follesoe Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Hei. Jobber fortsatt med digital-bilderamme-prosjektet mitt, og har kommet fram til at eksisterende 2.5" disk bråker for mye. Jeg har lyst å installere en strippet version av Windows 98 på et Compactflash kort og boote dirrekte fra dette. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med Compact Flash til IDE-adaptere. Jeg har funnet ett som ser aktuelt ut: http://mach5products.com/merchant2/merchan...ategory_Code=CF - men var ikke all verden med informasjon på sidene. Lurer f.eks på om den adapteren er konfigurert som "master" og om jeg kan boote fra den. Jeg skal koble adapteren rett på hovedkortet (innmaten fra en gammal laptop), og vil ikke ha noen "fancy" PCI-kortplass adapter, en 2.5" floppy brønn adapter osv. Vet noen eventuelt hvor jeg får kjøpt dette i Norge? - Jonas Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 De har det på de fleste webshopper i norge. Fant en hos Komplett: CF til IDE Den har alle kriteriene dine... Med strippet versjon av 98 mener du 98lite? Lykke til! Lenke til kommentar
follesoe Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Sikker på at den ikke er 3.5" IDE? Jeg må ha 2.5". I tillegg er vel den bygd for bruk i en PCI-slot? Jepp, tenker på Win98lite Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Den over er fullt brukbar. Den er bare laget for å stå baki pc'n. Bare å skru av den skinna. Det du derimot bør tenke på er at CF kort har begrenset antal skrivesykluser. Og windows har en tendens til å skrive veldig mye til disk under bruk. Jeg ville brukt en av følgende metoder: Windows XP embedded, du får lastet ned gratis evaluation versjon fra nettet som lager windows imager som kan brukes i 45 dager (tror jeg). Fordeler: Ekstremt nedstrippet XP som kun inneholder det du trenger Ulemper: Du må laste opp imaget på nytt hver 45. dag Linux Fordeler: Booter kjapt, gratis, lettvekt Ulemper: Kanskje litt høy inngangsterskel En fordel med begge ovenstående er at de kan startes "read only". Med linux kan du lage et ramdrive system som alt kjøres fra så etter boot så brukes ikke CF kortet i det hele tatt. Med XPe er det litt mer komplisert siden du må lage et image beregnet på booting fra CD. Men prinsippet er det samme, med ramdisk etc. Har lekt litt med XPe i forbindelse med bilpc prosjekt men har ikke kommet noe videre foreløbig. Lenke til kommentar
jonpet55 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg så ikke kravet om 2.5"... Men allikevel, det er billigere å kjøpe en 3.5" til 2.5" harddiskkontakt og denne enn å kjøpe fra utlandet. At det sitter en PCI brakett på, har som sagt ingenting å si. Den sitter festet med to skruer. Lenke til kommentar
follesoe Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 20$ fra utlandet er vel ikke så forferdelig dyrt? Enig i at antall skrivesykluser kan bli et problem? Skal undersøke dette nærmere. Leste om bruk av Windows98Lie på www.mymods.net. Problemet med Windows XP Embedded er at dette skal inn i en maskin med NULL IO enheter..! Jeg har bygd om en strippet, gammel DELL Laptop, og har hverken netverkskort, cd-rom eller floppy. Så per i dag sliter jeg veldig, får ikke inn drivere til nettverkskort eller minnekortleser. Alternativet til compact flash hdisk er å kjøpe 2.5" eksternt kabinett og overføre drivere/installere OS på den gamle disken, men denne bråker som sagt alt for mye.. :| Hvordan tror du det går å "svi" WinXPe imaged til hdisk (Compactflashet vil jo for maskina operere som en vanlig hdisk)? Har tilgang til Windows XP embedded gjennom MSDN Universal til utviklingsbruk, så det går fint. Linux er utelukket pga. mangel på .NET Framework (og jeg har manglende kunnskap om systemet, og vil heller ikke bruke Mono). Er C# utvikler og har tengt å skrive all programvare, f.eks fjernstyring ved hjelp av Pocket PC, i C#. Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Var det jeg mente. Du må "svi" det til CF kortet. Står på msdn om å lage XPe images til CF. CF kortet vil se ut som en vanlig harddisk. Men hvis du bruker det som en så vil det ryke kjapt grunnet alle skrivesyklusene. Derfor bruke det som "cdrom". I prinsippet Lenke til kommentar
follesoe Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Takk for tipset. Da skal jeg få tak i et minnekort og adapter og se om jeg ikke får Xp Embedded til å kjøre. Holder dere på HW.no oppdatert om hvordan det går. Skal opprette en tråd under work logs hvor jeg presenterer bilderamma. -Jonas Lenke til kommentar
follesoe Skrevet 24. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2005 Hei. Fant omsider en europeisk leverandør av Compact Flash til 2.5" IDE adapter (http://www.pcengines.ch/cflash.htm). Betalte 20$ for adapteret, og 4$ frakt. Adapteret ble sendt som flypost, og var hos meg etter bare 3 dager. Imponerende! Jeg har og installert Windows XP Embedded studio, og har forsøkt å bygge min første image. Jeg har valgt å basere imaget mitt på templaten "Retail Point Of Sale Terminal", slik at jeg slapp konfigurere alt fra grunnen av. Har og lagt til komponenten "enhanced write filter", slik at jeg kan konfigurere imaget mitt til "read only". Om jeg har gjort dette riktig vet jeg ikke, men jeg får i allefall bygd imaget, og en egen mappe med alle filene for OS-et mitt opprettes. Slik konfigurasjonen er nå, ble OS'et på 220MB, noe som er perfekt, i og med jeg har et 256mb Comapct Flash kort jeg har tenkt å bruke. Jeg forsøkte å formatere kortet til Fat32 og kopiere alle filene over, koble til og boote. Men, får IO feilmelding, husker ikke nøyaktig hva, når jeg slår på bilderammen. Har søkt litt på google, og funnet ut at jeg må kjøre et verktøy som heter bootprep.exe som klargjør en hdisk med partisjoner og greier slik at den kan bootes fra. Problemet er at det er lagt opp til at jeg skal boote opp fra en bootdisk (floppy) og kjøre bootprep.exe /dC (som klargjør C: til booting). Problemet er at jeg ikke har noen floppy på bilderammen. Jeg hadde håpet å kanskje kunne legge inn MS-DOS på selve compact flash kortet, så legge bootprept på koret, så kjøre bootprep, så kopiere filene. De fleste bootdiskene jeg har funnet på nett lar meg kun lage bootdisk på floppy (a:). Jeg vil lage bootdisken på i:, som er stasjonen som opprettes av XP når jeg kobler til compact flash kortet til USB minnekortleseren min. Alle tips om hvordan bygge imaget, hvordan få inn en bootable compact flash osv. mottas med takk. Nå er jeg litt stuck. Vi snakkes! -Jonas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå