Gå til innhold

iPod eller Creative Zen Touch? Trenger non synspkt

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å velge. Har aldri testet Creative Zen Touch, men noe sier meg at den er bedre av en eller annen grunn. Har aldri helt hatt sansen for iPod (eller apple...). Har dere noen synspunkter på hvorfor man bør velge det ene fremfor det andre?

Hvordan er størrelsen på Creative i forhold til iPOD? Det er greit den er større, men er den sjenerende mye større, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Touch kan spille WMA-filer. For meg var det veldig viktig. Det gjør ikke iPod. (For obvious reasons.)

Jeg kan bruke min Touch ca 8 timer i 3 dager før den må lades opp. Har hørt at iPod ikke har samme batterilengde.

Lyden er helt fin, men jeg har ikke sammenliknet med iPod. (Er heller ingen lydfantast, så spørs om jeg hadde hørt forskjell. Men det skal i hvertfall ikke være dårligere, så vidt jeg har hørt andre si.)

Min Touch var omtrent 1000 kr rimeligere enn tilsvarende iPod. Siden jeg har andre regninger å betale, så var det viktig.

Touchen er omtrent like stor som en 10-pakning med sigaretter uten bæreveske. Med bæreveske blir den litt mer klumpete. Det er helt grei størrelse for min del. Tror den blir litt lavere, men bredere enn en iPod. Jeg har nesten aldri lommer eller belte, men den får fint plass oppi en håndveske. ;)

Navigasjonen er enkel og grei. Har ikke prøvd iPod, så vet ikke om hjulet fungerer bedre enn touchpad'en. Jeg synes i hvertfall det er helt fint å bruke navigasjonen på min.

Jeg bruker enten Creative sitt Media Organizer program, eller Windows Media Player til å overføre og sortere sanger. Det funker bra. Har hørt om andre som sliter med iTUnes til iPod, men mulig det egentlig er brukerfeil mer enn programfeil. ;)

Etter min mening er Creative Zen Touch bedre på batteri, rimeligere å kjøpe, har minst like bra lyd som iPod og bra navigasjon. Den mangler muligens litt på kulhetsfaktoren, men iPod er vel så hip at den nesten begynner å bli litt ut. ;)

Kirikiri

Lenke til kommentar

Jeg har ikke funnet ut hvordan man evt. kan formatere deler av en Zen Touch, så inntil videre må jeg installere drivere på maskinen jeg skal flytte data mellom. Men når driverne først er installert, går det helt fint å bruke den som bærbar harddisk. Det går raskt med maskiner som har mulighet for USB 2.

KK

Lenke til kommentar
Jeg har litt problemer med å velge. Har aldri testet Creative Zen Touch, men noe sier meg at den er bedre av en eller annen grunn. Har aldri helt hatt sansen for iPod (eller apple...). Har dere noen synspunkter på hvorfor man bør velge det ene fremfor det andre?

Hvordan er størrelsen på Creative i forhold til iPOD? Det er greit den er større, men er den sjenerende mye større, eller?

Vil du ha noe absolutt alle har? (følge flokken) da velger du Ipod.

Vil du være litt spesiell og forsøke noe annet? da går du for Creative.

Creative har bra lyd, fungerer som ekstra harddisk på de fleste spillerne, men noen av dem krever at du innstallerer ett lite ekstraprogram slik at den dukker opp i explorer.

Du får Creative spillerne større og mindre enn ipod, men spørs hvor mye plass du skal ha.

Zen Touch er litt større etter det jeg vet, men er ikke mye å gå på.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Av det jeg har lest (og erfart) er Creative Touch hakket bedre på de fleste punkter bortsett fra design og brukervennlighet.

Nå skal det legges til at du må være et ganske stort mehe hvis man ikke greier å bruke programmene fra Creative, selv om de selvfølgelig kunne ha vært bedre.

Den virkelig store fordelen er jo den overlegne batteritiden. Også er den jo billigere.

Endret av Lachrymol
Lenke til kommentar
Men ingenting slår street-cred'en du får når du har en iPod.

(og du blir antageligvis fornøyd med den også)

Heh, personlig vil jeg si at du får mer cred hvis du ikke har en iPod. Men de som ikke vet at det finnes noe annet innen MP3-spillere, synes sikkert du er gud. ;)

Kirikiri

Lenke til kommentar
[=steinrr,03/02/2005 : 11:44] Men ingenting slår street-cred'en du får når du har en iPod.

Skal du ha street cred eller høre på musikk?? :no:

off off off... ipod folk er hjernevasket. Endelig bevist.

MP3 spillere har man somregel i jakkelomma, andre lommer o.s.v.

Så hvis du skal ha "cred" på den så må du jo dra den fram å skryte av den.

Tror du kan bli sett på som lite kul da når du må ha ipod som **** forlenger.

Design er ikke alt..... sorry mac.

(og du blir antageligvis fornøyd med den også)

Det var rart trodde alle som hadde ipod var fornøyd med den å digga den jeg.

Sånn som du legger det fram har man tydelighvis ikke noen garanti for det.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Hehe...

Har en iPod 40Gb, og jeg var like usikker som deg på hva jeg skulle velge.

Grunnen til at det ble iPod var faktisk at den fungerer som ekstern harddisk, uten noen form for ekstra programvare. Har kun mp3 i 192kbit og er positivt overasket over lyden i forhold til min gamle 256Mb spiller. Ørepluggene er byttet ut med Koss sin "plugg". De originale som følger med har jeg liten sans for.

Lenke til kommentar
Men ingenting slår street-cred'en du får når du har en iPod.

Hehe, ganske patetisk utsagn det der ja.

Dog hvis "cred" virkelig er viktig av en eller annen merkelig grunn, så vit at det finnes to former for "cred":

1. "Cred" du får blant de som ikke har peiling(dette er som regel lettest å få)

2. "Cred" du får fra de som er entusiaster med god kunnskap om emnet og som er genuint interesserte("Cred" blant disse er mye vanskeligere å oppnå).

(Prøv å gjett hvor du får Ipod "street cred'en" din)

Lenke til kommentar

Skal du ha street cred eller høre på musikk??  :no:

Jeg trives med begge deler - samtidig!

MP3 spillere har man somregel i jakkelomma, andre lommer o.s.v.

Så hvis du skal ha "cred" på den så må du jo dra den fram å skryte av den.

Trenger ikke dra den frem, den har jo de fine hvite øreproppene. Lett å kjenne igjen. Leste til og med en sak om at det var problemer i London (tror jeg det var) at folk som gikk med iPod ble ranet pga at de hvite øreproppene ble gjenkjent.

Det var rart  trodde alle som hadde ipod var fornøyd med den å digga den jeg.

Sånn som du legger det fram har man tydelighvis ikke noen garanti for det.

Jeg måtte jo ta hensyn til slike som deg - som antageligvis ikke hadde blitt fornøyd.

Sorry alle anti-iPod-personer - andre spillere er og blir bare kopier (selv om de til og med har bedre funksjonalitet, lyd etc.).

Lenke til kommentar

Ipod er ikke best på lyd.

Alle kopierer IKKE ipod. Kom med med fakta isteden for dumme påstander.

Hva er poenget å brife med ørepropper??

"han har ipod, han raner vi". Så kult er det.

Jeg har 2 Creative spillere og er veldig fornøyd. Trenger ikke noe oppskrytt ipod. :thumbup:

Lenke til kommentar
1. "Cred" du får blant de som ikke har peiling(dette er som regel lettest å få)

2. "Cred" du får fra de som er entusiaster med god kunnskap om emnet og som er genuint interesserte("Cred" blant disse er mye vanskeligere å oppnå).

(Prøv å gjett hvor du får Ipod "street cred'en" din)

Jeg tipper at Cred'en vil komme fra både gruppe 1 og 2.

Men jeg får nok ikke noe cred fra dem som f.eks var veldig i tvil om de skulle kjøpe Creative XXX eller iPod og som til slutt endte opp med Creative XXX, og nå prøver å rettferdiggjøre for seg selv valget dem tok.

Men litt på det opprinnelige i denne tråden, fordeler/ulemper med iPod:

Fordeler:

+ Bra design

+ Bra brukergrensesnitt

+ En hip gadget

+ Bra lyd

+ Mye bra tilleggsutstyr

Ulemper:

- Må bruker iTunes for å oppdatere

- Ikke den aller beste batterilevetiden

- Går ikke an å endre størrelse på fonten i displayet

Lenke til kommentar

Forsøker du å tro at du får cred med en mp3 spiller uansett åssen grupper du søker kontakt med så tror jeg du bør finne andre måter med å få opp selvtilliten din på. Ipod`en kan ikke hjelpe deg der. Det er bare en ting.

Angående rettferdiggjøring av valg. Creative har laget lydkort siden tidenes morgen. Man trenger ikke rettferdiggjøre god lyd. ;). Dette er implementert i alle mp3 spillerne dems.

Angående Ipod så har de ikke laget lydkort siden tidenes morgen og i flere tester så har Creative fått skryt for lyden, noe Ipod ikke har igjen. Men så ser den jooo så liten å fiiiiin å søt ut da.. :tease:

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar
Jeg har 2 Creative spillere og er veldig fornøyd. Trenger ikke noe oppskrytt ipod.

Nettopp. (se forrige post)

Den ene av mp3 spillerne mine kan mye mer enn en ipod.

Den har 2 lydutganger. Mulighet for å ta opp digitalt og analogt. EAX innstallert.

Fjernkontroll. Dette er bare noe.

Skal ipod gjøre noe av det der så man man kjøpe masse dyrt ekstra utstyr

Du er ute å kjøre. :)

ps. Ipod er også MYE dyrere i pris.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Som sagt så mener jeg ikke at iPoden er overlegen på hverken funksjonalitet, lyd eller pris, men den klarer seg bra på det.

iPoden er originalen og en hip gadget.

En kommer antageligvis ikke i havn med denne diskusjonen, så jeg avslutter hermed og lar tråden (forhåpentligvis) bli brukt til det den var tenkt som.

:thumbup:

Lenke til kommentar
Som sagt så mener jeg ikke at iPoden er overlegen på hverken funksjonalitet, lyd eller pris, men den klarer seg bra på det.

iPoden er originalen og en hip gadget.

En kommer antageligvis ikke i havn med denne diskusjonen, så jeg avslutter hermed og lar tråden (forhåpentligvis) bli brukt til det den var tenkt som.

:thumbup:

Det er greit. Godtar at man kan være uenige. :)

Back to topic....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...