Jorek Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Jeg vil bare si at jeg har ett stort problem. Jeg har prøvd å poste problemet mitt på VG Diskusjon, men ingen har gitt meg hjelp som funker... Jeg har ikke tid til å forklare så mye mer om hva problemet er, enn at det GRUB ikke funker slik som det pleier. For å spare tid, så legger jeg med en link til posten på VGD. http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=124...S%27a%20Mine%21 Der står alt forklart. TAkker for hjelp. Edit: Broken Link Endret 1. februar 2005 av Jorek Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Lenken din fører til Microsoft... Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Okey, jeg trenger seriøs hjelp her! Nå har jeg installert GRUB på nytt. Når får jeg boota WinXP men ikke linux. når jeg prøver å boote linux så kommer denne feilmeldinga: Filesystem type unknown, partition 0x82 Kernel /boot/vmlinuz-2.6.10-1.741_FC3 ro root=lable=/rhgb quiet Error 17: Cannot mount selected partition Press any key to continue... Hva skal jeg gjøre? Er desperat her... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Du har ikke skrevet inn feil partisjonnavn eller noe da? /dev/hda1 istedet for /dev/hdc1 eller noe? Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Når jeg kørete linux rescue fra CD1 så skrev jeg vi /boot/grub/menu.lst Da stod det Boot: /dev/hda1 Så derfor installerte jeg den der... Er det feil? Edit: Glemte et 1 tall Endret 2. februar 2005 av Jorek Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det kommer an på hvordan du har organisert ting. Selv har jeg cdrom på /dev/hda og cd-brenner på /dev/hdb. Men jeg vil tro at /dev/hda ikke er nok uansett, må vel ha /dev/hda1 e.l. for å angi selve partisjonen og ikke bare disken. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg er ingen ekspert, men tror du i grub kan skrive inn kommandoer ala slik de er i grub.conf fila. Dvs. om du kan boote fra en cd, mount og sjekk hvor og hva kjernen heter. Deretter i grub: For eksempel (fra mitt system): root (hd0,1) kernel /linux-2.6.8-gentoo-r3 root=/dev/hda5 Jeg har altså root på /dev/hda5 og kernel på /dev/hda2. I (hd0,1) gir hd0 -> hda og 1 -> hda2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå