Gå til innhold

Aftenposten vs Dagsavisen

lysbryter

Anbefalte innlegg

Per i dag er jeg abonnent på Aftenposten, både morgen- og aftenutgaven. Aftenposten er en svært grundig avis, og med mye stoff - nesten for mye, når jeg bruker nesten en time hver morgen på å komme meg igjennom blekka. Men det er jo ikke noe negativt.

Jeg vurderer nå om jeg istedenfor skal gå over til å abonnere på Dagsavisen, men har egentlig få erfaringer med denne avisen. Jeg er selv sosialdemokrat, og følgelig som regel mer enig i de politiske analysene og kommentarene i Dagsavisen enn i Aftenposten, selv om dette kanskje ikke er den sterkeste grunnen til å bytte avis.

Jeg ønsker en debatt/sammenlikning av disse to avisene. Hva er deres styrker og svakheter i forhold til hverandre? Leverer Dagsavisen også på dørmatta slik Aftenposten gjør? (Jeg bor i Oslo)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv abonnent på Dagsavisen og kan anbefale denne på det sterkeste.

Forøvrig hadde jeg et såkalt prøve-abonnement på Aftenposten i januar, og det skal sies at den er mer omfattende. Men samtidig får du også mer "Dagblad-stoff" av typen interiør, bolig, livsstil osv. Personlig abonnerer jeg på Morgenbladet i tillegg til Dagsavisen, og får dekket mye kultur- og utenriksstoff gjennom den.

Dagsavisen passer godt hvis du trenger en avis som enkelt og greit tar for seg de viktigste nyhetene, spesielt liker jeg mye av det politiske stoffet (noe som sikkert henger sammen med at jeg stemmer Ap). Jeg vil også minne om at de har et fantastisk bilag på lørdager, et sammendrag av ukas saker fra New York Times.

Lenke til kommentar

Har dagsavisen selv, og den kommer rett på døra. Bor i Oslo.

Det jeg liker med dagsavisen er de debattene/inleggene som står på de første sidene som diskuteres frem og tilbake. De er også flinke til å opplyse om hvem som har skrevet inlegget og hvor de kommer fra, slik at det er enkelt å tolke hvor skribenten kommer ifra.

Det største argumentet mitt for dagsavisen istedenfor aftenposten var formatet, men det er jo borte nå. Men tror det er ganske mye mindre anonser/reklame i dagsavisen, og det er jo fortsatt et argument for.

Argument for aftenposten må være aften utgaven og det at dagsavisen er en Oslo avis.

Men her er det også mye smak og behag. Jeg liker dagsavisen, men man må huske på at den er farget av arbeiderbevegelsens politiske syn når man leser. Den het jo som kjent arbeiderbladet før, og er vel i og for seg fortsatt det. Men er veldig flink til å la folk som ønsker å utale seg, slippe til.

Lenke til kommentar

Jeg liker dagsavisen, men man må huske på at den er farget av arbeiderbevegelsens politiske syn når man leser. Den het jo som kjent arbeiderbladet før, og er vel i og for seg fortsatt det. Men er veldig flink til å la folk som ønsker å utale seg, slippe til.

Dette er ikke riktig. Selv om avisen tidligere var arbeideravis, er den erklært partipolitisk uavhengig. Dessuten er de aller fleste journalister i de fleste aviser SVere, det ble gjort en undersøkelse om dette for noen år siden. Jeg vil dessuten tro dagsavisen har en større andel SV-velgere enn andre aviser.

Dagsavisen er forøvrig veldig flinke på å sette nye saker på dagsorden, det skal de ha ros for. Men de er pr idag bare en osloavis som ikke dekker like bra resten av landet (bare innkjøpsavtaler med andre lokalaviser), og det er synd. Dagsavisen sliter i tillegg veldig med å gå rundt, og kan kanskje merkes på dette i forhold til aftenposten som har bedre økonomi.

Lenke til kommentar
Dette er ikke riktig. Selv om avisen tidligere var arbeideravis, er den erklært partipolitisk uavhengig. Dessuten er de aller fleste journalister i de fleste aviser SVere, det ble gjort en undersøkelse om dette for noen år siden. Jeg vil dessuten tro dagsavisen har en større andel SV-velgere enn andre aviser.

Men SV deler jo mange politiske syn med arbeiderbevegelsen. Avisen skal ha det at den er flink til å opplyse om hvem som skriver og hvor de kommer fra. Men det at den ikke er farget politisk er bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...