Gå til innhold

WOOHOO! Peltierelementet mitt har ankommet:D

wunderbaum

Anbefalte innlegg

YAY!! Nå har jeg fått peltierelementet mitt :D Kosta meg 464,- så det er ikke no jeg jubler for :( Har fått testa det, og SATAN det blir kaldt helt til den varme sida blir litt for varm :D Og det var bare på 4,85V!!!!! Den tåler helt opp til 16,4V, men tør ikke tenke på hvor kald den kalde sida blir da :p

Endret av wunderbaum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gixxerman: Nei, det knitrer ikke :) Lager ikke en eneste lyd ;) Hvertfall ikke det her.. Så det du har hørt er feil i dette tilfellet :)

SGE7000: Vel.. Peltierelement er vel kort sagt et element av 2 plater (ikke sikker på hva disse to platene er laget av) og no metall saker.. Ved å sette spenning på det blir den ene siden kald, og den andre siden varm pga at effekten på den kalde siden blir flyttet over til den varme siden (derfor blir den ene siden veldig varm, og den andre siden veldig kald). Ved å få vekk varmen fra den ene siden hindrer du at elementet brennes (eller hva som skjer), og i tillegg blir den kalde siden enda kaldere, pga at den kan flytte mer energi over til den varme siden. Håper du skjønner litt mer av det :p Hvis ikke kan du lese om peltierelementer akkurat her :)

Mitt forbruk av dette elementet blir et kjølerom til 1 eller 2 snusbokser.. Skal bytte ut diskettstasjonbrønnene med et isolert "rom" med elementet, noen plater og litt isolasjon av no slag. Kommer en worklog når alt er handlet inn ;)

Du har jo forskjellige bruksområder på peltierelementet da. Kjøle/varme ting (f.eks en sånn kjøleboks du får kjøpt til bil). Sikkert mange kreative løsninger ved hjelp av peltierelementets egenskaper. Har ikke sjekket opp det, så det kan jeg dessverre ikke uttale meg om :)

Endret av wunderbaum
Lenke til kommentar

... men angående lyd så har det vel litt å si hvor kraftig element man har. Jeg tenkte å handle litt til vintern igjen. Altså 2 x de kraftigste(226w) ... Ett til CPU og ett til skjermkort. Leste på dangerden at man trengte en egen strømforsyning. Noen som vet om man kan koble to elementer på samme ekstra strømforsyning, eller må man kjøpe en til hver ? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...