Gå til innhold

Linker til peltierelement relatert stoff

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne ta meg friheten til å gi folk her noen linker til guider og sånn til peltierelementer. Kan hende det er mange som lurer, men ikke tør å spørre :)

Vel.. Kan starte med noen linker, info og mine egne meninger av disse sidene/guidene:

Artikkel på OK.no

Syns den guiden her er litt vanskelig å skjønne hvis du så vidt har hørt om peltierelementer.

Den er jo selvsagt helt super i seg selv, og veldig detaljert, men det kan bli litt vanskelig å få med seg alt sammen.

Selv syns jeg det ble litt for mye av det gode (mye å lese, lite å forstå). Men nå når jeg har lest litt flere guider og datablader om disse elementene er det lettere å skjønne denne artikkelen (beregningene var helt gresk til å begynne med)

PDF dokument på SuperCool.com

Dette er en fin 12 siders blekke fra SuperCool (svenske produsenter av peltierelementer).

Det er endel bilder som hjelper deg litt på vei til å skjønne dette vidunderet.

De har tatt innblikk i sine egne elementer, både standard, "forseglet", miniatyr, multistage, center hole osv.. Egentlig de fleste forskjellige elementene du kan få tak i. Da kan du lære litt om alle :)

!!OBS!! Står på engelsk

Guide fra Heatsink-guide.com

Dette er en fin side med litt historikk rundt peltierelementet.

Fint lesestoff som anbefales! Det står det meste om peltierelementer der, og det er egentlig veldig lett lesestoff om du har litt kunnskaper innen engelsk (da slipper du å måtte slå opp masse ord som KAN være vanskelige.

Som tidligere nevnt, så anbefaler jeg denne siden på det sterkeste! Kanskje litt dumt av en nybegynner å lese gjennom det her, da det er endel grafer om varme/kulde osv. Begynn på artikkelen til OK.no om du er nybegynner ;)

Guide på overclockers.com

Fikk tips om denne fra abraxa. Har dessverre ikke fått lest gjennom denne, så jeg kan ikke si så veldig mye om den.

Regner med det er en fin guide, siden det var fra abraxa :) Kan komme tilbake til denne når jeg får lest gjennom.

Kommer tilbake med fler når jeg kommer borti noen ;)

Håper noen setter pris på denne tråden, og at den kan være til hjelp :) Hvis det er noen spørsmål, så er det bare å spørre, så skal jeg prøve å svare ;)

Ellers vil jeg takke abraxa for hjelp til å skjønne dette med peltierelementer, og for at han har tatt seg tid til å svare på spørsmål. Takk abraxa :D:thumbup:

EDIT: Endra litt på overskrift, og la til en setning eller to :)

EDIT 2: Hadde sniki seg inn et lite reg.trademark tegn her.. Det er nå borte

Endret av wunderbaum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe.. Kan virke sånn, men nei ;) Om jeg noen gang får sticky er jo det helt greit, men det bryr meg egentlig ikke. Tenkte kanskje at noen ikke veit hva de skal søke etter og sånne ting, og da valgte jeg som du ser å lage en tråd for det :)

Hvis en moderator vil gjøre den sticky, be my guest, men det er ikke det viktigste her i verden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...