/dev Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg tok en fresh install av suse 9.1 personal i går. I dag skulle jeg legge inn et program fra source, og kjører ./configure. Der får jeg missing på omtrent alle områder. Er det en eller annen patch jeg må legge inn eller noe? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 SUSE Personal har dessverre ikke gcc som default. Du kan legge til denne ved hjelp av YaST. Kjør YaST, gå til "Programvareinstallasjon", og velg disse programmene for installering: * GCC * CPP * automake * autoconf * evnt. biblioteker som programmet du vil kompilere trenger. Lenke til kommentar
/dev Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Den sier at gcc og cpp er installert. Automake/autoconf finner jeg/den ikke gjennom YaST. Hmm.. devff@linux:~/Program/Eterm-0.9.3> ./configure loading cache ./config.cache checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c checking whether build environment is sane... yes checking whether make sets ${MAKE}... no checking for working aclocal... missing checking for working autoconf... missing checking for working automake... missing checking for working autoheader... missing checking for working makeinfo... missing checking for gcc... no checking for cc... no configure: error: no acceptable cc found in $PATH Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Den sier at gcc og cpp er installert. Automake/autoconf finner jeg/den ikke gjennom YaST. Hmm.. Synes da tydelig at det står: checking for gcc... no checking for cc... no Lenke til kommentar
/dev Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Det er YaST som sier det er installert. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Det er YaST som sier det er installert. Kjør "whereis gcc" og post outputet. Lenke til kommentar
/dev Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 # whereis gcc gcc: # ..... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 # whereis gccgcc: # ..... Da er sakene klar - GCC er ikke installert. Velg oppgradering/reinstallering i YaST på pakkene jeg listet over. Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg tok en fresh install av suse 9.1 personal i går. 9.2 er ute.. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg tok en fresh install av suse 9.1 personal i går. 9.2 er ute.. 9.2 er ikke i Personal-versjon. Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg tok en fresh install av suse 9.1 personal i går. 9.2 er ute.. 9.2 er ikke i Personal-versjon. ah det tenkte eg ikkje på Lenke til kommentar
/dev Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 OK. Da tror jeg at jeg har fått inn gcc og resten av pakkene. YaST var ikke alltid samarbeisvillig. Nok om det. Over til problem nr.2. Når jeg skal 'make' noe, så får jeg opp denne feilmeldingen: make -C driver make[1]: Entering directory `/tmp/ndiswrapper-0.12/driver' Can't find kernel sources in /lib/modules/2.6.5-7.111.30-default/build; give the path to kernel sources with KSRC=<path> argument to make make[1]: *** [prereq_check] Error 1 make[1]: Leaving directory `/tmp/ndiswrapper-0.12/driver' make: *** [all] Error 2 Jeg "skjønner" feilmeldingen, men jeg vet ikke hvor jeg skal peke hen. Jeg trodde det var /lib/modules osv., men det var det tydligvis ikke. Dette varierer jo litt fra distro til distro. Noen som vet hvor kernel sourcene ligger? Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Er du sikker på om kernel sourcen er installert da? Hva ligger i /usr/src/ ? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Legg inn pakken kernel-source elns med YaST. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg tok en fresh install av suse 9.1 personal i går. 9.2 er ute.. 9.2 er ikke i Personal-versjon. ah det tenkte eg ikkje på Ville vel fremdeles foretrukket pro uansett jeg da. Har testa både 9.1 personal og 9.2 pro - og den siste er 10x bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå