AlekXP Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Nå hadde jeg nett ein diskusjon me ein venn av meg. Og det vi diskuterte var om linux var Server eller Ett vanlig Operativsystem. Så, da spør jeg. Hva er linux? Er det server eller ett heilt vanlig operativ system. Hadde vært kosli å fått dokumentert det skikklig. Me beviser og sånn Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Eh, om Linux er en server? GNU/Linux er eit operativsystem akkurat som Windows, OSX osv. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Nå hadde jeg nett ein diskusjon me ein venn av meg. Og det vi diskuterte var om linux var Server eller Ett vanlig Operativsystem. Så, da spør jeg. Hva er linux? Er det server eller ett heilt vanlig operativ system. Hadde vært kosli å fått dokumentert det skikklig. Me beviser og sånn Linux er begge deler. Både et server-operativsystem og et desktop-operativsystem. For mer info se denne artikkelen på Linuxguiden: http://www.linuxguiden.no/index.php/GNU/Linux . Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Kort og greit; Linux er et operativsystem. Både for PC-er og for servere. Endret 1. februar 2005 av @kd Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Visse andre kommersielle produsenter har økonomiske motiver for å differensiere produktene sine i det uendelige, men hundreogørten ulike versjoner. Sånn er det ikke med GNU/Linux - det kan brukes til alt. Selv om det riktignok finnes distribusjoner som er spesielt rettet mot nisjeområder, kan man like gjerne bruke en og samme versjon til å både spille og kjøre server og alt du måtte drømme om. Lenke til kommentar
AlekXP Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Da takker jeg veldi mye fordisse svara jeg har fått, Men dere, ikke stopp å kom me informasjon. Og om noen veit om noe nyttige/kule ting til linux (mandrake 10.1) så bare kom med det takker for alle svar igjen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg vil vel faktisk påstå at linuxdistroer er mer difrensiert en det meste - f.eks. har akershus fylkeskomune en helt egen distro som er spesiallaget for å kjøre proxyer på videregående skoler Og det er en styrke, på mange måter. Men lenge leve rpm! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Linux er navnet på kjernen i operativsystemet GNU/Linux. GNU/Linux ligger under en spesiell lisens (GPL) som tillater hvem som helst å gjøre nesten hva de vil med det (det eneste de må, er å gi ut kildekoden også). Derfor finnes det veldig mange forskjellige distribusjoner, også kalt distroer. Red Hat, Fedora Core, Mandrake SuSE, Debian, Gentoo, Arch Linux, Slackware og Ubuntu er blant de mest kjente. Av "kule" ting til Mandrake 10.1, kan du finne veldig mye interessant, nesten alt gratis. En liste over programmer, som er under kontinuerlig oppdatering, kan du finne på Linuxguiden.no. Der finner du også veldig mye annet interessant! Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Må ikke glemme embedded Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå