SimenAndre Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg ser at Unreal 2 har fått også 4.5. Vil det altså bety at Unreal 2 er ett like godt FPS spill som FFX er ett rpg spill? Dette synes jeg er helt feil. Så på varigheten på disse spillene. Unreal 2: 2.5 FFX: 3.5 GTA Vice City: 5 Jeg er enig at Vice City har god varighet, men så stor forskjell. FFX er jo nærmere Unreal 2 enn det er GTA Vice City. Unreal 2 tok meg 6 timer å runde og nå er jeg lei av spillet. Det er alle jeg kjenner også. GTA Vice CIty har jo god varighet men jeg spilte vel 20 timer og så hadde jeg rundet det gjort 90% av spillet, mens jeg er på 120 timer på FFX og har fremdeles ett par ting å gjøre. Arg den varigheten irriterer meg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Varighet er ikke det samme som hvor lang tid det tar å runde ett spill, jeg ser mer på det som hvor lenge man gidder å spille ett spill. CS har lang varighet, enda å runde det (vinne en omgang) tar 2 minutt (ok den sammenligningen er litt drøy), men ta feks wings of fury, det går ikke ann å runde, det bare lages flere og flere missions (ihvertfall virker det sånn etter å ha kommet til mission 13 på captain), betyr det at spillet burde få 6.0 i varighet? Neppe. Til mannen som ville ha et par bedre rpg-spil enn FF. Fallout 2 Fallout Planescape Torment. Ellers så finnes det en mengde rpgs som ikke er like supre som de overnevnete, men fortsatt bedre enn ff, Neverwinter N, BG, BG2 etc. Edit: ser at jeg har skrevet nesten akkurat det samme tidligere i posten, ugh denne bumpinen av gamle poster er forvirrende . AtW Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Jeg kan si meg litt enig det du mener om hva varighet er, men det er også hvor lang tid spillet tar og hvor mye man kan gjøre ellers når spillet er rundet. Hvis det er bare hvor lang tid man synes spillet er gøy, så vil mange gi tetris 6 i varighet. Det kan man jo holde på i en evighet og det blir jo forskjellige bakgrunner hele tiden . Og det er vanskelig å dømme spill som Cs i varighet. Men nå blir jo dette ikke helt riktig for dette er på nettet. Jeg synes det blir feil å dømme varigheten etter noe som spilles på internettet fordi det er så forskjellig på oss mennesker. Noen spiller Cs, andre Quake 3, andre BF 1942. Da er det lettere å gi varighet på MMOPRG spill som Anarchy Online, Starwars Galaxies. Fordi online gaming i spill som Cs og Quake 3 er egentlig veldig ensformig og det er opp til de forskjellige om de synes Cs er gøy eller om quake 3 er gøy. Selv om ett spill er ett evighets spill blir det ikke riktig å gi det 6 i varighet. Spill Pacman også så kan du se at banene blir forskjellig i det evige. Nå er jeg litt usikker på om du mener det gamle WIngs of Fury eller om det er ett ganske nytt ett. Det gamle hadde jo 256 farger eller no 1 farge i bakgrunnen. Det skal ikke mye til for å lage så og si uendelig lange spill når grafikken er så dårlig. Da vil du sikkert si at flere nye flyspill er lange også, og det er det sikkert. Nå spiller jeg lite flyspill, men det er ofte mange missions på det samme kartet. Poenget er at mange flyspill er ensformige etter min mening. Fallout, Fallout 2, Planescape Torment er jo veldig gamle spill. Litt usikker på hvor gamle, men husker grafikken på de spillene ikke var noe særlig. Gi meg heller ett nyere spill. Jeg ser at du liker Interplay, alle spillene bortsett fra Neverwinter Nights er fra interplay. Etter min mening så synes jeg slike spill som Neverwinter Nights og Baldur's Gate 1 og 2 ikke er noe i forhold til FF. Det er så sinnsykt mye som man kan gjøre ekstra av små spill og andre features i FFX som ikke eksisterer i de spillene. Det er så utrolig mye du kan ellers gjøre enn å gjøre hovedoppdraget ditt. Alle de uendelige småspillene og andre tingene gjør at man får litt variasjon i spillet. Dette er bare FF spillene som benytter seg av tror jeg. Men jeg ville likt at du begrunnet svaret ditt litt mer enn å bare nevne spillene. Si hvorfor akkurat de er så gode når det kommer til varighet. Hva skiller Neverwinter Nights seg ut ifra Diablo 2 f.eks? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Litt morsomt å se at tråden har blusset opp igjen etter så lang tid, og jeg skal gjøre mitt beste for å svare på de spørsmålene som nå ligger og svever litt i luften: Som ATWindsor sier er det ikke bare hvor lang tid det tar å runde et spill, med eller uten alle sideoppdrag eller andre ting du kan gjøre, som bestemmer varigheten. Hvis vi skulle regnet slik ville et evig spill fått 6 uten problemer. Selve hovedhistorien i FFX er ikke så lang som jeg syns den burde være, og derfor fikk spillet så "dårlig" karakter som det faktisk gjorde. Med den verdenen som Square laget i FFX hadde jeg forventet meg en del mer faktisk, og i ettertid har vi jo fått høre om FFX-2 som skal komme, og jeg håper da at dette spillet vil utfylle noe av de "manglene" som FFX hadde. I Final Fantasy-serien har vært spill nye karakterer, en ny verden, og en ny historie. Enkelte er basert på religion i større grad enn andre osv. I de tidligere spillene har historien fått med seg plassene i verdenen litt mer enn FFX gjør. Hvis det hadde vært en lengre historie ville spillet fått bedre karakter på varighet av meg. At jeg har vært litt rask på min tur gjennom spillet har sine grunner, og det er som noen nevner her at jeg på enkelte plasser ikke har hatt tid til å lese absolutt all tekst osv. Omtalen måtte ut, og jeg hadde ikke flere uker til å spille hver dag slik at jeg kunne få tak i alt etc. Bruker av guider er også begrenset mest mulig, og skal helst unngås. Jeg vil derfor ikke bruke en guide for å på raskest mulig måte skaffe meg alt som er, for så å kunne basere omtalen min på et spill som er gått gjennom 100%. Dette er kanskje noe som er mulig på et vanlig spill, men med spill som tar så utrolig lang tid å løse alt(inkludert alle sideoppdrag) er det nesten umulig å få med seg alt dette før omtalen skrives ferdig og legges ut. Du bør heller ikke sammenligne direkte når det er snakk om forskjellige sjangrer. Unreal 2 og Final Fantasy har ikke samme krav til varighet da de er to helt forskjellige spill. Et FPS-spill som har 120+ timer varighet på singleplayer-delen ville vært helt sykt. En annen ting er å sammenligne Neverwinter Nights og Diablo II. Forskjellen sier du? Diablo II er så godt som et rent actionspill, mens Neverwinter Nights er et rollespill. Her er det ikke rom for diskusjon engang. Fallout og Fallout 2 er begge bedre rollespill enn Final Fantasy, da Final Fantasy ikke er så veldig opphengt i rollespill-biten. Erfaringspoeng og utvikling av karakteren din er meget begrenset og må følge en masse regler som ikke finnes i ekte rollespill. Jeg sier ikke at Fallout 1 og 2 er bedre spill(i følge meg), men å kalle Final Fantasy for et rollespill er allerede ganske på kanten. Jeg vil kalle det et ARPG/Action Roleplaying Game, og i samme kategorie slenger jeg faktisk blant annet Diablo II også. Her kommer sikkert en del til å være meget uenige, men innenfor ARPG kan du igjen dele opp i Adventure og den mer vanlige Hack&Slash som Diablo II er. Det vil vel fortsatt være Final Fantasy VII som sitter sterkest i hjertet mitt, men FFX kommer på andreplass, og bak der igjen den gamle klassikeren fra SNES, Final Fantasy III. Crono Trigger, Breath of Fire 1 og 2 og blant annet Soulblazer er også "rollespill" (ARPG i følge meg) som har veldig mye dem skulle ha sagt. Enda gamlere er f.eks. Lagoon til NES. Alt dette er spill som jeg har hatt fryktelig mye moro med over lang tid. Jeg har ikke tid til å gå inn på hvert enkelt av disse for å forklare pluss og minuser, men FFX har ikke den samme sjarmen som de noe gamlere spillene. Allikevel havner det godt opp på rankingen grunnet en fantastisk verden og gripende historie. Grafikk er ikke viktig i det hele tatt i et slikt spill, men ingen kan vel nekte på at FFX har god grafikk. Som du ser av karakterene mine scorer FFX veldig høyt på alle områder, men historien blir for kort i forhold til den verdenen som blir presentert for oss i FFX(dette håper jeg, som sagt tidligere, virkelig blir rettet opp med FFX-2). Håper jeg ikke har glemt å svare på noe nå, i så fall får du bare skrike ut Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Fallout og Fallout 2 er begge bedre rollespill enn Final Fantasy, da Final Fantasy ikke er så veldig opphengt i rollespill-biten. Erfaringspoeng og utvikling av karakteren din er meget begrenset og må følge en masse regler som ikke finnes i ekte rollespill. Jeg sier ikke at Fallout 1 og 2 er bedre spill(i følge meg), men å kalle Final Fantasy for et rollespill er allerede ganske på kanten. Jeg vil kalle det et ARPG/Action Roleplaying Game, og i samme kategorie slenger jeg faktisk blant annet Diablo II også. Her kommer sikkert en del til å være meget uenige, men innenfor ARPG kan du igjen dele opp i Adventure og den mer vanlige Hack&Slash som Diablo II er. Kunne ikke vært mere enig. (selv om jeg mener at fallout-serien er bedre spill ). Angående nyere RPGs så kan jeg desverre ikke komme med konkrete råd, da jeg ikke har spillt særlig mye det siste året, og dermed ikke har prøvd noen av de selv, er jo endel som har fått relativt god kritikk da (Neverwinter Nights er vel kanskje det mest nærliggende), så de kan du jo prøve. Forøvrig stemmer det at Fallout og Planescape er gamle spill, med relativt middelmådig grafikk, men grafikken er bra nok spør du meg, kjipt å miste en slik spillopplevelse bare fordi grafikken ikke er super. AtW Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Jeg er faktisk enig at i nummereringa som du hadde av FF spillene. Først FFVII, så FFX og så FFVI (du tenker på den europeiske nummereringa eller og da sier du FFIII?) Men jeg fortsatt stusser litt på at du satt varigheten så lav, men du har jo nevnt dine grunner for det. Jeg er enig at FFVII har en sinnsykt mye bedre story enn FFX, men jeg personlig synes at storyen er god på FFX. Som sagt er du ganske alene med å gi FFX så lavt og jeg stusser litt på at du sier at FFX kommer som nr2 av alle i serien, og så alikevel gir du det bare 4.5 totalt. Jeg kanskje ikke forklarte meg godt nok for jeg vet at jeg ikke kan sammenligne Unreal 2 og Final Fantasy. Der tror jeg du misforstod meg, for jeg tenkte på sjangermessig. Jeg synes at Final Fantasy som ett ARPG spill som du kaller det, burde skille seg mer ut enn Unreal 2 som ett FPS når det kommer til varighet. Jeg sammenlignet de i forhold til sjangeren de er. Jeg synes Unreal 2 som ett fps spill og ffx som ett "arpg" spill bør ha større enn 1 i forskjell. Unreal 2 var en ren total katastrofe i varighet etter min mening. Jeg har spilt Crono Trigger, Breath of Fire 1 og 2 så jeg ser du liker samme spillene som meg. Så ilikhet med deg har jeg hatt mye morro med disse spillene. Jeg likte også godt Secret of Mana, som var en av mine favoritter ilikhet med Breath of Fire 2 en god stund. Jeg synes egentlig det er ganske viktig med grafikk, selvfølgelig er storyen bedre og det er den som avgjør om man fortsetter å spille spillet eller ikke, men grafikken er viktig synes jeg. Selvfølgelig spiller jeg fortsatt spill med "dårlig" grafikk og synes det er toppen. Det med hvordan dere dømmer varigheten blir jo sinnsykt forskjell fra person til person da. Det blir litt feil etter min mening å dømme bare spillet etter hvor avhengighets faktor det har, men selvom ville jeg gitt FFX 5 eller høyere. Jeg har holdt på i over 120 timer og sannsynligvis mer hvis jeg hadde egen PS2 og spillet. Men må til en annen fyr stortsett hvis jeg skal spille det. Jeg synes FFVII og FFX har vært de spillene jeg har spilt mest etter jeg har rundet det, bortsett fra kanskje Quake 3 (som ikke kan rundes). Hvor mye har du spilt FFX egentlig? Virker ut som du har skummet litt gjennom spillet for å gi en annmeldelse. For du er MYE mer negativ ovenfor spillet enn jeg har lest fra andre anmeldere. Og kritikere ROSER spillet. Hmm virker også ut som dere er skapt for hverandre. Nei da. Dere har bare så lik mening. Som sagt har ikke jeg spilt Fallout 1 eller 2, men det har jo aldri blitt noe særlig populært. Ikke som jeg har fått med meg ihvertfall. Flere av kameratene mine har spilt det og synes det var relativt dårlig som jeg husker, sikkert noen som synes det var bra. Men som sagt har ikke jeg spilt det så jeg skal ikke dømme det. Jeg synes forøvrig stemmene som er lagt til er helt toppers, og synes dette skal roses. Dette er jo noe helt nytt i FF serien og bør roses. Kanskje du har gjort det uten at jeg har sett det. Det er mer jeg skal få sagt, men rekker ikke nå så det kommer senere. Er trøtt nå så ser at det er sinnsykt masse skrivefeil her. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Jeg har lagt ned over 300 timer totalt i FFX, men mye av dette har vært etter at omtalen ble skrevet. Som nevnt tidligere har vi begrenset med tid før en omtale må i "trykken", og det er begrenset hvor mange prosent av sideoppdrag og slike ting vi har mulighet til å klare. Du skal allikevel ikke føle at denne omtalen var kastet sammen i hastverk, for jeg verdsetter faktisk serien alt for mye til å gjøre noe slikt. At det er stemmer med i spillet har jeg nevnt i min omtale, og dette var med på å trekke opp. At jeg er ganske alene med å gi spillet en så kald omtale er egentlig ikke noe grunn til å forandre mening. Jeg kan ikke gi karakterer eller skrive omtale basert på hva andre mener. Jobben min er å skrive hva jeg mener, og at jeg ikke blir påvirket av andre magasiner er vel egentlig et positivt tegn på god integritet, eller? Folk har forskjellige meninger, og slik kommer det alltid til å være. Du har din mening, og jeg har min. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Selvfølgelig skal du si det du mener. Jeg bare påpeker det at du er ganske alene i å gi det så dårlig, og dessuten synes jeg det er rart når du synes FFX er det nest beste spillet og gir det så dårlig. Hvis du skulle gitt karakter på FFVII, FFVIII, FFIX hva ville du gitt da i spillbarhet og varighet? Er bare litt spent på det. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 300 timer ja, rart at du ga varigheten så lav som 3.5 når du har spilt det så mye. Du må da synes at varigheten er høyere enn det når du har spilt det så mye. Nå var jo sikkert 80-100 av timene til å få annmeldelsen ut, men de resterende 200 timene. Husker jeg ikke spilte 7eren så mye engang. Den spilte jeg til jeg var level 99 på samtlige characters. Hehe husker jeg digget når jeg hadde 100% cover på cloud og da 9-10 counterattack på han. Så for hver eneste gang fienden angrep en gang fikk de tilbake 9999 * 9-10 igjen. Husker jeg savner materia og hvordan selve våpen, magi systemet var bygd opp. Det var rett og slett perfekt. Materia var rett og slett genialt. Var morsomt å prøve å finne gode kombinasjoner for materia som egnet seg godt for personene. Og husker da jeg fikk Master Materia. Det var tider det. Lenke til kommentar
Inkognito Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Husker jeg ikke spilte 7eren så mye engang. Den spilte jeg til jeg var level 99 på samtlige characters. Hehe husker jeg digget når jeg hadde 100% cover på cloud og da 9-10 counterattack på han. Så for hver eneste gang fienden angrep en gang fikk de tilbake 9999 * 9-10 igjen. Husker jeg savner materia og hvordan selve våpen, magi systemet var bygd opp. Det var rett og slett perfekt. Materia var rett og slett genialt. Var morsomt å prøve å finne gode kombinasjoner for materia som egnet seg godt for personene. Og husker da jeg fikk Master Materia. Det var tider det. Det som du skrev her vekker så mye gode minner at jeg er nødt til å spille Final Fantasy VII nok en gang. Men dette er forøvrig er bra ting. *Glede seg* :smile: Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Inkognito: Ja det er rett og slett ett genialt spill. Har du spilt 7'eren mye eller? Gjort det meste da eller? Lenke til kommentar
Ewing Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 FF 7 var konge! 8'en var dritt.. 9'en og 10'en var bra.. men ingenting slår 7'en... Dere snakker om hvor lenge det tar å komme igjennom spillene? Det har absolutt INGEN betydning... i ff har det ingenting å si! kom igjennom 7'en ganske fort.. men har loada tilbake å sikker brukt 400timer pluss på spillet..(så er nesten samtlige av folka mine level 99 og då) Kan nesten ikke vente til FFXI kommer til Norge. Skal rocke det spille :wink: Lenke til kommentar
Mighty Sephiroth Skrevet 28. juli 2003 Del Skrevet 28. juli 2003 Har dere hørt om Penance? Det må være det vanskeligste jeg har prøvd. Han har 12,000,000 HP, og armene har 500,000 HP! Jeg vet ikke om noen som har drept han. Han dukker opp i Calm Lands etter at alle Dark Aeons er drept. Han gjør opptil 40,000 damage (gjør sikkert kraftigere angrep senere i kampen). Si fra hvis noen har klart den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg