Gå til innhold

Medier og Kommunikasjon, + realfagene?

H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Vi var på besøk på en av yrkesskolene her i byen idag, der de har bl.a medier og kommunikasjonslinje. Dette så kjempespennende ut. Men jeg har hørt det er VELDIG vanskelig å få jobb etter denne utanningen. Dessuten har jeg lyst til å ta videre utdanning innen realfag (NTNU). Han ene læreren sa at det var mulig å ta et 3. år som gjorde at man fikk generell studiekompetanse (ikke almenn påbygning, men VK2 medier og kommunikasjon). Det jeg lurer på er om det er mulig å ta matte, kjemi og fysikk som valgfag dette året, og dermed kunne komme inn på bl.a NTNU?

Evt. andre måter å ta disse fagene på etter medier og kommunikasjon?

Denne linjen ser så utrolig mye mer spennende ut å gå på enn almennfag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Det jeg lurer på er om det er mulig å ta matte, kjemi og fysikk som valgfag dette året, og dermed kunne komme inn på bl.a NTNU?

Evt. andre måter å ta disse fagene på etter medier og kommunikasjon?

Denne linjen ser så utrolig mye mer spennende ut å gå på enn almennfag.

Jeg har gått 2 år M&K og går nå allmen påbygg. Jeg kunne velge 2MX og 2FY, blant annet. Dette avhenger en hel del av skole. Du kan nok dessverre ikke velge 3MX og 3FY, for du har ikke nok grunnleggende kunnskaper - de to årene du går på media innebærer svært lite matte/naturfag etc. :green:

Jeg har tenkt å ta 2MX og 3MX (om jeg orker) på kveldskurs neste år, mens jeg går hjemme og sløver.

Den linjen er utrolig mye mer spennende enn allmen.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk at mange velger media og kommunikasjon kun fordi at det er vannskelig å komme inn der og da er det litt kult å ha klart å komme inn. Hva tror du om det?

tror det er kuler på M&K fordi man gjør kulere ting der enn på allmenfag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har inntrykk at mange velger media og kommunikasjon kun fordi at det er vannskelig å komme inn der og da er det litt kult å ha klart å komme inn. Hva tror du om det?

Da er man i så fall fullstendig blåst (og det henger vel ikke helt sammen med gode karakterer?). Man velger M&K fordi man interesserer seg for lyd, foto, film, design, journalistikk eller visuelle ting generelt. Man lærer hva som ligger bak alle virkemidler som blir brukt på oss for å selge i hverdagen. Det er veldig nyttig informasjon man tar med seg videre og det er ikke vanskelig å gå ut med gode karakterer (om man har litt peiling på det medie man interesserer seg for da så klart).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva går M&K ut på, helt spesifikt. Hva lærer man? Programmering? Webdesign? Bittelitt elektronikk? Hva er pensum? Hvilke undervisningsformer er det? Foregår alt på data? osv

Man bruker hovedsaklig mac, med mindre man har laptop, som jeg hadde. Det man lærer, i grove trekk er:

- Hvordan mennesker oppfatter ting (design osv)

- Virkemidler i forskjellige medier

- Tekniske ting i software som de fleste av Adobes programmer

- Tekniske ting som å beherske videokamera, fotokamera, minidisc osv

Man lærer ikke tekniske ting som programmering og elektronikk. Det går i design, design, design. Dette var i alle fall tilfelle der jeg gikk.

Har man talent innen lyd, bilde eller film er det bare å søke. Det hjelper også å kunne tegne. Kommer vanvittig langt med det på den linjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Noen som vet hva man trenger for å komme inn på NTNU? 3MX, 2FY, noe mer? (Eller mindre?)

Med 3MX og 2FY skal du kunne komme inn på de fleste linjer (siv.ing/ing/osv.) på NTNU, ja. (Sier "de fleste" fordi jeg ikke har oversikt over absolutt alle linjer som tilbys der.)

Lenke til kommentar

tror det er kuler på M&K fordi man gjør kulere ting der enn på allmenfag

Definetivt. Det er kanskje vanskelig å komme inn på.... men selve linjen kan er egentlig ikke så hard så lenge du liker medieting. Utenom allmennfagligetingen vi har(som det er svært lite av) så digger eg denne linjen! :D

Hva går M&K ut på, helt spesifikt. Hva lærer man? Programmering? Webdesign? Bittelitt elektronikk? Hva er pensum? Hvilke undervisningsformer er det? Foregår alt på data? osv

Nesten alt foregår på data.

Du lærer medieting: Å skrive(medie-norsk), Fotografi, Design, Webdesign, Film... sånne ting. :)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
selve linjen kan er egentlig ikke så hard så lenge du liker medieting.

Selve linjen er så enkel at det er latterlig. VK1 er enda verre (bedre).

Vent til dere må dra i land et år med påbygg. Det krever disiplin skal jeg si dere.

Lenke til kommentar

Det blir nok MK på meg, ja, såfremt det ikke kræsjer helt med karakterene. Jeg var i tvil i går, men nå som wh1te snakker så varmt om linja, så er jeg vel ganske bestemt i grunnen. Almennfag frister ikke akkurat veldig.

Vil du si det er en fordel å ha egen bærbar, wh1te? Og, hehe, hvordan er kjønnsfordelingen på ei sånn linje?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Vil du si det er en fordel å ha egen bærbar, wh1te? Og, hehe, hvordan er kjønnsfordelingen på ei sånn linje?

Ja, det vil jeg si er en fordel. I min klasse var det i alle fall det, for vi hadde et par pøbler som gikk rundt og herpet macintoshene. Vi fikk hver vår maskin på skolen, men det er veldig greit å ha egen, så kan man arbeide med skolearbeidet både hjemme og på skolen. Har man iPod eller lignende ekstern lagringssak, er man også halvveis reddet angående lekser hjem.

Kjønnsfordelingen var verre før, som i; det var veldig mange flere jenter før. Bedre karakterer vet du. Nå har det utjevnet seg en del og det er vel 50/50 som regel.

Lenke til kommentar

Er i veldig tvil nå, jeg har ikke så lyst å drive som mediegrafiker eller sånne ting man kan bli etter denne utdanningen (med unntak av regisør/noe i filmbransjen), har mer lyst til å drive med noe innen kjemi, fysikk eller biologi på høyt nivå. Men allmennfag virker så sinnsykt kjett, så jeg ser først å fremst etter en "alternativ" måte å skaffe meg kompetansen som trengs til disse tingene sammen med å gå MK. Jeg tror jeg skal avtale en time med rådgiveren på skolen vår og snakke med han om det, han er flink og grei og snakke med, og har masse erfaring fra arbeidslivet og diverse bransjer.

Lenke til kommentar
Er i veldig tvil nå, jeg har ikke så lyst å drive som mediegrafiker eller sånne ting man kan bli etter denne utdanningen (med unntak av regisør/noe i filmbransjen), har mer lyst til å drive med noe innen kjemi, fysikk eller biologi på høyt nivå. Men allmennfag virker så sinnsykt kjett, så jeg ser først å fremst etter en "alternativ" måte å skaffe meg kompetansen som trengs til disse tingene sammen med å gå MK. Jeg tror jeg skal avtale en time med rådgiveren på skolen vår og snakke med han om det, han er flink og grei og snakke med, og har masse erfaring fra arbeidslivet og diverse bransjer.

Ok, først og fremst: Hvorfor virker allmennfag "sinnsykt kjett"? Etter førsteklasse kan du da velge mange fine studieretningsfag og dermed gjøre utdanningen så kjett/interessant du ønsker. Siden du ikke enda er ferdig med ungdomsskolen synes jeg det virker rart å "vite" hva du absolutt vil etter videregående. Jeg hadde ingen anelse før langt ute i 3. klasse allmenn.

Hvis du har sansen for realfagene vil jeg absolutt anbefale deg å ta allmenn og dermed velge fullt opp med realfag i 2. og 3. klasse. Alle må ha de samme felles allmennfagene i 1. klasse uansett (dvs. engelsk, norsk, matte, gym, naturfag), men antall uketimer kan variere fra 3 til 5 fra linje til linje. Allmenn har i tillegg økonomi i 1. klasse.

Siden du ikke har noen sterk absolutt lyst til å ta media vil jeg altså anbefale deg å ta allmennfag. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Man får da vitterlig generell studiekompetanse når man er ferdig. M&K er et finfint alternativ til allmen, om man ikke trenger fysikk, kjemi og matte på et høyere plan enn det man får på M&K. En kamerat av meg går ut med alle mediekarakterene, i tillegg til 2MX og 2FY, som han valgte siste året.

ca hvor bra snitt må man ha for å komme inn på M&K?, 5,4?

Vet ikke hvordan det er nå, men det har blitt lavere. Vil tippe om man har rundt 4.5 at man slipper inn uten å måtte stå på vente liste. Kan også hende folk med snitt lavere enn 4 kommer inn via ventelisten.

Lenke til kommentar

@zimen, jeg vet hva jeg vil gjøre etter utdanningen min fordi jeg vet hva jeg er god til og hva som interreserer meg... Allmenn virker som en forlengelse av ungdommskolen, og jeg byner og bli passe lei (norsk o.l og arbeidsmåten, på M&K er det mer prosjekter og man jobber så å si bare på pc), pluss at selve skolen hvor jeg kanskje skal gå allmenn er grå og kjedelig, dårlig luft er det der også. Og hvis det var uklart, ja, jeg har veldig lyst til å gå M&K, men det jeg lærer der kommer jeg til å bruke mer på hobbybasis, jeg har ikke så lyst til å jobbe med det om 10 år.

Det jeg lurer på er om det er mulig å ta M&K på videregående og på en eller annen måte få tatt de fagene jeg trenger for å studere f.eks fysikk el. siv.ing på NTNU. Skal snakke med rådgiveren min imorgen.

Edit: :w00t: post 500 :w00t:

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar
ca hvor bra snitt må man ha for å komme inn på M&K?, 5,4?

Det kommer vel an på antall søkende? De plukker vel simpelthen dem med best karakterer, og så stopper de når det er fullt?

I fjor var minimum for førsteinntak 49,66 poeng, men det er her i Kristiansand. Det varierer vel fra skole til skole skulle jeg tro.

Og takk for svar wh1te. Jeg er overbevist. Nesten iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...