Gå til innhold

Fotostudio på messestand

Anbefalte innlegg

Vi har nå en lokal yrkesmesse på skolen vår, der vi skal lage hver vår stand med et yrke. Jeg er på gruppen fotograf.

Planen er å ha et slags portrettstudio på standen der de så vil kan bli tatt bilde av og få det gratis tilsendt på mail eller utskrift for en liten sum.

Vi kommer ikke til å kunne bruke noe særlig med ekstra penger på dette.

Det jeg lurer mest på er hvordan det er smartest å gjøre med lyssettingen. Blitzen på kamera holder vel ikke(Fuji Finepix S5000 på stativ)? Jeg har mulighet til å skaffe 300Watts parkanner hvis dette går an å bruke. Disse er vel best å bruke med hudfilter? Hvis disse kan brukes, hva er den beste måten å sette dem opp på? Kan ha lys både fra gulvet og på stativ.

Til bakgrunn er det vel lettest å bruke noe hvitt? Lerret, stoff, hvitt bomullslaken? Hvordan er det best å henge dette opp for å få det jevnt?

Jeg trenger også litt tips på hvordan denne fotograferingen kan gjennomføres raskt og effektivt. Det som er litt problematisk er at for hver gang bildene skal overføres til pcen, må kamera slås av, usbkabel kobles til og bildene overføres. Man kan da ikke ta bilder samtidig. Dette vil gjøre at ting vil gå litt tregt hvis det er stor pågang. Er det noen som vet om det går an å få til noe slik at bildene går rett over på pcen med en gang de taes, slik det er mulighet til på dyrere kameraer? Kameraet er et Fuji Finepix S5000. Planen er å etterpå bruke ACDSee til å holde orden på bildene.

Mitt siste spørsmål er hva som er best til å lyse opp utskrevne bilder med? Disse skal henge på skillevegger og vil trenge mer lys enn det som er i rommet. Vil 300Watts parkanner bli for sterkt?

Håper noen har noen gode tips.... :yes: Tar også med glede i mot andre geniale tips relatert til dette (kamerainnstillinger?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ta kontakt med en lokal fotoklubb? Hvis du er heldig så har de et sett studioblitzer dere kan få leie for en billig penge. Kontinuerlig lys som du foreslår blir veldig varmt i lengden og 300 w er ikke spesielt mye heller. ( Men hvis du ikke får tak i studioblitzer, så er en slik lampe mye bedre enn ingenting :) )

Hvis du bare har en lampe eller blitz trenger du en reflektor i tillegg. Bruk en hvit plate eller tøystykke. Plasser lampen f.eks litt ovenfra til venstre foran personen du skal fotografere og sett reflektoren på andre siden av personen slik at den reflekterer lys inn på skyggepartiene.

Du trenger ikke bruke noe hudtone-filter. Hvitbalansen i kameraet tar seg av det, sett den på "Tungsten" hvis du bruker kontinuerlig lys og "Flash" hvis du bruker blitz. Det er ikke så lurt å blande kontinuerlig lys og blitz i samme bilde, siden disse lyskildene har forskjellig fargetemperatur.

For overføring til PC foreslår jeg at du har to minnekort og en minnekortleser på PCen. Da slipper du å flytte kameraet fram og tilbake.

Og til slutt: Sett opp utstyret og tren deg litt med noen venner før den store dagen. Beste måten å luke bort evt problemer på. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tror det blir for mye stress, å leie studioblitzer nå. Det er liten tid og vi må få til dette nesten gratis.

Trenger man reflektor også hvis man har mange lyskilder. Vil to lyskastere som står bak motivet og lyser rett på bakgrunnen gjøre samme nytten?

God idé med to minnekort og kortleser, men tror det dessverre blir umulig å få tak i kortleser på så kort tid/penger. :(

Endret av hargar
Lenke til kommentar

Du kan sikkert få lånt en kortleser av noen? Sikkert en lærer eller noen andre som har en nå som det har blitt så billig. :)

To lyskastere vil gjøre nytten ja. En reflektor kan likevel være nyttig. Når jeg tenkte på skygge tenkte jeg på skyggene i ansiktet. En hvit papp-plate (eller en grå som du limer noen A4 ark på) duger fint.

Oppdatert forslag til oppsett: En lampe litt foran og over til venstre for personen du skal ta bilde av. Hvis dere er flere som holder til på samme stand, så får du en person til å holde reflektoren ved skyggesiden av ansiktet til den dere fotograferer. Gjerne så nærme at den nesten kommer med i bildet. Dersom dere ikke har for sterk belysning i rommet ellers, så er det ganske morsomt og nyttig å se hvordan lyset i ansiktet forandrer seg ettersom dere holder reflektoren nærme eller langt unna. Hvis du har en lampe til og noen fargefilter til denne, så kan du rette den mot bakgrunnen. Dette gjør seg ekstra godt om du har en sort bakgrunn (men fungerer fint med hvit også).

Alternativt kan du bruke begge lampene litt forfra fra hver sin side på personen. Da er det lurt å ha forskjellig avstand (eller forskjellig styrke) for de to lampene slik at du får litt kontrast (skygger) i ansiktet.

En ting til til slutt. Sørg for at du har litt avstand mellom personen og bakgrunnen. Gjerne 2 m eller mer. Og hvis det går an å stille inn på kameraet ditt, så bør du velge størst mulig blenderåpning (dvs lavest mulig f-tall) for å få så uklar bakgrunn som mulig. Hvis du står lenger unna og bruker zoom vil også bakgrunnen bli mer uklar, men isåfall bør du bruke stativ.

Lenke til kommentar

Du kan få låne Finepixen mitt som kortleser? Da har du bare et kamera koblet til pcen og et til bruk. Bareå ringe så kan du låne det jeg har av minnebrikker og kamera... ""du vett ka eg har""

BTW. når er messen åpen for vanlige folk?

Endret av engekri
Lenke til kommentar

Er reflektor bare noe jeg trenger dersom jeg ikke ha lys nok til å belyse motivet fra begge sider? Hvis jeg bruker fire lys, to foran på hver sin side på stativ og to på gulvet bak motivet på bakgrunnen, trenger jeg da reflektor?

Engekri: Glimrende :D , tenkte egentlig å spørre om dette.

Messen er åpen for folk på torsdag ettermiddag/kveld. Husker ikke helt klokkeslett akkurat nå.

Lenke til kommentar

Reflektert lys blir mykere enn direkete lys og er derfor bra til portretter.

Som nevnt er 300W fastlys ikke så mye. Det er sikkert noen pappaer som har etpar arbeidslamper på 500W liggende? (koster rundt 200,-kr på biltema med stativ slik at man får det opp i høyden)

Ellers har du fått mange gode råd til hva du kan bruke som reflektor.

En annen idé kan være å lime fast aluminiumsfolie på ei plate. Krøll folien først så blir det reflekterte lyset mykere. 1 rull på 20m /30cm bredde koster vel 20kr? Skulle holde til noen kvadratmeter med reflektor det ;)

En annen ting man kan gjøre er å ha et hvitt laken mellom lampa og motivet, men siden disse lampene blir fryktelig varme må man passe på!! Brann er ikke gøy....... :no:

Sørg for at dere har tid til å teste ut alt før kundene kommer ;) Og sett hvitbalansen selv på kameraet om det går.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Et alternativ til laken mellom lampa og motivet for å gi mer diffust lys er matpapir. Jeg tror kanskje det "spiser" mindre lys enn et laken. Isåfall bør du lime sammen to eller flere striper slik at du får bredere stykke.

Hovedregelen er at jo større reflektor/diffusor du bruker desto mykere lys får du. En lampe uten noe som helst vil gi ganske skarpe skygger (se på månen, den er belyst av sola som er LAAAAANGT borte). Ved å belyse en reflektor/diffusor vil lyset komme fra et større område og skyggene i ansiktet blir mykere.

Nå tror jeg dere skulle ha nok å tenke på. Dere er i ferd med å gå inn på et område fotografi som er veldig morro og utfordrende :-)

Håper dere belønner oss med å legge ut noen av bildene dere har tatt når dere er ferdige ;)

Mvh

Espen

Lenke til kommentar

Nå er to dager med fotgrafering ferdig.

Jeg er ganske fornøyd med mange av bildene.

Det jeg ikke tenkte på når jeg stilte lyset var at mange ville ta gruppebilder, så noen av disse ble litt ugjevnt belyst.

Alt det praktiske gikk som smurt.

Tusen takk for god hjelp alle sammen. :)

Lenke til kommentar

atle.jpg

Dette er et av de beste bildene som ble tatt.

Jeg synes at alle bildene har et lite gulskjær. Dette var det vel egentlig ikke så mye å gjøre med siden kameraet ikke har full manuell hvitbalanse. Det kan selvfølgelig redigeres bort, men det var det ikke tid til når bildene skulle printes med en gang.

Blender: f/3.2

Lukker: 1/340 sek.

Iso: 200

Hvitbalanse: "Lyspæresymbolet"

Dette bildet er ikke redigert, bare endret størrelse på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...