Jonas Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Heisann Skriver ønnskeliste til bursdagen og tenkte jeg for en gang skyld kunde ønske meg litt bøker. ( ) Noen som vet om en god eller noen gode bøker? Jeg er mest interessert i spillprogrammering, men tar gjerne imot andre forslag! Jonas Endret 1. februar 2005 av Jonas Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 (endret) Virker som om du ikke har programmert så mye fra før. En veldig god bok for å lære deg å programmere spill er: Managed DirectX 9 - Graphics and Game Programming - Skrevet av Tom Miller - en av sjefs utviklerene for Managed DirectX9. Han skriver det på en veldig lettfattelig måte. Men du trenger kanskje en egen bok om C#. Der kan jeg ikke hjelpe deg, for jeg lærte C++ og Java før jeg lærte C# og da er overgangen til C# så enkel at det er nesten bare å sette igang å programmere uten å tenke mer over det. C# er praktisk talt Java kode, men med microsofts API (bibliotek av funksjoner). Men siden Visual Basic er et utdanket og knotete språk, vil jeg anbefale deg å lære deg C# (viss du sverger til microsoft) Viss du vil lære å skrive litt mer allround / uavhengig kode så begynner du med C++. Og lærer deg OpenGL i steden for DirectX - Med gode bøker er det like enkelt å lære som C# og DirectX. Programmeringsverktøy for C++ og mye annet rart (sikkert det kraftigste som du kan få tak i): Eclipse med CDT Greie/gode Bøker om C++: Beginning C++ Game Programming - Michael Dawson The C++ Standard Library: A Tutorial and Reference - Nicolai M. Josuttis OpenGL bøker: OpenGL Game Development - Chris Seddon Endret 19. februar 2005 av Mental Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Virker som om du ikke har programmert så mye fra før. Managed DirectX 9 - Graphics and Game Programming ser veldig interesant ut. Mulig jeg kjøper den og Mathematics for 3D Game Programming & Computer Graphics. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Ja, den er som sagt veldig bra. Eksemplene versjoner (på CD'n) både i C# og Visual Basic. Men lær deg C# uansett hvor uppslukt du er i Visual Basic... Matte boken tviler jeg på at egentlig er nødvendig, dersom du er sånn nogenlunde stø på: Matriser, Vektorer og Trigonometri. Vet om den, men hører at folk sier den ikke er særlig god... Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Gleder meg til du har fått bøkene og begynner å poste resultatene på RoundUp tråden Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Men lær deg C# uansett hvor uppslukt du er i Visual Basic... Så lenge en kun programmerer i .net så spiller det vel ingen rolle om en bruker VB.net eller C# siden det allikevel kompileres sil CLR. Eller tar jeg helt feil? Hvis en derimot ønsker å lære seg C++ så skjønner jeg C# argumentet siden syntaksen i disse to språkene likner hverandre. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 For en som bare har programmert C# vil overgangen til C++ være veldig vanskelig. For en C++ bruker å gå til C# vil være enklere. C# ligner mest av noe på Java. Visual Basic.NET er faktisk mye mindre praktisk enn C#. Det går mest på måten man skriver koden på. Det er dessuten mye vanskeligere å få oversikt over VB.NET kode enn C# kode spesiellt på grunn av at det er forferdelig mye mer og klumpete tekst. Men både VB.NET og C# bygger jo på samme API/bibliotek så det du kan gjøre med de er naturligvis veldig like i struktur. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Gleder meg til du har fått bøkene og begynner å poste resultatene på RoundUp tråden Heh, tror nok det tar litt tid før Er bare 15 år, og tviler ikke på at jeg bruker litt tid på å skjønne 3d-matten.. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Ja kanskje... men det er egentlig ikke nødvendig å forstå matten i det hele, viss du leser Managed DirectX9. Det du må kunne er: skrive C# kode Engelsk rimelig godt (selv om han bruker veldig enkle ord). Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Ja kanskje... men det er egentlig ikke nødvendig å forstå matten i det hele, viss du leser Managed DirectX9. Det du må kunne er:skrive C# kode Engelsk rimelig godt (selv om han bruker veldig enkle ord). En trenger ikke å kunne noe om vektorer og matriser for å kunne presentere 3d objekter på skjermen, men er er NØDT til å kunne det for å f.eks. kunne lage skikkelige kamerabevegelser, bevegelser av ledd på objekter osv. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 (endret) Visual Basic.NET er faktisk mye mindre praktisk enn C#. Det går mest på måten man skriver koden på. Det er dessuten mye vanskeligere å få oversikt over VB.NET kode enn C# kode spesiellt på grunn av at det er forferdelig mye mer og klumpete tekst. Jeg er helt enig i at det er flere tastetrykk i vb.net, bl.a. for å begynne og avslutte løkker og at de forskjellige typer løkker har forskjellige kommandoer for start/slukk. For...next, while...wend, do...loop osv. Endret 19. februar 2005 av kaffenils Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå