Tafsen Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Eg har laga eit script sånn at eg kan legge inn kinoer. Det eg sliter med nå er å hente ut dei to filmane som er nærmast det nåværande tidspunktet. I tillegg lurer eg på om det er mulig å få dei filmane som har blitt visst til å slettast automatisk? anyone? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 DELETE FROM din_tabell WHERE dato_for_visning < '".time()."' Sett inn denne øverst i scriptet før ut kjører ut informasjonen om hvilke filmer som går. Hvis du vil ha det ekstra kult, kan du i stedenfor slette filmer < time minus en uke, og etter å ha skrevet ut siden over filmer som skal gå, lager du en ny tabell og spør etter filmer som har gått med limit 3. Disse filmer kommer bla bla bla bla bla bla Disse filmene har akkurat startet bla bla bla bla bla bla Kan være en kul ekstaeffekt, men bare glem det om du har andre planer ;-) Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Takker, men då blir utfordringa korleis eg skal få viist dei tre siste filmane. Anyone? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 ORDER BY dato DESC? ORDER BY dato DESC LIMIT 0,3 ? Er ingen vits i å slette data, det er kun snakk om å kjøre riktig query (og selvfølgelig lage databasen fornuftig nok til at det er mulig å gjøre riktig query) Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 ORDER BY dato DESC? ORDER BY dato DESC LIMIT 0,3 ? Er ingen vits i å slette data, det er kun snakk om å kjøre riktig query (og selvfølgelig lage databasen fornuftig nok til at det er mulig å gjøre riktig query) Trenger ikke å slette noe? hæ? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Trenger ikke å slette noe? hæ? Første svaret på posten: DELETE FROM din_tabell WHERE dato_for_visning < '".time()."' Det er unødvendig, da det bare er å SELECT FROM din_tabell WHERE dato_for_visning < '".time()."' Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Trenger ikke å slette noe? hæ? Første svaret på posten: DELETE FROM din_tabell WHERE dato_for_visning < '".time()."' Det er unødvendig, da det bare er å SELECT FROM din_tabell WHERE dato_for_visning < '".time()."' Da blir jo DB fylt opp etter kvart, og det er unødvendig. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Men mangler forsatt koden for den sida som skal vise dei 4 neste filmane. Har ein eiga rekke for måne, ein for dag. Visst eg skulle ha laga ein kode som viser dei 4 neste filmane som visat, fra i dag og ut over. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Enklere å benytte seg av en mer fornuftig datatype for dato, f.eks. DATE. Det byr ikke på noe ytelsesproblem det at man ikke sletter etterhvert, ihvertfall ikke i den her målestokken. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg mener det er enklest å bruke UNIX timestamp på ting (PHP-funksjonen time() sammen med f.eks. int(25). Og tidligere data man har lagt inn i databasen kan fortsatt være greit å ta vare på. "hva skjedde på denne dagen for 1 år siden" f.eks. Å slette data er noe man ikke bør gjøre uten videre; historie er utrolig viktig å ta vare på! Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 med den "Date" funksjonen, kan man angi dato der eller blir det bare sånn den setter tid og dato når du lager den nye filmen? Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jo, du kan endre felt med DATE; f.eks. "update tabell set date = '2004-12-24' where id = 1" For å få annen rekkefølge på år/mnd/dag kan mysqlfunksjonen date_format() brukes, søk i forumet hvis du vil ha mer info om den. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Beklager, men eg er ganske grønn på dette området <?php // Loading the settings require 'settings.php'; $name = $_POST['name']; $found = $_POST['found']; $takencare = $_POST['takencare']; $info = $_POST['info']; $image = $_FILES['someFile']['name']; $tempName = $_FILES['someFile']['tmp_name']; $fileType = $_FILES['someFile']['type']; $fileSize = $_FILES['someFile']['size']; // Kobler til DB $link = mysql_connect($host, $user, $pass) or die('Could not connect: ' . mysql_error()); mysql_select_db($db) or die('Could not select database<br>'); // Sender og henter informasjon til DB $query = "INSERT INTO kino (film, time, min, month, day, sal, alder) VALUES ('$name', '$time', '$min', '$month', '$day', '$sal', '$alder')"; mysql_query($query); // Viser resultatet echo "<strong>La til :</strong><br>"; echo "<table width='700' border='0' cellpadding='0' cellspacing='0'>\n"; echo "\t<tr>\n"; echo "\t\t<td width='150'><strong>Namn på kino:</strong></td>\n"; echo "\t\t<td width='150' colspan='2'><strong>Klokka:</strong></td>\n"; echo "\t\t<td width='150' colspan='2'><strong>Dato:</strong></td>\n"; echo "\t\t<td width='150'><strong>Sal:</strong></td>\n"; echo "\t\t<td width='150'><strong>Aldersgrense:</strong></td>\n"; echo "\t</tr>\n"; echo "\t<tr> \n"; echo "\t\t<td>$name</td>\n"; echo "\t\t<td>$time</td>\n"; echo "\t\t<td>$min</td>\n"; echo "\t\t<td>$month</td>\n"; echo "\t\t<td>$day</td>\n"; echo "\t\t<td>$sal</td>\n"; echo "\t\t<td>$alder</td>\n"; echo "\t<tr>\n"; echo "</table>\n"; // Closing connection mysql_close($link); ?> <a href="cpkino.php">Tilbake til kontrollpanelet</a> Korleis skal eg sette inn "date" funksjonen her? Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 INSERT INTO kino (film, alder, datetime) VALUES ('$film', '$alder', '$dato') blir dette rett eller setter eg då inn datoen i kolonna datetime? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå