Gå til innhold

Svidd CPU, nødvendigvis svimerker?

RolfOve

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget var at jeg drev å rotet inni kassen med å sette inn en ny disk. Jeg måtte lage plass og dro utav noen ledninger, som jeg satt tilbake etterpå. Jeg dro også ut ledningen til CPU viften (med et uhell). Jeg startet PCen uten strøm til viften og PCen ville kun være i BIOSen på "detecting IDE drives". Etter noen omstart oppdaget jeg at cpu-kjøler ledningen hadde hoppet utav. Når jeg satt inni ledningen igjen og prøvde det samme var det ingen bilde.

Er dette også symptomer på dau CPU- utifra omstendighetene- eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar

Nei, mulig jeg formulerte med dårlig.

1) Jeg drev å knotet i kabinettet, rev ut CPU vifte ledning ved et uhell- og uten å være oppmerksom på det.

2) Startet maskinen på nytt og kom ikke lengre i BIOS enn "Detecting IDE Devices" (- mulig symptom hvis CPU blir for varm?) Skjønte ikke hvorfor, da hadde maskinen stått på en 1 minutts tid.

3) Slo av maskinen og merket at CPU-vifteledningen var utav (ops!). Satt denne inni igjen startet maskinen pånytt, og fikk ikke da bilde på skjermen en gang.

Hovedkortet mitt har innebygd varmesensor, men det kom ingen alarm.

Spørsmålet mitt er da om CPUen kan ha blitt svidd (uten synlig merke) pågrunn av at CPU-en ikke fikk nok kjøling.

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Hmm, jeg klarte å kjøre min gamle 1,4ghz t-bird i 5-6 min med bare ribbe, ble LITT varmt og alt frøys seg, men cpu'en lever fortsatt i den pc'en jeg sitter på nå. Så tror vel egentlig ikke du har svidd saken. Har du mulighet til å teste en annen cpu vill jeg gjordt dette!

Lenke til kommentar
2) Startet maskinen på nytt og kom ikke lengre i BIOS enn "Detecting IDE Devices" (- mulig symptom hvis CPU blir for varm?) Skjønte ikke hvorfor, da hadde maskinen stått på en 1 minutts tid.

3) Slo av maskinen og merket at CPU-vifteledningen var utav (ops!). Satt denne inni igjen startet maskinen pånytt, og fikk ikke da bilde på skjermen en gang.

Hovedkortet mitt har innebygd varmesensor, men det kom ingen alarm.

Spørsmålet mitt er da om CPUen kan ha blitt svidd (uten synlig merke) pågrunn av at CPU-en ikke fikk nok kjøling.

Hvis det ikke var mer en et minutts tid så ville den ikke blitt for varm, nei. Og den ville da ikke ha blitt ødelagt.

Hvis du satte den tilbake igjen og vifta går som den skal så skulle ikke det være problemet!

- Hvis det er noe galt med rammen din vil du ikke få skjermbile så sjekk at den/de sitter som de skal.

- Hvis kjøleren din ikke sitter på som den skal vil du mest sannsynlig ikke få skjermbilde så sjekk at den også sitter som den skal.

- Hvis skjermkortet ditt ikke er helt inne i sporet sitt så vil du heller ikke få skjermbilde så sjekk at det/de sitter som de skal

Hvis ingen av de over her funker så prøv å koble fra alt som ikke er nødvendig (HDDer, CD/DVD, diverse PCI kort..) og se om du kommer inn i BIOS.

På maskina mi så har jeg muligheten for å sette ned spenningen på CPU vifta hvis tempraturen er under satt grense. Hos meg er spenningen satt til 4V, noe som ikke er nok til å få vifta igang. Jeg har ved flere annledninger lagt merke til at vifta ikke starter før etter 10-20min når tempen overstiger 40grader og vifta får 12V (dette er når det er kaldt i rommet) så å bekymre seg over svidd CPU etter kun et minutt er litt vel dramatisk ;)

Edit: Rettet på et par Leifer og "ryddet" litt i det jeg hadde skrevet.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...