Gå til innhold

Gode Visual Basic-bøker!

Anbefalte innlegg

Heisann

Skriver ønnskeliste til bursdagen og tenkte jeg for en gang skyld kunde ønske meg litt bøker. ( :p )

Noen som vet om en god eller noen gode bøker?

Jeg er mest interessert i spillprogrammering, men tar gjerne imot andre forslag!

Jonas

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Virker som om du ikke har programmert så mye fra før.

En veldig god bok for å lære deg å programmere spill er:

Managed DirectX 9 - Graphics and Game Programming - Skrevet av Tom Miller - en av sjefs utviklerene for Managed DirectX9. Han skriver det på en veldig lettfattelig måte. Men du trenger kanskje en egen bok om C#. Der kan jeg ikke hjelpe deg, for jeg lærte C++ og Java før jeg lærte C# og da er overgangen til C# så enkel at det er nesten bare å sette igang å programmere uten å tenke mer over det. C# er praktisk talt Java kode, men med microsofts API (bibliotek av funksjoner).

Men siden Visual Basic er et utdanket og knotete språk, vil jeg anbefale deg å lære deg C# (viss du sverger til microsoft)

Viss du vil lære å skrive litt mer allround / uavhengig kode så begynner du med C++. Og lærer deg OpenGL i steden for DirectX - Med gode bøker er det like enkelt å lære som C# og DirectX.

Programmeringsverktøy for C++ og mye annet rart (sikkert det kraftigste som du kan få tak i): Eclipse med CDT

Greie/gode Bøker om C++:

Beginning C++ Game Programming - Michael Dawson

The C++ Standard Library: A Tutorial and Reference - Nicolai M. Josuttis

OpenGL bøker:

OpenGL Game Development - Chris Seddon

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Ja, den er som sagt veldig bra. Eksemplene versjoner (på CD'n) både i C# og Visual Basic.

Men lær deg C# uansett hvor uppslukt du er i Visual Basic...

Matte boken tviler jeg på at egentlig er nødvendig, dersom du er sånn nogenlunde stø på:

Matriser, Vektorer og Trigonometri.

Vet om den, men hører at folk sier den ikke er særlig god...

Lenke til kommentar
Men lær deg C# uansett hvor uppslukt du er i Visual Basic...

Så lenge en kun programmerer i .net så spiller det vel ingen rolle om en bruker VB.net eller C# siden det allikevel kompileres sil CLR. Eller tar jeg helt feil?

Hvis en derimot ønsker å lære seg C++ så skjønner jeg C# argumentet siden syntaksen i disse to språkene likner hverandre.

Lenke til kommentar

For en som bare har programmert C# vil overgangen til C++ være veldig vanskelig. For en C++ bruker å gå til C# vil være enklere.

C# ligner mest av noe på Java.

Visual Basic.NET er faktisk mye mindre praktisk enn C#. Det går mest på måten man skriver koden på. Det er dessuten mye vanskeligere å få oversikt over VB.NET kode enn C# kode spesiellt på grunn av at det er forferdelig mye mer og klumpete tekst. Men både VB.NET og C# bygger jo på samme API/bibliotek så det du kan gjøre med de er naturligvis veldig like i struktur.

Lenke til kommentar
Ja kanskje... men det er egentlig ikke nødvendig å forstå matten i det hele, viss du leser Managed DirectX9. Det du må kunne er:

skrive C# kode

Engelsk rimelig godt (selv om han bruker veldig enkle ord).

En trenger ikke å kunne noe om vektorer og matriser for å kunne presentere 3d objekter på skjermen, men er er NØDT til å kunne det for å f.eks. kunne lage skikkelige kamerabevegelser, bevegelser av ledd på objekter osv.

Lenke til kommentar
Visual Basic.NET er faktisk mye mindre praktisk enn C#. Det går mest på måten man skriver koden på. Det er dessuten mye vanskeligere å få oversikt over VB.NET kode enn C# kode spesiellt på grunn av at det er forferdelig mye mer og klumpete tekst.

Jeg er helt enig i at det er flere tastetrykk i vb.net, bl.a. for å begynne og avslutte løkker og at de forskjellige typer løkker har forskjellige kommandoer for start/slukk. For...next, while...wend, do...loop osv.

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...