Gå til innhold

posten`s behandling av pakker og erstatning

Anbefalte innlegg

hei alle sammen, jeg har en kjedelig sak her som jeg trenger litt respons på.

I forrige uke solgte jeg min kjære feilfrie NEC 2080ux+ 20 tommers LCD til Tromsø.

ettersom jeg ikke hadde originaleballasjen, benyttet jeg meg av en

Antec Super Lanboy Kabinett-emballasje, som forøvrig passet meget bra

rent størrelsesmessig.

Emballasjen ble først fòret med Klær i bunn og side, og deretter papp i bunn i doble lag som sikret at foten ikke var i kontakt med Bunnen av esken.

Esken ble deretter bekledd med Papp i sidene, og masse avispapir, samt klær rundt selve skjermen tredd over, og avis og klesisolasjon rundt i hele emballasjen.

Endelig ble det også lagt papp og klær i topp., som sikret at skjermen ikke var direkte i kontakt med toppen. Skjermen ble ristet og testet hjemme hos meg, ettersom jeg var bekymret for verdien av den.

Den forble helt stein fast i midten av pakken, med andre ord etter mitt skjønn helt

skuddsikker, pakket inn i masse mykt, og også noe hard papp som skulle sikre skjermens posisijon i pakken.

jeg har tidligere sendt titalls pakker, både LCD,CRT skjermer og også hele maskiner. av disse kan jeg med hånden på hjertet si at dette var den pakket som jeg har pakket best inn.

når jeg leverte den inn torsdag i forrige uke, ble den mottatt av damen i kassen, en spinkel dame på rundt 60 år. jeg betalte , fikk den registrert som norgespakke, veid inn til 14,1 kilo. Jeg sa at hun måtte være forsiktig med denHun bar den deretter fra kassen i normal bærestilling med pakken i hoftehøyde, hvorpå hun regelrett slapp den rett ned i gulvet som var av parkettaktig hardhet.

Jeg utbrøt umiddelbart, " Skal jeg ikke skrive "Forsiktig!" på den?

Hun svarte at alle pakker ble behandlet likt uavhengig av hva som sto på den.

Ikke helt forsikret om svaret hennes forlot jeg posten med blandede følelser og håper til gud at den var intakt.

I dag fikk jeg en telefon fra kjøperen, som kunne fortelle meg at det var store flekker på skjermen, og at det for han så ut som trykk\og eller støtskader.

Vi snakket lenge, jeg synes synd på han og meg selv, og vi diskuterte postens erstatningsansvar.

Jeg er selv en juss-student og har mine egne tanker om saken, men grunnet åpenbar inhabilitet vil jeg ikke uttale meg.

Hva mener dere andre på forumet om saken?

Har vi krav på å få erstattet pakken, eller kan posten ikke sies å måtte ha ansvar for pakker med såpass verdifullt innhold?

mvh Grendal

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er uhørt at posten per i dag ikke kan stilles ansvarlig for ødelagte pakker, men likevel kan jeg forstå det siden de ikke har noen mulighet for å sjekke om hver pakke er inntakt før de sender den.

De ville gått med enorme tap hvis de skulle tatt på seg skylden for slikt når det er såpass mange her i verden som hadde prøvd å utnytte dette til egen profitt!

Lenke til kommentar

Sakset fra Posten.no (om Norgespakken):

Ansvar

Posten erstatter pakkens verdi inntil kr. 10 000 ved skade eller bortkomst.

Videre, i et PDF-dokument med tittelen "Generelle leverings- og betalingsbetingelser" (Finnes her):

Ansvar

Regulert av Postloven

Posten erstatter pakkens verdi inntil kr 10.000,- ved skade og bortkomst.

Du kunne jo ta en titt på denne Postloven? Godt mulig det står noe interessant der

Endret av Papirpose
Lenke til kommentar

Som ex ansatt i PIB kan jeg fortelle deg at posten er erstatningsansvarlig på gods som er forsvarlig pakket inn av kunde.

Bare gå til postkontoret og fyll ut skadeskjema så ordner det seg nok skal du se.

P.S Tror mottaker også kan gjøre det, så han slipper å sende skjermen til deg.

Uansett dårlig behandling av pakken, du burde skrive en klage til posten også så vil det bli tatt opp med de ansatte :D

Lenke til kommentar
Jeg synes det er uhørt at posten per i dag ikke kan stilles ansvarlig for ødelagte pakker, men likevel kan jeg forstå det siden de ikke har noen mulighet for å sjekke om hver pakke er inntakt før de sender den.

De ville gått med enorme tap hvis de skulle tatt på seg skylden for slikt når det er såpass mange her i verden som hadde prøvd å utnytte dette til egen profitt!

det er for slikt vedkommende totalt uinteressant hvorvidt folk prøver å profitere på dette.

Det sentrale i dette henseende er det culpøse ansvar, mao. det ansvar som skadevolder stifter som følge av en uaktsom handling.

De bevisrettslige spørsmål du reiser her er kun interessant i den videre instans, ikke for hvorvidt posten erstatningsrettslig sett er ansvarlige for det de sender.

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...