Gå til innhold

KDE på gammel P2

Anbefalte innlegg

Jeg kjører SuSE 9.2 med KDE 3.3 på en Pentium 2 PC med 372MB minne. Jeg ble så frustrert av ventetiden det tok å åpne kalkulatorprogrammet som følger med KDE. Jeg lurer dermed på hvilken oppstartstid som er normalt på en gammel PC med KDE for dere andre... KCalc tok 40 sekunder å åpne(Sjekket kalkulatorprogrammet til Windwos XP, tok 4 sekunder).

Jeg regner med denne gamle PCen min er flaskehalsen, men likevell det må da være grenser.

Prøvde XFCE4 også for en stund tilbake. Syntes ikke programmene mine startet opp noe raskere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testet nettopp og kcalc laster på 0.65 sekund (første gang) på min k6-2 350MHz med 224 MB RAM...

Sjekk at /etc/hosts inneholder hostnavnet ditt i tillegg til localhost. Eksempelvis:

127.0.0.1       localhost.localdomain   localhost       hostname
192.168.0.1     hostname.domainname hostname

viss ikke vil kde av en eller annen grunn bruke lang tid på å lete etter maskinen din hver gang en applikasjon starter.

Jeg anbefaler også at du tar en "hdparm -t /dev/hda", og "hdparm -i /dev/hda" for å avkrefte at du har ide problemer.

Sjekk at ingen unødvendige services/daemons/nisser tar opp ressurser (sjekk gjerne med "top", men deaktiver likevel alle daemons/oppstartsscript du ikke benytter deg av). "hdparm -u1 -c1 -m16" kan også gi bedre ytelse (se man hdparm). Om du benytter deg av prelink, bør du sette env variabelen KDE_IS_PRELINKED=1, for å slippe å bruke kdeinit som da vil være overflødig. Å sette "Minimize memory usage" til "Always" i ytelsesinnstillingene til konqueror vil gi raskere lastetid og mindre minneforbruk for konqueror. Ellers er det alltid lurt å sjekke "dmesg" for feilmeldinger. Å sjekke evt. feilmeldinger du får ved å laste "kcalc" i terminal kan også være lurt. Om all prosessorkrevende aktivitet virker treg kan det være en idè å skru av acpi og/eller apm (append NOAPM acpi=off til kernel), og eventuelle strømsparingsfunksjoner. Å oppdatere BIOS og å gå igjennom BIOS-innstillingene kan også i visse tilfeller gjøre underverk.

Ellers kan du kanskje kontakte SUSE (gjennom mailing lister, bug-report el.).

Endret av drall
Lenke til kommentar

/etc/hosts er som den skal være. localhost og hostname

# hdparm -t /dev/hda

/dev/hda:

Timing buffered disk reads: 30 MB in 3.09 seconds = 9.71 MB/sec

# hdparm -i /dev/hda

/dev/hda:

Model=ST320423A, FwRev=3.02, SerialNo=5EJ03QAT

Config={ HardSect NotMFM HdSw>15uSec Fixed DTR>10Mbs RotSpdTol>.5% }

RawCHS=16383/16/63, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=4

BuffType=unknown, BuffSize=512kB, MaxMultSect=32, MultSect=32

CurCHS=16383/16/63, CurSects=16514064, LBA=yes, LBAsects=40011300

IORDY=on/off, tPIO={min:240,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}

PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4

DMA modes: mdma0 mdma1 mdma2

UDMA modes: udma0 udma1 *udma2 udma3 udma4

AdvancedPM=yes: unknown setting WriteCache=enabled

Drive conforms to: device does not report version:

* signifies the current active mode

Lenke til kommentar

13GB 7200 rpm disken i 350MHz maksinen min til sammenligning:

[root@k6-3 ~]$ hdparm -t /dev/hda

/dev/hda:
Timing buffered disk reads:   52 MB in  3.06 seconds =  16.99 MB/sec

Sannsynligvis er bare disken din treg, men ikke så treg at kcalc skal ta 100 ganger så lang tid å starte.

edit: Hva viser

ping $(hostname)

?

Endret av drall
Lenke til kommentar

KDE 3.3 på X.Org 6.7.0 tar ca 20-25 sekunder å laste på en dual PII Overdrive 333 MHz som bruker en U3W SCSI-disk som kjører i UW-modus (ikke LVD). Operativsystemet er da FreeBSD. I og med at KDE 3.3 er såpass tungt, ser jeg på dette som svært bra.

Edit: glemte å si at maskinen har 512 MB 50ns EDO-RAM.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...