hemo Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 No har eg fått tak i enno ein gamal og slapp maskin: o Pentium 100 MHz o 64 MB RAM (EDO) o 120 MB harddisk (ehh...) o 3Com nettverkskort (ISA) o CD-ROM-lesar o MS Dos 6.22 og Windows 3.11 (som ikkje vil starta) Er det søppel, eller prøver eg ein eller annan Linux-distro på den? Link til ISO er alltid kjekt Lenke til kommentar
comicz Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg ville gått for OpenBSD, men dersom du skal ha GNU/Linux er kanskje DamnSmallLinux noe? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Er mulig å kjøre grafisk på en 486. Det vil si, jeg kjørte X + IceWM på en 486 ( P24-T prossesor ). Det funka greit nok til jeg ville kjøre openttd på den, noe som ikke funka så godt p.g.a. skjermkort driverene jeg brukte hadde ikke hardware akselerasjon. (Støtten ble tatt vekk i overgangen mellom X3.3.6 og X4.3 ) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Debian? Kjører sarge (dog ikke med GUI på en 160 mhz med 64 MB ram. Filserver, 2+10GB disk Går som et olja lyn den Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Er det søppel, eller prøver eg ein eller annan Linux-distro på den?Link til ISO er alltid kjekt http://delilinux.berlios.de/ Lenke til kommentar
ratix Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 No er eg ikkje ekspert på slikt så det var vel dumt av meg å uttale meg, men når det er snakk om f.eks i486-pakkar, vil dei då fungere på ein 486-prosessor? i486 == 486 i'en står vel for "Intel" Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 i486 er en arkitektur, ikke en cpu. En del VIA cpuer på nesten er gigahertz, er også i486 - de kan ikke kjøre i586 (pentium1) kode. Samme gjelder vistnok en del AMD'er - K6? Dette er grunnen til at fedora nekter å bruke i586 som "base arch" - selv om alle vet at det å kjøre det (i alle fall ikke-nedstrippa) på en 486 cpu er bortimot håpløst. Lenke til kommentar
drall Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Om du bytter om i486 med i586, og i586 med i686 så tror jeg det blir riktig kyrsjo (angående via og k6 prosessorer). I hvertfall er k6 i586, og jeg tror dette er tilfelle for via prosessorene også. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 i486 er en arkitektur, ikke en cpu. En del VIA cpuer på nesten er gigahertz, er også i486 - de kan ikke kjøre i586 (pentium1) kode. Samme gjelder vistnok en del AMD'er - K6? K6 er en i586-prosessor. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 muligens. Men det var noen som ikke var det -temmelig sikker på at det var VIA/AMD. DVS. de var *nesten* i686/i586 - men manglet et par instruksjoner (cmov?) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) muligens. Men det var noen som ikke var det -temmelig sikker på at det var VIA/AMD. DVS. de var *nesten* i686/i586 - men manglet et par instruksjoner (cmov?) Har i alle fall kjørt Fedora på en K6 uten andre problemer enn farten. Endret 3. februar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Fedora er i386 kompilert, men optimert for Pentium 4. DVS. mest effektiv kode på P4 (har med offsetts etc. å gjøre så vidt jeg vet), men har ingen instrukser som er p4-(etc) only - bakoverkompatibel til i386-CPU'er. BTW. jeg har også en cups og forhåpentlig vis snart shell-server på K6 Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 No har eg fått tak i enno ein gamal og slapp maskin: o Pentium 100 MHz o 64 MB RAM (EDO) o 120 MB harddisk (ehh...) o 3Com nettverkskort (ISA) o CD-ROM-lesar o MS Dos 6.22 og Windows 3.11 (som ikkje vil starta) Er det søppel, eller prøver eg ein eller annan Linux-distro på den? Link til ISO er alltid kjekt Vi skriver 2005, og jeg drister meg dermed til å kalle dette søppel:) Kan ikke helt se hva du skal kunne kjøre på denne, og samtidig føle at ting fungerer greit og stabilt:) Det må isåfall bli noe for spesielt interreserte. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Som router vil den fungere glimrende. Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Som router vil den fungere glimrende. Hvis du kan gjemme den vekk -JA. Vil tippe den boksen er av en viss størrelse, så hvis man vil ha en router tror jeg det finnes bedre løsninger som koster omtrent ingenting:) Edit: Hiv dritten på dynga. Du vil aldri få noen glede av den. Endret 3. februar 2005 av trost i taklampa Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Edit: Hiv dritten på dynga. Du vil aldri få noen glede av den. Server? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Mulig at du kan bruke den som X-terminal? Men da bør du enten få i litt mer disk, eller mounte /usr fra en annen maskin. Men som andre har sagt, dette er for spesielt interesserte (men det kan være artig på den annen side) M. Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Server? Er det noe som bør være stabilt så er det vel nettopp en server? Kan uansett ikke se hva denne maskinen skal serve.... En server er som kjent en tjener for en eller fler klienter, og den dagen serveren går ned er det som regel natta for klientene også Lenke til kommentar
ways Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Damn Small Linux er en distro laget for å kjøre fra cd. den er 50 MB, og tilpasset gammel hw. fluxbox er default. programvare for "alt" følger med (mp3, servere, office), men noen alternativ er litt dårlige ettersom størrelse var viktig. om du liker den, kan den installeres til disk. last ned, brenn ut og test før du kaster. man skal ikke kaste hw! http://www.damnsmalllinux.org/ Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hehe....og det er her mitt utsagn om "spesielt interreserte" kommer inn i bildet:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå