Gå til innhold

Har du hatt/skal ha nasjonale prøver?


-Jungeldyret

Anbefalte innlegg

I tillegg har den idiotiske skolen vår vedtatt at dette teller på karakteren.

Det gjorde skolen vår og :thumbdown:

Kunne vi ikke bestemme det selv egentlig?

Se på det fra lærerens synspunkt. Han må uansett rette stilen..

 

Eller fra ditt eget standpunkt, tenk litt på det. Du slipper å ha en heldagsprøve i norsk, som du ellers skulle ha hatt. Denne teller istedetfor. Du slipper en to timers stil i engelsk - den nasjonale prøven gjør jobben. Du slipper en to timers prøve i matte - den nasjonale prøven gjør også her jobben. Det hele går ut på det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I tillegg har den idiotiske skolen vår vedtatt at dette teller på karakteren.

Det gjorde skolen vår og :thumbdown:

Kunne vi ikke bestemme det selv egentlig?

Se på det fra lærerens synspunkt. Han må uansett rette stilen..

 

Eller fra ditt eget standpunkt, tenk litt på det. Du slipper å ha en heldagsprøve i norsk, som du ellers skulle ha hatt. Denne teller istedetfor. Du slipper en to timers stil i engelsk - den nasjonale prøven gjør jobben. Du slipper en to timers prøve i matte - den nasjonale prøven gjør også her jobben. Det hele går ut på det samme.

Hun må ikke rette min stil :D (Boikott)

Men burde ikke vi få bestmme det selv. Vi viste jo ingenting...

Lenke til kommentar

Har hatt norsk lesing (GK).

 

Stiller dog litt spørsmål ved innholdet i prøvene. Spørsmålene går mest på teksttolkning, og jeg synes at navnet «lesing» faktisk blir litt missvisende. Man kan lese både raskt og presist, men kanskje likevel svare feil på spørsmålene.

 

 

EDIT:

Ser forøvrig overhode ingen grunn til å boikotte prøvene.

Endret av Mikka
Lenke til kommentar
Er da bare tull å boikotte prøvene voks opp! 90% av de som boikotter gjør det uten mening... Blir på samme måte som det er kult å være dårlig i matte og hate utlendinger! Voks opp...

 

Dere som boikotter vet vel ikke en gang hvorfor dee gjør det! (vel på forumet her kanskje men ikke de fleste)

 

Er j osånn at en ikke tør ta prøven! herregud. Fint elevene sier sin mening og stiller hardt mot hardt, men da skal de vite hva de gjør og ikke bare gjøre det!

 

De prøvene er kjempe fine da de får øket standaren på skolen. kartlagt hvor det er dårlige lærere osv! Etter min mening kjempe bra tiltak for dagens grunnskole er 80% håpløs

Hadde du sitte der og tatt prøven tror jeg din mening hadde vært litt anderledes. Jeg er for boikotting, men jeg gjorde det ikke.

Kristin Clemet sier at våre kunnskaper inne faget skal testes. Hvor relevant er det da å skrive en faktastil om planeten Mars? De som er gode i norsk, men ræva i naturfag vil da rykke ned pga. dette.

Lenke til kommentar

Og for de mer uopplyste så har også departementet utarbeidet en prøve for ihvertfall 8. og 10. kalt "Karakter- og læringsstøttende prøve". Disse prøvene skal has i ihvertfall matematikk og engelsk og er helt standard prøver (som vi er vant med) som følger pensum til punkt og prikke (i motsetning til de nasjonale prøvene). Da de nasjonale prøvene er helt andre prøveformer enn det norske elever og lærere er vant med, vil en slik "karakter- og læringsstøttende prøve" være en mye bedre prøve for å kartlegge elevens standpunkt.

 

Slik jeg ser det er de nasjonale prøvene til kun for å måle forskjellige kommuner/skoler opp mot hverandre. Dette sier jeg pga at i hverken norsk eller engelsk (vet ikke i matten riktig enda) vil vi få tilbake igjen selve prøven, vi vil kun få et ark (eller noe liknende) der det står en eller flere annen karakter(er) som vi aldri har hørt om før, altså vil vi aldri få vite hvilke spesifikke feil vi gjør og vi vil derfor ikke kunne ha noen mulighet til å forbedre oss.

 

Ja til karakter- og læringsstøttende prøve, nei til nasjonal prøve!

Lenke til kommentar
Ja til karakter- og læringsstøttende prøve, nei til nasjonal prøve!

Denne setningen likte eg veldig godt.

Skal nasjonale prøver bli noko meir enn eit pengesluk og eit dårleg ord, må det tilretteleggast til at det er dei rette folka som får utbytte.

Presentert i rett rekkefølge:

 

1) Eleven får kunne få muligheiten til individuelle pensum for eigenlæring.

2) læraren som får tilgjengeleg verktøy for panlegging av undervisninga fo klassen og enkelt elevane i klassen.

3) Rektor for å planlegge undervisningsbudsjettet til skulen.

4) Byråkratene for å kartlegge kvar ekstra nasjonale ressurser skal puttes inn.

5) Tall for ministere å presentere på konferanser.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...