Gå til innhold

Grafisk brukargrensesnitt på ca 486

hemo

Anbefalte innlegg

Etter å ha testa Mandrakelinux 10.1 med GNOME og KDE, tenkte eg no å spa fram ein eldre 486-maskin. Skal eg satsa på Mandrake på 486'en også?

Skal eg kanskje skifta ut GNOME og KDE med noko som går litt enklare/fortare på treig hardware?

Endret av hemo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha testa Mandrakelinux 10.1 med GNOME og KDE, tenkte eg no å spa fram ein eldre 486-maskin. Skal eg satsa på Mandrake på 486'en også?

Skal eg kanskje skifta ut GNOME og KDE med noko som går litt enklare/fortare på treig hardware?

Prøv XFCE. Hvis det er for tungt anbefaler jeg WindowMaker eller BlackBox i tillegg til å skifte til en lettere distribusjon som DeliLinux: http://delilinux.berlios.de/ .

Lenke til kommentar

Mandrake er kompilert for Pentium (586), så du får ikke installere den på 486, nei.

Tenk på følgende:

Må du absolutt ha grafisk grensesnitt på den maskinen?

Er det noen i familien / blant venner / på jobben som kanskje har P2 maskin i kjelleren / garasjen? Du blir så mye mer fornøyd med Linux-opplevelsen hvis du får tak i en sånn!

Lenke til kommentar

Målet måtte vert å få opp grafisk web-surf (Firefox med Ad-block?), epost, tekstbehandling, MSN Messenger-kompatibel im-klint og irc.

Småspel og .mp3/nettradio hadde også vert kjekt.

PS! Alt det her er berre for eksperimentering og uttesting...

Lenke til kommentar

Du har jo mest sannsynlig nokså liten disk på den også, så en større, nyere distro vil aldri fungere. Av grafiske brukergrensersnitt vil vel twm, ratpoison og ion kanskje være av interesse? Er vel flere også. Skal du ha browser er nok Dillo eller links mest aktuelle. Når det gjelder mail er vel mutt flott.

Som "desktop" vil du nok få utrolig lite ut av en slik maskin. Jeg ville heller kjørt den uten X, som server.

Lenke til kommentar
Topic blir vel litt feil, når du seier i486 som ikkje har noko med ein 486-prosessor å gjere.
The Intel i486 (also called 486 or 80486) is a range of Intel CISC microprocessors which is part of the Intel x86 family of processors. The i486's predecessor was the Intel 80386 processor. The i486 was named without the usual 80-prefix, and with it's successor, the Pentium processor, Intel dropped number-based naming altogether.
Lenke til kommentar
Topic blir vel litt feil, når du seier i486 som ikkje har noko med ein 486-prosessor å gjere.

Eg er ikkje akkurat spesiellt lei meg for at eg kan ha tatt feil med den i486-navngjevinga i emnefeltet, og kanskje provoserte deg. Men målet var å informera dei som kanskje ville prøva å hjelpa, at det her var snakk om ein maskin med eldre microprosessor. Ein prosessor som var eldre enn Pentium, men nyare enn 80386. Så no er du også informert. PS! Eg har endra litt på emnefeltet. Glad no?

Lenke til kommentar
The Intel i486 (also called 486 or 80486) is a range of Intel CISC microprocessors which is part of the Intel x86 family of processors. The i486's predecessor was the Intel 80386 processor. The i486 was named without the usual 80-prefix, and with it's successor, the Pentium processor, Intel dropped number-based naming altogether.

:blush:

No er eg ikkje ekspert på slikt så det var vel dumt av meg å uttale meg, men når det er snakk om f.eks i486-pakkar, vil dei då fungere på ein 486-prosessor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...