int20h Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Dobbelkjerner allerede i 2. kvartal? Intel kan komme til å lansere sine dobbelkjerneprosessorer enda tidligere enn planlagt. Innføringen av dobbelkjerneteknologi karakteriseres som en av de viktigste hendelsene i 2005. Les artikkelen her Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Må innrømme at jeg sikler litt på en av de der jeg også... Men var det ikke litt mye med 130w? Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Det er nesten like mye som min gamle "Thunderbird" 1,4 Ghz den hadde et effektbruk på ca 135W /Cyrus Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Det er nesten like mye som min gamle "Thunderbird" 1,4 Ghz den hadde et effektbruk på ca 135W Da tror jeg du kan få deg en overraskelse, TB 1,4 lå nok nærmere 72 Watt på det verste. http://www.sandpile.org/impl/k7.htm Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Det ser ikke ut som om dual-kjerne CPUene blir like dyre som jeg hadde forventa heller.. Ser lovende ut! Men effektforbruket hørtes veldig høyt ut. Lenke til kommentar
vwik Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Ser ut som om det ikke er veldig lite lurt å kjøpe Intel hovedkort idag dersom man vil over på dobbeltkjerne når det kommer, men hva med AMD? Er det helt sikkert at AMD sine dobbeltkjerne prosessorer kommer til å fungere med eksisterende socket 939 hovedkort (tenker særlig på nForec4)? Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Det er vel ikke utenkelig at AMD kommer til å slite med samme problem. Men så er vel kanskje de siste brikkesettene såpass nye at de har tenkt på det. Eller kanskje tenkt at her har vi muligheten til å selge enda flere brikkesett hvis vi ikke legger inn støtte. Det var mye synsing, men det er vel slikt kaffen gjør med en utpå dagen Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Det er vel ikke utenkelig at AMD kommer til å slite med samme problem. Den neste quoten er hentet fra en tidligere artikkel her på hw.no som omhandler frekvenser på de kommende dualcore cpu'ene til AMD... Toppmodellen ser ut til å kjøre på 2,4 GHz og forbruke 95W. Endret 1. februar 2005 av L4r5 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Ser spennende ut ja, men personelig tror jeg at jeg venter til neste generasjon fra Intel da disse etter det jeg forstår bygges fra "grunnen" av på en helt ny kjerne . Regner med at de fleste problemer som måtte dukke opp nå er fjernet når den kommer. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Ikke dumtHåper det tar enda mindre tid. Men sånn er livet. Lurer på om Intel klarer å få mindre ytelses tap enn de har eks i en xeon. AMD Opteron er jo mye bedre i fler cpu systemer. Men Intel har nok noe å komme med. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Det ser ut som om dette er veien produsentene vil gå: flere kjerner -> sli/amr/dual-kjerne. Men stilig er det. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) En veldig spennende Cpu, om HT støttes så blir det jo helt utrolig kan ikke tenke meg så utrolig mange situasjoner hvor systemet kommer til å føles som syrrup. Men effektforbruket var noe høyt ja, 130Watt på det meste ved 2,8Ghz er jo like over prescott med sine 110-115W. Men deler man på to så er det jo et effektforbruk på 65W per kjerne noe som ikke er så ille. Noen som husker tallene på effektforbruket til amd sine dobbelkjerner? Mener det var lavere enn det intel kommer med. Edit : Fant det , men er som sagt rykter : "Rykter omkring klokkefrekvenser og effektforbruk for AMDs dobbelkjerneprosessorer har startet å florere. Toppmodellen ser ut til å kjøre på 2,4 GHz og forbruke 95W" Endret 1. februar 2005 av Malvado Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Prisen på de kommende dobbelkjernene ser ut til å være ganske overkommelig, og starter på 241 amerikanske dollar for 2,8 GHz-versjonen. 241 US Dollar = 1583 kr. Eller sagt på en annen måte: 234 kr mer enn enkeltkjerne Pentium4 2,8GHz koster i dag. Eller sagt på ennå en måte: bare 17% mer enn enkeltkjerne Pentium4 2,8GHz koster i dag. Hvis dette stemmer så er det en svært bra pris. Siden varmeproduksjonen ikke akkurat er noe salgsargument til fordel for intel så håper jeg de heller velger en strategi med å presse prisene. Det betyr at når AMD kommer med dobbeltkjerne så kan ikke de prise CPU'ene skyhøyt (slik de sikkert har ønsket seg) og må følge intels pris-spill. Det betyr i neste omgang lavere priser for dobbeltkjerne til oss forbrukere. Yey Endret 1. februar 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg er spent på testresultater. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Prisen på de kommende dobbelkjernene ser ut til å være ganske overkommelig, og starter på 241 amerikanske dollar for 2,8 GHz-versjonen. 241 US Dollar = 1583 kr. Eller sagt på en annen måte: 234 kr mer enn enkeltkjerne Pentium4 2,8GHz koster i dag. Eller sagt på ennå en måte: bare 17% mer enn enkeltkjerne Pentium4 2,8GHz koster i dag. Hvis dette stemmer så er det en svært bra pris. Siden varmeproduksjonen ikke akkurat er noe salgsargument til fordel for intel så håper jeg de heller velger en strategi med å presse prisene. Det betyr at når AMD kommer med dobbeltkjerne så kan ikke de prise CPU'ene skyhøyt (slik de sikkert har ønsket seg) og må følge intels pris-spill. Det betyr i neste omgang lavere priser for dobbeltkjerne til oss forbrukere. Yey Uff ja, og med lave priser så får man enda større behov for å oppgradere selv om man ikke helt trenger det. Håper vi finner noen dobbeltkjerne kandidater som overklokker bra Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Prisen på de kommende dobbelkjernene ser ut til å være ganske overkommelig, og starter på 241 amerikanske dollar for 2,8 GHz-versjonen. 241 US Dollar = 1583 kr. Eller sagt på en annen måte: 234 kr mer enn enkeltkjerne Pentium4 2,8GHz koster i dag. Eller sagt på ennå en måte: bare 17% mer enn enkeltkjerne Pentium4 2,8GHz koster i dag. Siden prisen er satt så lav er dette mest sansynlig et propaganda (reklame?) utspill. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Der finnes 3 formidlende omstendigheter rundt denne varmeutviklingen (som jo er ganske høy, for å si det diplomatisk). - 130 watt er TDP for begge kjernene - i full aktivitet. Fra tidligere erfaring kan vi altså regne med "under" 130 watt, selv ved 100.0% load. - Full load på begge kjernene... det kommer skjelden til å forekomme for mer enn en brøkdel av et sekund. - Speedstep, begge kjernene klokker ned når kreftene ikke trengs, og selv HL2/Doom3 bruker jo bare halve prosessoren (1 kjerne). Skal man ha "kjølige" dobbelkjerne prosessorer må vi vente på P-M, i Q1 06 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Siden prisen er satt så lav er dette mest sansynlig et propaganda (reklame?) utspill. Ja, det kan godt hende. Det var derfor jeg skrev "Hvis dette stemmer...". Det kan jo bli en papirlansering med tilnærmet null tilgjengelighet som er mest ment for å presse prisforventningen på de ulanserte AMD-CPU'ene og dermed aksjekursen til AMD. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 En veldig spennende Cpu, om HT støttes så blir det jo helt utrolig kan ikke tenke meg så utrolig mange situasjoner hvor systemet kommer til å føles som syrrup. Men effektforbruket var noe høyt ja, 130Watt på det meste ved 2,8Ghz er jo like over prescott med sine 110-115W. Men deler man på to så er det jo et effektforbruk på 65W per kjerne noe som ikke er så ille. Noen som husker tallene på effektforbruket til amd sine dobbelkjerner? Mener det var lavere enn det intel kommer med. Edit : Fant det , men er som sagt rykter : "Rykter omkring klokkefrekvenser og effektforbruk for AMDs dobbelkjerneprosessorer har startet å florere. Toppmodellen ser ut til å kjøre på 2,4 GHz og forbruke 95W" Ht støttes ikke av dualcore cpuene i følge de siste ryktene. Grunnen skal være at det ville blitt for mye rot og waste i overhead, men det kan jo også henne de sparer det til senere. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 - Full load på begge kjernene... det kommer skjelden til å forekomme for mer enn en brøkdel av et sekund. - Speedstep, begge kjernene klokker ned når kreftene ikke trengs, og selv HL2/Doom3 bruker jo bare halve prosessoren (1 kjerne). Det skal bli morsomt å se hva som skjer når man laster inn Distributed comupting (Seti@home eller hva de heter alle...) på dette da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå