk!! men dumt at gitar og synth lyden drukna litt i bass

men portnoy skulle heller ha hatt på seg en RBK skjorte enn en VIF skjorte :p

Endret av magnusloe
Lenke til kommentar
jeg bare lurte på en ting......hvilken type musikk spiller Dream Theater? :p

jeg har sett dette bandet en del i "sanger du synes er helt perfekt" tråden, og er litt nysgjerrig på DT. :hmm:

5255697[/snapback]

De er kjent som en av pionerene innen progressive metal. De kombinerer progressive rock(Rush, Pink Floyd, Genesis) og metal(Metallica, Iron Maiden, Megadeth).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...