GRendal Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) hei alle sammen, jeg har en kjedelig sak her som jeg trenger litt respons på. I forrige uke solgte jeg min kjære feilfrie NEC 2080ux+ 20 tommers LCD til Tromsø. ettersom jeg ikke hadde originaleballasjen, benyttet jeg meg av en Antec Super Lanboy Kabinett-emballasje, som forøvrig passet meget bra rent størrelsesmessig. Emballasjen ble først fòret med Klær i bunn og side, og deretter papp i bunn i doble lag som sikret at foten ikke var i kontakt med Bunnen av esken. Esken ble deretter bekledd med Papp i sidene, og masse avispapir, samt klær rundt selve skjermen tredd over, og avis og klesisolasjon rundt i hele emballasjen. Endelig ble det også lagt papp og klær i topp., som sikret at skjermen ikke var direkte i kontakt med toppen. Skjermen ble ristet og testet hjemme hos meg, ettersom jeg var bekymret for verdien av den. Den forble helt stein fast i midten av pakken, med andre ord etter mitt skjønn helt skuddsikker, pakket inn i masse mykt, og også noe hard papp som skulle sikre skjermens posisijon i pakken. jeg har tidligere sendt titalls pakker, både LCD,CRT skjermer og også hele maskiner. av disse kan jeg med hånden på hjertet si at dette var den pakket som jeg har pakket best inn. når jeg leverte den inn torsdag i forrige uke, ble den mottatt av damen i kassen, en spinkel dame på rundt 60 år. jeg betalte , fikk den registrert som norgespakke, veid inn til 14,1 kilo. Jeg sa at hun måtte være forsiktig med denHun bar den deretter fra kassen i normal bærestilling med pakken i hoftehøyde, hvorpå hun regelrett slapp den rett ned i gulvet som var av parkettaktig hardhet. Jeg utbrøt umiddelbart, " Skal jeg ikke skrive "Forsiktig!" på den? Hun svarte at alle pakker ble behandlet likt uavhengig av hva som sto på den. Ikke helt forsikret om svaret hennes forlot jeg posten med blandede følelser og håper til gud at den var intakt. I dag fikk jeg en telefon fra kjøperen, som kunne fortelle meg at det var store flekker på skjermen, og at det for han så ut som trykk\og eller støtskader. Vi snakket lenge, jeg synes synd på han og meg selv, og vi diskuterte postens erstatningsansvar. Jeg er selv en juss-student og har mine egne tanker om saken, men grunnet åpenbar inhabilitet vil jeg ikke uttale meg. Hva mener dere andre på forumet om saken? Har vi krav på å få erstattet pakken, eller kan posten ikke sies å måtte ha ansvar for pakker med såpass verdifullt innhold? mvh Grendal Endret 1. februar 2005 av GRendal Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg synes det er uhørt at posten per i dag ikke kan stilles ansvarlig for ødelagte pakker, men likevel kan jeg forstå det siden de ikke har noen mulighet for å sjekke om hver pakke er inntakt før de sender den. De ville gått med enorme tap hvis de skulle tatt på seg skylden for slikt når det er såpass mange her i verden som hadde prøvd å utnytte dette til egen profitt! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Glede - levert av posten? Jeg hadde nå i allefall skjelt dama huden full om noen hadde behandlet en pakke jeg skulle sende sånn. Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Sakset fra Posten.no (om Norgespakken): AnsvarPosten erstatter pakkens verdi inntil kr. 10 000 ved skade eller bortkomst. Videre, i et PDF-dokument med tittelen "Generelle leverings- og betalingsbetingelser" (Finnes her): AnsvarRegulert av Postloven Posten erstatter pakkens verdi inntil kr 10.000,- ved skade og bortkomst. Du kunne jo ta en titt på denne Postloven? Godt mulig det står noe interessant der Endret 1. februar 2005 av Papirpose Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Som ex ansatt i PIB kan jeg fortelle deg at posten er erstatningsansvarlig på gods som er forsvarlig pakket inn av kunde. Bare gå til postkontoret og fyll ut skadeskjema så ordner det seg nok skal du se. P.S Tror mottaker også kan gjøre det, så han slipper å sende skjermen til deg. Uansett dårlig behandling av pakken, du burde skrive en klage til posten også så vil det bli tatt opp med de ansatte Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 det var godt å høre. Pakken var vel så godt pakken inn ( etter mitt riktignok noe subjektive skjønn) som da jeg fikk den av netshop Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Jeg synes det er uhørt at posten per i dag ikke kan stilles ansvarlig for ødelagte pakker, men likevel kan jeg forstå det siden de ikke har noen mulighet for å sjekke om hver pakke er inntakt før de sender den. De ville gått med enorme tap hvis de skulle tatt på seg skylden for slikt når det er såpass mange her i verden som hadde prøvd å utnytte dette til egen profitt! det er for slikt vedkommende totalt uinteressant hvorvidt folk prøver å profitere på dette. Det sentrale i dette henseende er det culpøse ansvar, mao. det ansvar som skadevolder stifter som følge av en uaktsom handling. De bevisrettslige spørsmål du reiser her er kun interessant i den videre instans, ikke for hvorvidt posten erstatningsrettslig sett er ansvarlige for det de sender. Endret 1. februar 2005 av GRendal Lenke til kommentar
It's me Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Ingenting med "annet om hardware" å gjøre. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg