TST Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Squaresoft er tilbake med spill nummer 10 i den kjente Final Fantasy- serien. Selv om det er laget mange titler i denne serien betyr det ikke at kvaliteten er dårlig, heller tvert imot. Squaresoft mestrer faktisk å fornye serien hele veien og ingen av spillene er like når det gjelder steder, karakterer og ikke minst historie. Spillet er muligens noe kort, men det er definitivt verdt pengene. Les hele anmeldelsen Lenke til kommentar
magle Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Bra omtale, men er litt uenig i noe. Har spilt i 55 timer nå, og har nettopp kommet til siste boss; sin. Hittils har jeg fått tak i 6 aeons, og har funnet et sted hvor en 7ende kan skaffes. Litt liten varighet er det, enig i det, men jeg tror nok man kan komme over 80 timer, som det var på FFVII, og det lett. Runna forøvrig 7ern på 48 timer, og fikk med meg det meste. Men ellers et skikkelig bra spill! Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Fint at noen retter på meg, hehe! Er noe jeg ikke har fått med meg jeg da regner jeg med. Fint å høre at noen likte omtalen iallfall og håper du koste deg med spillet. Lenke til kommentar
krutadal Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Bare noen få kommentarer. Hvis du bare har fått tak i 5 aeons så er det stor sjanse for at du har hoppet over store deler av sidequestene. Men det er ikke så rart egentlig, det gjorde jeg også første gangen jeg spilte gjennom det. (Spoilers under) Aeons: Yuna kan få tak i totalt 10 aeons: Valefor, Ifrit, Ixion, Shiva, Bahamut, Anima, Yojimbo, Cindy, Sandy og Mindy. De tre sistnevnte kalles "The Magus Sisters" og sloss sammen, men regnes som tre forskjellige aeons. Lipsync: Spillet er oversatt fra japansk, og har dermed japansk lipsynch. Varighet: Vel.. ved første gjennomspilling brukte jeg ca 70 timer, holder på med nummer 2 der jeg har kommet til ca 92 timer so far. Men jeg er må-ha-alt frik. Har du f.eks. slått Belgemire i Remiem Temple? Beseiret "the Dark Aeons" (vanskelig!)? Fått 0:00:00 i løpet mot Chocobo Traineren? Klart Butterfly Catcher (alle tre gangene)? Fanget 10 av alle monstre til Monster Arena? Lært deg flytende Al Bhed? Fått alle celestrial weapons? Trodde ikke det, nei :smile: Overdrives til aeons: Aeons har alle en kombinasjon av warrior, stoic og dancer modene (mulig flere), som gjør at baren stort sett øker uansett. Flyt: Hvis du har på kartet, så vil det stort sett alltid være ei rød pil som peker dit du skal. Tror aldri jeg satte meg ordentlig fast, bortsett fra at jeg knøvla litt med den ene Chamber of Trials. Enkle fiender: Vel, hvis du har for vane å unngå kamper så blir fort kampene temmelig utfordrende, men hvis en passer på å bytte inn folk slik at alle får sin del av AP-kaka, så ja.. Sphere grids: Den "enkle" sphere griden var faktisk det eneste valget i den opprinnelige japanske versjonen, samt i den amerikanske. Expert griden ble introdusert med Final Fantasy X International, som heldigvis ble den versjonen vi fikk til Europa. Jeg vil seriøst anbefale den enkle tho, det er veldig lett å gå seg bort på den andre. Våpen/armor: Dette systemet er helt forskjellig fra tidligere, og baserer seg på at en dings har 1-4 "ability slots". Disse kan være fylt av forskjellige abilities når du får dem, eller du kan legge til dine egne med kommandoen Customize (ikke tilgjengenlig før du har kommet et stykke ut i spillet, og fått Rikku tilbake i gjengen), og kan være for eksempel "Auto-haste" eller "Strength +10%". Blitzball: Dessverre er AIen direkte råtten, noe som gjør kampene ganske kjedelige etter hvert. Men hvis du planlegger å få Wakkas celestrial weapon og overdrives må du gjennom minst 30-50 av disse (avhengig av hvor heldig du er). Ble kanskje noen flere enn "noen få", menmen. Bra anmeldelse ellers :smile: Mvh, Lars Krutådal [ Denne Melding var redigert av: krutadal på 2002-06-18 18:59 ] Lenke til kommentar
Smooth Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Yo. min første post??? jeg vil si at jeg likte omtalen men er uenig i noe der.. f.eks spillet fortener 5 synes jeg, men når du sier at varigheten på spillet for en 3-4. da er det noe rart. mange folk holder på i 120 t om de skal ta alle sidequest og slik. g¨år man fort gjennom er det vell 40-60t så da hadde vel du gitt mgs2 en 1 i varighet??. men men, ville bare si min menging =) Lenke til kommentar
Zarato Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Hvis liker blitzball (jeg gjør det) legger det og noen timer til spillet. Burde vært multiplayer på det. Hadde faktisk vært mulig. Lenke til kommentar
Neme Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 18:57, krutadal skrev:Blitzball: Dessverre er AIen direkte råtten, noe som gjør kampene ganske kjedelige etter hvert. Men hvis du planlegger å få Wakkas celestrial weapon og overdrives må du gjennom minst 30-50 av disse (avhengig av hvor heldig du er). Eeerm.. 30-50 ? Jeg måtte ut med 250 !! Men så fikk jeg de beste reel'sa til Wakka også da :smile: Lenke til kommentar
krutadal Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Vel, du kan jo bruke noen skitne taktikker for å få dingsene frem tidligere. Du får de forskjellige reelsene og sigilen på følgende plasser: Attack reels: Tournament Status reels: League Auroch reels: Tournament Jupiter Sigil: League For å få attack reels tidlig, bare trykk på Reset Team Data til det kommer, og håpe at du ikke møter Al Bhed Psyches. Det meste du kan tape er xp'en du får i eventkampen mot Luca Goers. Du kan faktisk få frem resten også bare ved å resete, men du vil slite med å score mot Nimrook, og det er litt kjipt å herpe laget ditt om og om igjen :smile:. Så hvis du ikke gjør det, må du spille: 10 league kamper for å få frem status reels. Hvis du da saver rett før den siste kampen, og forfeiter den, vil du få status reels som premie i neste league før eller senere (normalt før, men du kan ha uflaks). 10 league kamper til for å faktisk vinne dem. 3 tournament kamper for å få frem auroch reels. Save før siste som for status reels. 3 tournament kamper for å vinne auroch reels. 10 league kamper for å få frem jupiter sigil. 10 league kamper for å vinne jupiter sigil. 49 kamper totalt. Dette blir 26 kamper hvis du reseter for å få dem frem hver gang (dropp få-frem kampene). Litt knøvlete forklart kanskje, men håper det er forståelig :smile:. Selvsagt, hvis du spiller league etter league og tournament etter tournament vil du få det etter hvert, men det tar årevis. Og pga den tidligere nevnte råttne AI'en er det heller lite utfordring . Jeg pleier å vinne med 6-8 mål hver gang. Fun. Hvis maskina har en fyr med masse i shoot fremfor åpent mål, hvor lurt er det da å passe tilbake til en medspiller på motsatt side av banen..? Jaja.. lykke til uansett. [ Denne Melding var redigert av: krutadal på 2002-06-19 06:29 ] Lenke til kommentar
Tangvald Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Har funnet en liten sak. Kanskje ikke store greia, men jeg syntes det var litt festlig når jeg oppdaget det. Når du har blitt fengslet og kastet ned i "vann-fengselet" møter du zombien av det uhyret du drepte på luft-skipet. Hvis du har sensor på ett av våpnene dine får du vite at zombien er følsom ovenfor healings. Det finnes en potion som helbreder fullt liv, hvis du har denne, kast den på zombien og den dør på første angrep... :smile: Lenke til kommentar
Neme Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Den heter X-potion, og den fins ikke så tidlig i spillet, hvis du tenker på det samme stedet som meg da. Tenker du på deg helt på starten, da du hopper ut fra Al Bhed båten ? Første gang du møter rikku tenker jeg på Lenke til kommentar
Zabulus Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Kaster meg på karusellen da det er noen få ting jeg lurer på. 1.Butterfly game, dette holder til i "skogen"hvor man kan bygge opp celestial weapons, men er det bare 1 butterfly game?I såfall hvor er de andre? 2.I baaj Temple trengr man destrucion spheres for å aktivere 6 statuer, har bare fått aktivert 3-4 av de. Hvordan får jeg aktivert resten?Må jeg gå til templene igjen og ta disse trialsa på nytt? 3.Chocobo trainern;Min bese tid er 0.3.7. Er det noen som har klart under 0.0.0?? Det jeg lurer mest på er 2, har lyst til å få denne Anima Aeon, da jeg har Blossom and Crown for Magus Sisters, men må tydeligvis ha klart å få Anima først, før jeg kan få Magus sisters. Lenke til kommentar
TomBa Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Jeg sjønner ikke hva dere mener med at ffX er et for kort spill, hvis dere setter dere sikkelig inn i spillet vil dere finne ut at det tar litt tid å bli ferdig med spillet. Det handler ikke bare om å bli ferdig med historien. Det er veldig mye annet å gjøre. Dere har kansje spilt andre ff spill, og har kansje funnet ut at det er noen secrets i spillene. I ffX er det en hel masse av dem. Du kan f. eks. finne alle de ultimate våpnene til de forskjellige personene. Det er også en del fiender i spillet som er veldig mye sterkere en "Braskas Final Aeon". F.eks. Dark Aeons, Omega, Penence og dyrene på arenaen. Dere burde kansje prøve dere litt på dette. Jeg personlig har snart brukt over 130 timer på spillet og har enda ikke slått Nemesis. Han er riktig nok det siste jeg har å gjøre, men spillet tr i alle fall mer en 50 timer å bli ferdig med. Takk Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Varighet og hvor lang tid det tar å gjøre alt i spillet er ikke det samme, fins flere gamle spill der du aldri kan runde de, fordi det bare kommer nye og nye brett i all evighet. Fortjener et slikt spill 6 i varighet? Nei. AtW Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 er enig der windsor, jeg har bare spilt final fantasy 5 og litt 4, men har sett litt på 10,7 og 2 eren litt. en venn av meg brukte dritlang tid på å runne 2'eren, han sa til meg stadig vekk at nå var det like før han runna det men det var alltid noe nytt. final fantasy 5 synes jeg er dritbra iallefall, det varer lenge også, sikkert lengre enn 10eren Lenke til kommentar
xelsius Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 hmm , med det samma vi er inne på FF X , trofast PC tilhenger jeg er gidder jeg ikke skaffe meg Playstation versionen av saken , kommer det noen gang ut på PC tru? Lenke til kommentar
Zabulus Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Quote: Den 2002-07-17 17:33, skrev Zabulus:Kaster meg på karusellen da det er noen få ting jeg lurer på.1.Butterfly game, dette holder til i "skogen"hvor man kan bygge opp celestial weapons, men er det bare 1 butterfly game?I såfall hvor er de andre?2.I baaj Temple trengr man destrucion spheres for å aktivere 6 statuer, har bare fått aktivert 3-4 av de.Hvordan får jeg aktivert resten?Må jeg gå til templene igjen og ta disse trialsa på nytt?3.Chocobo trainern;Min bese tid er 0.3.7.Er det noen som har klart under 0.0.0??Det jeg lurer mest på er 2, har lyst til å få denne Anima Aeon, da jeg har Blossom and Crown for Magus Sisters, men må tydeligvis ha klart å få Anima først, før jeg kan få Magus sisters. 1.Det er to butterfly games, du kan entre denne "skogen" hvor de befinner seg fra to sider.Går du inn fra andre siden får du det andre gamet.Har bare klart det første, sliter med det andre. 2.Yes du må ta trialsa nok en gang, du vil høre en liten lyd når du har fått med deg det du trenger.Denne lyden hører du når du forlater trialen/tempelet.Lønner seg å save rett før du går inn slik at du kan restarte trialen hvis du ikke skulle få med deg det du trenger.Tror det er en destruction sphere, men husker ikke helt. 3.Choboo trainern ja, for et pes det var, ga opp helt etter å ha spilt det mange timer, slo det på igjen etter en god stund og klarte det på første forsøk.Du klarer det hvis du kommer foran treneren i starten og det er kun mulig hvis du starter på høyre side.Tok vel en 17-18 balloner og blei hitta 2-3 ganger da jeg kom under 0.0.0.Brukte bare digital padden til dette, fant det lettere en analog stikka. Du må ha anima før du kan få magus sisters og det betyr at du må gjennom trailsa på nytt for å få med deg tingen(tror det er destr.sphere). Har forøvrig alle Aeons, alle celestial weapons, bortsett fra siste biten til Khimari ( satans butterfly minigame:p).Har banket alle Dark Aeons bortsett fra siste, Pennace eller hva han nå heter.Finnern ihvertfall hos arena fyren i calm lands etter at du har banka alle aeons. Holder bare 3-4 minutter mot han. Alle spilerne mine gir 100.000 i dmg ved et enkelt angrep og de har 45-60000+ i helse.Digger attack reelsa til wakka som gir 1.2millioner i damage hver gang jeg bruker overdriven hans:) [ Denne Melding var redigert av: Zabulus på 2002-11-15 19:09 ] Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 16. desember 2002 Del Skrevet 16. desember 2002 Hei! Lurte på om noen vet hvor man kan finne resten av aeons'ene? Har hittils Valefor, Ifrit, Ixion, Shiva og Bahamut. Og har vært hos en jeg tydeligvis ikke hadde nok penger til å få hjelp av.. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 R|kku: Jeg jobber for tiden med en liten FFX spesial her på Gamer.no og der kommer du til å få svar på spørsmålet ditt. Dette kommer uansett til å ta noe tid og derfor har jeg funnet fram link til en annen guide du kan sjekke. * noe av dette kan være ganske kraftige spoilers * http://www.ffuniverse.nu/ff10/hemligaaeons.asp Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg må si jeg er litt uenig med deg, særlig med dine "karakterer" som du har gitt FFX, og når det kommer til karakter settinga så tror jeg flere også er det. Det er selvfølgelig veldig forskjellig fra person til person hva de synes om FFX, og det er mange som misliker alle FF spillene. Dette skyldes i stor grad av at spillet er tekstbasert, og savner friheten i kampene. Jeg personlig, ilikhet med andre har tenkt litt på tanken hvordan FF vil være uten tekstkommando, og det er selvfølgelig både positive og negative sider ved det. Hvis vi da tenker oss at det skal være flere personer i kampene, så skjønner vi alle at dette vil fungere dårlig, og ett FF spill med en "character" vil jo bare bli elendig. Dette var kanskje litt unødvenig å si dette, men måtte bare. Jeg skjønner ikke helt at du kan gi FFX 4.5 av 6. Og dette er sikkert det laveste jeg har sett noen gi FFX. Nå skal sikkert du finne en som har gitt FFX dårligere, og det tviler jeg ikke på at du finner. Men la oss se på f.eks happypuppy.com som er ett velkjent sted for de fleste. De "reviewene" som er tatt med der viser som følger... Games Domain (4 out of 5) Gamespy (93 out of 100) IGN (9.5 out of 10) The electric playground (9.5 out of 10) PSX Extreme (10 out of 10). Nå skal selvfølgelig du ha lov til å ha din mening om spillet og gi det du føler at det er verdt. Når du sier at spillet er veldig enkelt så må du ta hensyn til ett par ting. For det første har du spilt alle de andre spillene før, og er sannsynligvis en skikkelig hardcore rpg gamer. Ellers ville du sannsynligvis ikke fått lov å ha denne annmeldelsen. Du har på denne måten skaffet en teknikk som gjør det lettere for deg. Jeg har spilt endel av FF spillene, men ikke alle og jeg synes ikke FFX er noe særlig lettere enn de andre FF spillene. Du må selvfølgelig huske at du blir bedre og bedre så hvis alle spillene var like vanskelig ville det virke ut som spillene ble lettere og lettere ettersom hvor langt du har kommet i FF serien. Jeg og en kamerat av meg "rundet" FFX sammen og han er ikke noe særlig rpg gamer, og det er vel stort sett noen av spillene av FF som han har spilt. Han hadde problemer med noen av bossene, og har dødd en del ganger. Ingen som jeg kjenner har klart hele spillet uten å dø en gang. Jeg har også dødd noen ganger, selv om jeg synes jeg er ganske god i rpg spill, men kunne kanskje vært enig at det er litt lett å runde det. Men husk at det blir fort kjedelig hvis man står for lenge fast ett sted. Jeg synes ikke det, men de fleste synes det. Han ene kameraten min ble litt lei av og til og jeg måtte hjelpe han ett par ganger. Det er VELDIG stor forskjell på en som er god i FFX og en som ikke er så god. En som spiller FFX uten å ha spilt noe FF før vil synes vanskeligheten er helt grei. Men jeg mener ikke spillet er rundet når du klarer den "siste" bossen. I likhet med GTA Vice City er det morsomt å gå rundt å klare andre ting som ikke er nødvendig for å runde det. Som å samle de beste våpene og lade dem fullt, hente alle aeons, klare å slå nemesis, spille blitzball og andre småspill i FFX, gjøre characteren enda sterkere +++. Og det er da man merker at det blir vanskelig. Og ingen av dark aeons er lette å slå, særlig ikke dark anima. Og du har aldri i verden klart å slå dem på første forsøk. Etterhvert blir det ganske heavy fiender på monster arena også. Når du runder det på en vanlig måte vil den verste fienden tåle under 200.000 HP. Det er sikkert over 20 andre bosser som du ikke trenger å ta som tåler over 500.000 HP. Og så har vi nemesis på 9999999 HP. Dessuten når du sier at du ikke har dødd så har du sannsynligvis en tendens til å samle mye før du beveger deg videre. Det sier seg selv at det er da mye lettere å la være å dø. Men spillet er langt fra over når du har rundet det. UTROLIG mye igjen du kan gjøre. Og hvis man runder det på 50 timer så går man bare rett igjennom spillet også uten å utforske det. Varigheten etter min mening er 5.5 av 6.0. Skjønner ikke hvordan du kan klare å gi det 3.5. Hva hadde du gitt de andre FF spillene i varighet? Og når man sier at man kan klare å runde det på 50 timer så er dette egentlig sinnsykt mye. Si ett annet spill som har lengre varighet? Dessuten er det evig med andre features som drar ut tiden enda lengre. Nå husker jeg ikke helt men jeg er ihvertfall over 120 timer og jeg synes spillet er sinnsykt gøy fortsatt. Hvorfor jeg ikke har spilt mer er at jeg ikke har PS2 og fyren som jeg låner det av har vært i millitæret, men nå har han kommet hjem og jeg skal låne det imorra. Når du sier at du står fast. Hvorfor er dette negativt, det er jo bare positivt å stå fast litt. Men hvis du står fast så kan du ikke ha helt følgt med i spillet for du får hele tiden beskjed om hva du skal gjøre. DU har sikkert bare trykket for å få beskjeden vekk istedetfor å følge med. Jeg hadde ikke noe problem med at jeg stod fast. Jeg stod kanskje fast litt av og til, men ikke noe som er uvanlig eller irriternede. jeg vil gjerne at du sier hvilken av FF spillene som er din favoritt og at du begrunner det. Jeg vil også da at du gir karakterer på ihvertfall FF7, FF8, FF9 i tillegg slik at jeg ser hvordan du tenker. Trenger ikke gi karakter i grafikk og lyd, men spillbarhet og varighet. Og i tillegg gir en liten kommentar om hva du synes om det positive og negative i de enkelte. Jeg gir FFX Spillbarhet 5.5/6.0 Lyd 5.0 Grafikk 5.5/6.0, men skjønner at folk gir det 5.0, men husk dette er rpg også da. Videosekvensene er helt fantastiske. Varighet 5.5/6.0 Totalt 5.5/6.0 Jeg vil gjerne at du nevner ett eller to rpg spill som er bedre enn FFX og gir en begrunnelse på det og hvorfor det er det. Må være noen siden du gir det 4.5/6.0. Du sier også det er dårlig lipsync. Mulig jeg er blind, men jeg har ikke lagt merke til det i det hele tatt. Det er ikke noe som skal trekke ned synes jeg da. Ihvertfall ikke betydelig. Jeg må bare si at jeg ikke skjønner 4.5 / 6.0 i det hele tatt, særlig når det kommer til varigheten på 3.5 / 6.0. Det er jo nettopp det som er så utrolig... hvor mange timer man spiller FFX og fortsatt synes det er morsomt. Det med varigheten tror jeg dessuten det er nesten bare du som har den meninga som du har. 95% av folk som er rpg gamere ville nok gitt det høyere. Så svar på det jeg har spurt deg om, særlig om hvilket spill du mener har lengre varighet på. Det venter jeg spent på. Lenke til kommentar
SimenAndre Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg leste ikke artikkelen til krutadal før nå, men jeg ser at jeg er veldig enig med det han sier, og det er ikke bare han som skal klare alt. De fleste av oss vil prøve å klare det meste. For som sagt er ikke spillet ferdig når man har rundet det, da er det masse igjen. Får det fortsatt ikke ut av hodet mitt at du har klart å gitt FFX 3.5 i varighet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg