Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Boot.ini fil, noe galt ved oppstart

Anbefalte innlegg

Hei

Fiksa litt på boot.ini filen for å få vekk et gammelt OS, men når jeg starter ser jeg en greie hvor man velger OS hvor det står Windows <deafult>. Hvordan blir jeg kvitt denne? Er det noe mer å stille på i boot.ini filen? Legger den ved slik at dere kan se:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Lurte på om det kanskje kan ha noe med det 2 tallet foran Windows om det heller skulle være 1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Fiksa litt på boot.ini filen for å få vekk et gammelt OS, men når jeg starter ser jeg en greie hvor man velger OS hvor det står Windows <deafult>. Hvordan blir jeg kvitt denne? Er det noe mer å stille på i boot.ini filen? Legger den ved slik at dere kan se:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Lurte på om det kanskje kan ha noe med det 2 tallet foran Windows om det heller skulle være 1?

Du kan jo fjerne "/NoExecute=OptIn" og prøve med ny oppstart...

Lenke til kommentar

Nei... ville ha vekk den greia som heter Windows <deafult>. Det er noe den tror er et OS, men som ikke er det. Og jeg lurte på om det stod at det var 2 OS, men siden det bare finnes ett kaller den det for Windows <deafult>. Så er det den greia ved siden av Windows som heter 2 som skal settes til 1 eller noe hvis det er antall OS?

Lenke til kommentar
Nei... ville ha vekk den greia som heter Windows <deafult>. Det er noe den tror er et OS, men som ikke er det. Og jeg lurte på om det stod at det var 2 OS, men siden det bare finnes ett kaller den det for Windows <deafult>. Så er det den greia ved siden av Windows som heter 2 som skal settes til 1 eller noe hvis det er antall OS?

Sett inn "1" i stedet for 2 du, så går det sikkert...

Lenke til kommentar

hei. jeg vil bare si det med booting. hvis boot.ini fila er død så kan du ikke boote fra Safe Mode veit du. tilogmed Safe Mode trenger jo bootloaderen.

om så at det går galt så booter du bare fra cd (XP eller Win2k plata) velger E tror jeg. da kommer du inni konsole. der skriver du fixboot. det tar noen sekunder så skal alt være i orden igjen. har gjort det 1-2 ganger før.

Lenke til kommentar

Det første du må finne ut er hvilken partisjon windwosen ligger på, hvis du går inn på kontrollpanel -> administrative verktøy -> datamaskinbehandling også går du på diskbehandling, der vil du se om windowsen ligger på den første eller andre partisjonen

Hvis windwosen da ligger på den første partisjonen så er det bare å forandre 2 tallet til et 1 tall

Siden windowsen vil starte når du trykker på valget ditt, så trur jeg maksinen din ligger på den første partisjonen

Hvis du forandrer på fila og windowsen ikke vil starte er det bare å gjøre som wil sier å bare sette inn windows cd'en og trykke på reparer

Hvis jeg forstår deg rett, endre

timeout=30

til

timeout=0

?

trenger ikke å forandre timeouten hvis default står rett vil den starte uten du får noe melding

du kan ta en titt på min oppstart, kanskje det kan være til hjelp:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /noguiboot /noexecute=optin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...