Firesky Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 jeg skal bygge meg en astabil vippe men lurer litt på hvordan jeg regner ut hvilken frekvens jeg får ut?? er det noen som har den formelen? jeg skal ha ca 1-2Hz... skal bare bruke den til å få en lysdiode til å blink... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Viss du bare skal ha en blinkende diode, kan du jo kjøpe en diode som blinker av seg selv! Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 tja vel.. jeg skal bruke den til en 2 farget LED slik at den veksler mellom grønn og rød... å jeg har ikke sett noen LED som er slik 2 farget og her bliker i seg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Du sier ikke hvilken komponent du tenker bruke. Her er innføring i bruk av 555: http://www.eleinmec.com/article.asp?3 Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 tenkte å bruke en 4011 Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Søk på 75-008-38 på Elfa, så finner du ferdig blinklys Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Søk på 75-008-38 på Elfa, så finner du ferdig blinklys ja jeg vet at det finnes lys med ferdig blinkere i! men de som er på elfa er jo ikke 2 farget som jeg skal ha!... jeg har 2 farga led men jeg skal ha dem slik at dem veksler mellom rødt og grønt! den du mente på elfa er jo bare 1 farga... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Blæblæææ! Ok... så er det vel greiere med astabil vippe du Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg lagde en slik vippe engang. men brukte ikke ic'er.. Brukte kondensatorer, transistorer, resistorer og leds selvfølgelig.. Jeg kan sikkert fåtil en tegning, må bare få strømforsyningen til min pc først. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg lagde en slik vippe engang. men brukte ikke ic'er.. Brukte kondensatorer, transistorer, resistorer og leds selvfølgelig.. Jeg kan sikkert fåtil en tegning, må bare få strømforsyningen til min pc først. det ville hvert bra om du få til! blir veldig takknemelig for sjemaet! Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg lagde en slik vippe engang. men brukte ikke ic'er.. Brukte kondensatorer, transistorer, resistorer og leds selvfølgelig.. Jeg kan sikkert fåtil en tegning, må bare få strømforsyningen til min pc først. det ville hvert bra om du få til! blir veldig takknemelig for sjemaet! Jepp, skal prøve å tegnet i dag, men får ikke pc'n min opp før i mårra... Så da kan jeg legge det ut=) Muligens jeg ikke klarer å huske helt 100% verdien på alt, men om jeg ikke gjør det, så skal jeg fixe det snarest:) Lenke til kommentar
icer Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Få noen på elektro GK til å sjekke i Elektronikk boka si, der står de... Har om astabile vipper nå... Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Du trenger altså et klokke signal på 1-2hz inn på en vippe? I såfall kan du jo bare sette opp noen tellere helt til du får riktig frekvens... Bruk simulerings prog til å prøve deg frem... Er en enkel sak å få til det der, men trenger noen tellere... Lenke til kommentar
icer Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Du trenger altså et klokke signal på 1-2hz inn på en vippe? I såfall kan du jo bare sette opp noen tellere helt til du får riktig frekvens... Frekvensen deler seg i 2 for hver vippe som blir koblet på og skifter hver oppad eller nedadgående klokkepuls... Kommer an på hvilken vippe du har 1. --__--__--__ (2-2-2) 2. ----____---- (4-4-4) Det vil si om du forer med 10Hz og du kobler på 4vipper blir frekvensen på den siste vippen 2.5Hz Endret 4. februar 2005 av icer Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Bedre med en binær teller her. da trengs ikke så mange vipper.. Binær vipper gir ofte ut et "mente" bit da den har tellt fullt, som kan sendes inn på neste teller. Lenke til kommentar
Potetsekken Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Skal du lage en astabil vippe med en 4011-IC kan du bruke dette skjemaet. Formelen for frekvens er 1/2.5*C1*R2 For å finne ut hvor stor R2 må være for at frekvensen skal bli 1Hz, snur vi bare litt på formelen. Da ender vi opp med denne: R2 = 1/2.5 * F * C1 = 1/2.5 * 1 * 1*10^-6 = 400Kohm Nærmeste verdi er 390Kohm. R1 skal være ca. like stor så der kan du bruke en motstand på 820Kohm Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Kan du forklare den kretsen ovenfor? Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Hmm, trur denne fungerer.. Lenke til kommentar
Potetsekken Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Kan du forklare den kretsen ovenfor? Når inngangen på U1A er 1 blir utgangen 0. Siden inngangen på U2A nå er 0 blir utgangen 1 og C1 lades opp. Spenninga over C1 blir høyere og spenninga over R2 og R1 synker. Når spenninga over R1 har blitt liten nok vil den bli oppfattet som 0 av U1A og utgangen blir da 1. Inngangen på U2A blir jo også 1 og da blir utgangen 0. C1 lader seg ut gjennom R2 og spenningen over C1 vil synke, mens spenningen over R2 og R1 øker. Når spenningen over R1 er høy nok vil inngangen på U1A bli 1 igjen. Og slik fortsetter det... Her gjelder det å holde tunga rett i munn Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Men vil den bli treg nok? vil ikke dette togle ganske raskt? Vil det ikke og komme støy som forrvirrer det digitale da kondensator er i grenseland mellom logisk 0 og 1? Endret 5. februar 2005 av Bogan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå