Insomnis Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Hei, nå som sommeren har kommet begynte som fryktet pc'n min å slite. Ved litt hard jobbing så kræsja windows. tok derfor av sidepanelet på kabinettet og startet overvåking av temperaturen. Og det var ikke bra! Gjorde noen tester, med romtemp på 24 grader (mao, det blir varmere/værre en dette). ved vanlig bruk og med ene sidepanel av så lå tempratur på rundt 40grader på hovedkort og 50 grader på cpu. Så satt jeg igang et program som bruker 100% cpu, og etter 10 minutter var tempratur steget til 46 grader i kabinett og 60 på cpu. Stoppet programmet og gikk tilbake til normal bruk av pc (skrev dette blandt annet) og etter 5 minutter var temp nede på 42/53 10 minutter senere og det virker som om tempen stabiliserer seg på 41 på hovedkort og 52 på cpu! Kabinettet er romslig (Chieftech scorpio), og jeg har god plass rundt cpu med en ekstra vifte (enermax) som blåser luft ut av kabinettet like ved cpu. Nå vet jeg at cpu vifta ikke er blandt de beste og at den er satt på med altfor mye kjølepasta, men allikevel syns jeg mobo tempen er urovekkende høy, og det begrenser seg jo selv hvor mye vifta kan kjøle ned cpu når det er over 40 grader inne i kabinettet! kan problemet kun være for mye kjølepasta? og er det enkelt å fjerne den for å legge på ny? Evt, noen andre gode tips er velkommen system info, se sig. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Insomnis hvor mange kabbinet vifter har du,eg har 3stk, to bak som blåser ut av kabbinetet og en framme som suger inn som står foran 3 hd'er. Kjetil Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 17. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2002 Har bare en ekstra kabinettvifte, liker ikke støy! Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 17. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2002 jeg glemte også å nevne at jeg kjørte testene med kabinettet lukket, nå over 30 minutter senere ligger tempt på 40 mobo og 52 cpu. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Det var en person på overclockers.com (tror jeg) som kjørte et lite prosjekt på kabinettvifter. Han lukket igjen toweret, og satt alle viftene til å suge luft ut av toweret, og temp i toweret og på cpu sank med ca 5 grader. Kan noen andre prøve dette (helst noen som har ganske tett tower med kraftige vifter) prøve dette, og poste deres erfaringer. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Det fins da mange fine støyløse vifter ute på markedet da. Enermax 80mm kan reguleres fra litt bråk til lydløst ... Se på http://www.microplex.no for flere vifter :wink: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Insomnis Enermax 80mm viftene mine hører eg nesten ikke,eg har stillt de på den minste hastigheten som er ca 1000rpm,max er 3000rpm. Kjetil Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Som en liten oppfølging.... Jeg vet at det ble gjordt elendig jobb når cpu vifta ble satt på, så i dag fikk jeg kjøpt isopropanol, for å prøve å gjøre en bedre jobb. Når jeg tok av vifta ble jeg litt lettet da jeg fikk konstatert at cpu fortsatt var i orden. Sist gang jeg la på pasta brukte jeg, "mer er bedre" metoden, og følgelig lå all pasta'n rundt cpu og ga en veldig bra isolerings effekt. Jeg fikk rengjordt cpu og ribba, som forøvrig hadde noe stygge riper fra sist gang etter at jeg "skrapte vekk" den thermal pad'en - så denne burde nok byttes! men jeg gnidde inn ribba med pasta, for best mulig å fylle ripene, og dro en syltynnt lag med bankkort (som jeg også renset) på cpu. Satt i sammen greiene igjen og fyrte opp pc'n. nå skal det nevnes at romtemp er nå 3 grader høyere enn ved sist test. Men idle temp ligger nå på omtrent det samme, ca. 40 på mobo og 50 på cpu, men etter ca. 20 minutter 100% cpu bruk klarte jeg ikke å komme over 57 på cpu og 46 på mobo. konklusjonen må være at det å få lagt på pasta på en bedre måte, hjalp noe, selv på en ripete og dårlig ribbe. Neste steg er en ekstra kabinett vifte og evt. bytte ribba. Men jeg handler enten på Komplett eller PSData, og jeg har ikke funnet ut hvilke ribbe som er det beste valget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå