Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telio, hvordan blir det med telenor sitt nummer?

Anbefalte innlegg

Har planer om å bestille Telio sin ip-telefon tjeneste. Men lurte på et par ting:

noen som vet hvordan det fungerer om jeg IKKE velger å overføre nummeret mitt til Telio, men få et nytt nummer? Hva skjer da med det gamle nummeret? Jeg betalte jo 1500 spenn for en tid tilbake for å få lov til å bli kunde hos Telenor (oppgitt), og vil nødig måtte betale disse på ny igjen om jeg senere ønsker å få meg fast-tlf igjen...

Noen som har klart å lure seg unna/ få rabatt på etableringsavgiften?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har planer om å bestille Telio sin ip-telefon tjeneste. Men lurte på et par ting:

noen som vet hvordan det fungerer om jeg IKKE velger å overføre nummeret mitt til Telio, men få et nytt nummer? Hva skjer da med det gamle nummeret?

Hvis du ikke velger og portere men bare sier opp telefonabonnementet så vil nummeret ditt bli tatt over av noen andre. Og sier du opp så sier du opp og da må du nok pent betale pånytt hvis du ønsker fasttelefon.

Lenke til kommentar
dvs at jeg betalte 1500 i etableringsavgift til Telenor!! :wow:

Trodde dette var mer som "vi registrerer deg i registeret vårt"-pris... utenom dette må du betale om du ikke har linje inn, men det var det allerede i kåken jeg bodde i da...

"Linje inn" er alltid inkludert i etableringsprisen på telenors tlf. ab. Hvis det ikke ligger kabel og uttak så settes dette opp inkludert i prisen (1 stk uttak)

Lenke til kommentar

Har du trådløst nett kan du glemme telio.

Vi har har telio, på en ganske stabil trådløs forbindelse 780/512,

men plages av at det hakker noe synsykt...

noen som sier at telio ikke takler trådløse nett.

Vil påstå at IP24 funker bedre en telio uansett.

PS: Det første adaptre vi fikk av telio tok fyr! :p

Lenke til kommentar

Telio skal ha 100,- pr. nummer som skal overføres fra Telenor, ellers fikk eg nett kreditnota (penga på konto) fra Telenor på ca. 1/3 av abonnementet fra januar til april. Slapp oppsigelsesgebyr som Telenor truer med til kr. 990,- Telio tok seg av all kontakten med Telenor, etter eg bestilte.

Kobla ut av systemet til Telenor 20. januar, men kunne ringe med Telio fra eg fikk boksen i romjula - brukte da et "Telionr." som eg og kunne ringes opp på.

Lenke til kommentar

telio sier at den trekker 80kbit, men det er vel anbefalt med minst 150kbit i upload eller noe for at det skal virke knirkefritt.. med bravo er du godt innefor marginene, men du kan oppleve noe lagging hvis du maxer linjen. har du netlimiter er det jo ikke noe problem å strupe downloaden i de minuttene du snakker i telefonen da..

Lenke til kommentar
Har du trådløst nett kan du glemme telio.

Vi har har telio, på en ganske stabil trådløs forbindelse 780/512,

men plages av at det hakker noe synsykt...

Was?

Jeg kjører Telio over en 1 km WLAN-link, og det fungerer brillefint. En og annen "skjelving" på lyden men ikke noe som sjenerer.

Har 2048/2048 SHDSL fra Catch.

noen som sier at telio ikke takler trådløse nett.

Telio forholder seg ikke til trådløst eller ikke trådløst, de bruker en IP-forbindelse og kvaliteten blir selvfølgelig ikke bedre enn forbindelsen.

Hvis det hakker vanvittig hos deg tror jeg det må skyldes overbooket sentral eller noe sånt. Hvilken ISP?

Hvor bra WLAN-signal har du? Hva slags AP/klient?

Vil påstå at IP24 funker bedre en telio uansett.
Og det utsagnet baserer du på hva da?
Lenke til kommentar

Jeg har Delta 2600 fra Nextgentel og Telio. Har aldri hatt problemer av noe slag. Selv ikke når jeg bruker full båndbredde på nedlasting merker jeg noe på lyden. Mener å ha sett noe om at pakkene fra IP telefonen er mindre enn vanlige pakker, så de "sniker i køen".

Lenke til kommentar
Jeg har Delta 2600 fra Nextgentel og Telio. Har aldri hatt problemer av noe slag. Selv ikke når jeg bruker full båndbredde på nedlasting merker jeg noe på lyden. Mener å ha sett noe om at pakkene fra IP telefonen er mindre enn vanlige pakker, så de "sniker i køen".

For nextgentel sin IPtelefoni på nextgentel's linje, så får telefonen automatisk prioritet ja. Dvs. at du kan laste fullt på datamaskinen, men telefonen vil likevel alltid ha nok båndbredde til å få skikkelig kvalitet.

Med de fleste andre IPtelefoni-leverandører jeg kjenner til (spesielt da de som leverer IPtelefoni som skal brukes på bredbånd fra en annen leverandør), så må dette settes opp manuellt gjennom f.eks. QOS/TOS i ruter. Ikke umulig å gjøre, men det krever litt teknisk innsikt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg overførte mitt nr fra Telenor til Telio, punget ut med 100,- og det funker forsåvidt likt, men det rare er at når jeg ringer folk med nr viser, ser de et helt annet nr enn det jeg overførte, men folk kan fint ringe meg på det overførte nummeret... :dontgetit:

Noen som opplever det samme, hva må gjøres? Jeg har da Telio mini med 1 linje.

Lenke til kommentar
Jeg overførte mitt nr fra Telenor til Telio, punget ut med 100,- og det funker forsåvidt likt, men det rare er at når jeg ringer folk med nr viser, ser de et helt annet nr enn det jeg overførte, men folk kan fint ringe meg på det overførte nummeret... :dontgetit:

Noen som opplever det samme, hva må gjøres? Jeg har da Telio mini med 1 linje.

Det tar av en eller annen grunn uker og måneder før Telio sørger for at ditt portede nummer overføres som A-nummer. Helt normalt.

Tror det har noe å gjøre med at når man overføres til Telio får man i en periode fysisk dette midlertidige 21-nummeret, mens samtaler inn viderekobles fra gammelt nummer til 21-nummeret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...